یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶

کارگردان «شبنم عشق»:

منتظریم تا مسائل مالی پروژه حل شود و بتوانیم وارد پیش‌تولید شویم

محمد جواد کاسه ساز تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «مدیون»

سینماپرس: محمدجواد کاسه‌ساز که به تازگی برای فیلمنامه «شبنم عشق» از سازمان سینمایی پروانه ساخت دریافت کرده است، به ارائه توضیحاتی درباره این فیلم با داستانی مرتبط با حضرت رضا (ع) پرداخت.

به گزارش سینماپرس، محمدجواد کاسه‌ساز تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «شبنم عشق» که به تازگی پروانه ساخت آن از سوی سازمان سینمایی صادر شده است، در گفتگو با مهر درباره برنامه‌ریزی برای این پروژه توضیح داد: یکی از مسائلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، یافتن سرمایه‌گذار است. پس از اخذ پروانه ساخت، پیگیر سرمایه هستیم و در این زمینه با یکی دو نفر صحبت‌هایی هم داشته‌ایم اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

وی درباره داستان این فیلم هم گفت: فیلم «شبنم عشق» درباره حضرت اما م رضا (ع) است و محور محتوایی آن هم این است که حضرت رضا (ع) «امام گفتگوها» بوده‌اند. ایده کلی فیلم همین نکته است و فیلمنامه را بر محور آن نوشته‌ایم اما هنوز به مرحله پیش‌تولید هم نرسیده‌ایم. اکثر سکانس‌های فیلم در مشهد می‌گذرد اما پیش‌تولید آن را در تهران دنبال می‌کنیم. منتظریم تا مسائل مالی پروژه حل شود و بتوانیم وارد پیش‌تولید شویم.

عملکرد مدیران، فیلمسازان را نسبت به مضامین دینی بی‌رغبت کرده است

کاسه‌ساز تأکید کرد: داستان فیلمنامه این فیلم در زمان حال می‌گذرد و می‌توان آن را در قالب سینمای مذهبی تعریف کرد. از آنجایی که ما در این سال‌ها درباره حضرت امام رضا (ع) کارهای زیادی نداشته‌ایم و عملکرد مدیران هم به گونه‌ای نبوده است که فیلمسازان راغب به ورود به این عرصه شوند، ناگهان با پدیده‌ای به نام «عنکبوت مقدس» مواجه شدیم. متأسفانه ما همواره دیر به موضوعات می‌رسیم و امیدواریم این فیلم بتواند اتفاقی را رقم بزند. «عنکبوت مقدس» آنقدر از نظر کیفیت و ساختار فیلم ضعیفی است که حتی نامش قابل طرح هم نیست. اشاره‌ام به این فیلم از این باب است که باید بدانیم چون ما درباره حضرت رضا (ع) کار مناسبی نساخته‌ایم آن‌ها سراغ چنین سوژه‌ای رفتند و به فیلمی که ساخته بودند، جایزه هم دادند!

وی افزود: دانشگاه علوم رضوی در مشهد، پیگیر ساخت این پروژه است و تلاش داریم در قالب این فیلم حضرت رضا (ع) را به عنوان امام گفتگو و رأفت معرفی کنیم. همه مردم حضرت رضا (ع) را می‌شناسند اما تلاش داریم تا این پروژه پخش جهانی هم داشته باشد. پیگیر هستیم تا فرآیند ساخت این فیلم به سرعت انجام شود و علاقه داریم که فیلم را به جشنواره فجر امسال برسانیم. امیدواریم که این اتفاق رخ دهد.

کارگردان «شبنم عشق» در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم را می‌توان جوابی به فیلم «عنکبوت مقدس» دانست، تأکید کرد: قطعاً پاسخ مستقیم نیست و حتی نمی‌خواهیم چنین موضعی هم داشته باشیم. آن فیلم آنقدر از نظر کیفیت و ساختار، فیلم ضعیفی است که حتی نامش قابل طرح هم نیست. اشاره‌ام به این فیلم از این باب است که باید بدانیم چون ما درباره حضرت رضا (ع) کار مناسبی نساخته‌ایم آن‌ها سراغ چنین سوژه‌ای رفتند و به فیلمی که ساخته بودند، جایزه هم دادند! ما نمی‌خواهیم آن فیلم ضعیف را بزرگ کنیم، بلکه می‌خواهیم فیلمی بسازیم تا نشان دهیم حضرت رضا (ع)، آن چیزی نیست که «عنکبوت مقدس» به‌دنبال نمایش آن بود اما قطعاً نمی‌خواهیم به آن فیلم پاسخی بدهیم.

کاسه‌ساز درباره فاصله گرفتن فیلم خود از کلیشه‌ها هم گفت: متأسفانه موضوع تولیدات کلیشه‌ای و شعاری، تبدیل به معضلی شده است که فیلمسازان را از ورود به این موضوعات فراری می‌دهد! نمی‌دانم طرح این موضوعات چقدر درست یا غلط است اما اینکه از ترس اتهام شعاری شدن در فیلم خود نماز خواندن را نشان نمی‌دهیم و یا سراغ یک زیارتگاه نمی‌رویم، درست نیست. مهم این است که بدانیم باید درباره موضوعی مانند حضرت رضا (ع) فیلم باکیفیت بسازیم. طرح موضوع شعاری نبودن، بهانه‌ای شده است که خیلی از فیلمسازان به سمت این دست موضوعات نروند.

وی افزود: اگر درباره این موضوعات فیلم‌های ضعیف ساخته شود، خروجی‌اش تنها شعار است اما وقتی به درستی بتوانید فیلم‌هایی با این مضامین را کارگردانی کنید قطعاً خروجی‌اش نمی‌تواند محکوم به شعارزدگی شود. تلاش ما هم این است که چنین اتفاقی رخ ندهد.

برخی می‌خواهند بگویند با رانت برادرم فیلمساز شده‌ام!

کاسه‌ساز درباره تجربه‌های قبلی خود در عرصه کارگردانی هم گفت: در سینما فیلم «محافظ» را کارگردانی کرده‌ام که پیش‌تر اکران هم شده است. فیلم «پروانه‌ای در مه» را هم در جشنواره بیست‌وچهارم فیلم فجر داشتم که البته تله‌فیلمی بود که به نسخه سینمایی تبدیل شد. بعد از آن هم تله فیلم «من کجا خوابم برد» را کارگردانی کردم که مهدی هاشمی در آن ۶ نقش متفاوت را ایفا می‌کرد. این فیلم را هم به ارشاد ارائه کردیم و توانستیم برای آن هم پروانه سینمایی بگیریم اما متأسفانه سرمایه‌گذار برای اکران عمومی آن همراهی نکرد و به نمایش خانگی رسید.

وی با گلایه از برخی خبرهای منتشر شده درباره مرتبط دانستن فعالیت‌های سینمایی‌اش به دلیل برادری با زنده‌یاد حبیب‌الله کاسه‌ساز بیان کرد: نمی‌دانم منظور از این خبرسازی‌ها چیست؟ آیا می‌خواهند بگویند من به‌واسطه رانت برادرم به عرصه کارگردانی وارد شده‌ام؟ من از سال ۷۲ در سینمای ایران مشغول به کار هستم و رزومه‌ام هم وجود دارد. هم دستیاری کرده‌ام و هم تهیه‌کننده و کارگردان بوده‌ام. حتماً برادرم در عرصه فیلمسازی استاد من بوده است و همه جا هم به آن افتخار می‌کنم اما به‌عنوان محمدجواد کاسه‌ساز، رزومه مستقلی در سینما دارم که حاصل آن با یک جستجوی ساده قابل بررسی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.