سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷

مهین جواهریان:

انیمیشن مناسب‌ترین بستر فرهنگی برای آموزش کودکان و نوجوانان ما است

مهین جواهریان در نهمین جشن مستقل سینمای انیمیشن

سینماپرس: مهین جواهریان فیلمساز و مدرس سینمای انیمیشن و عضو هیأت انتخاب و داوری بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: همواره از پیشنهاد انتخاب و داوری در جشنواره فیلم کوتاه تهران استقبال و در این رویداد معمولاً شرکت می‌کنم؛ زیرا فضایی است تا دوستانی را ببینم که دلتنگ‌شان هستم.

به گزارش سینماپرس، مهین جواهریان تهیه‌کننده، کارگردان و مدرس حوزه سینما و تصویرگری که مسئولیت انتخاب و داوری آثارپویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برعهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، درباره انتخاب‌ها در این بخش گفت: حساسیتم به انتخاب و داوری بسیار است و هربار که آثار را داوری می‌کنم از خود می‌پرسم آیا در داوری عدالت را برقرار کردم یا خیر؟ اما مجدداً دلم برای داوری تنگ می‌شود و این کار را قبول می‌کنم. هنگامی که به داوری آثار می‌پردازم آسیب‌شناسی بسیاری بر روی موضوعات مختلف انجام می‌دهم و برای مثال به امکان‌های فیلم‌سازی در شهرهای متعدد می‌پردازم.

وی با اشاره به علاقه‌اش به جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: دلیلی که هرساله در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت می‌کنم دیدن همکاران و دوستانم هست که دلتنگ‌شان می‌شوم و همین امر سبب می‌شود تا از امر انتخاب و داوری چنین رویداد مهمی هم استقبال کنم.

وی در ادامه بیان کرد: خاطرم هست سال‌های گذشته آثار ارسالی به جشنواره فیلم کوتاه تهران، زمان کمتری داشت اما درحال حاضر آثار کوتاه تا ۳۰ دقیقه تعریف می‌شود، اگر بخواهم صرفا درباره بخش پویانمایی بگویم نظرم این است که می‌توان حداکثر زمان این آثار را تا ۱۵ دقیقه هم لحاظ کرد، زیرا ۳۰ دقیقه در پویانمایی می‌تواند یک فیلم نیمه بلند باشد؛ اگرچه در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بیشتر آثار ارسال شده در بخش پویانمایی حدود ۸ دقیقه بودند.

جواهریان درباره ایده‌ فیلم‌های کوتاه پویانمایی جشنواره و رعایت اصول تصویرگری در آن‌ها گفت: تعداد زیادی از آثار از شهرهای مختلف کشور بودند، از این جهت بسیاری از شرکت کنندگان امکانات کافی نداشتند و البته قابل تحسین است که با همت، امکانات کم و بدون آموزش در جشنواره شرکت کردند؛ دوست داشتم اگر بشود امتیازی برای شرکت‌کنندگان شهرستان‌ها در دوره‌های بعدی هم بگذاریم.

وی درباره دیدگاه خود نسبت به جایگاه پویانمایی در سینمای ایران گفت: انیمیشن ما تقریباً تا حوالی دوران کرونا اهمیت و رشد بسیاری پیدا کرده بود و واقعا در جشنواره پویانمایی‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بخش انیمیشن جشنواره فیلم کوتاه تهران، کیفیت فیلم‌های ایرانی عالی بود و مخاطب حتی حاضر نبود یک لحظه از فیلم را از دست بدهد؛ اما متاسفانه انیمیشن و تمام هنرها به اقتصاد وابسته هستند. یعنی هرگاه اقتصاد افت پیدا کند هنر همان وضعیت را می‌یابد و هرگاه اقتصاد شکوفا شود هنر هم جلوه بیشتری می‌یابد، در نتیجه چون شرایط اقتصادی کشور مناسب نبود، انیمیشن آسیب زیادی دید. ساخت انیمیشن برخلاف ظاهر دلنشینی که دارد، یک کار سخت زمان بر و طاقت فرسا است.

جواهریان درباره عملکرد انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: به نظرم عملکرد انجمن سینمای جوانان ایران خوب بوده است؛ اما هیچ ارگانی به تنهایی نمی‌تواند کاری را پیش ببرد و بقیه نهادها نیز باید همراه باشند. بسیاری نمی‌دانند اصلا انیمیشن چیست و در این شرایط چطور می‌توانیم به کودک و نوجوانی که آینده سازی می‌کنند، فرهنگ را آموزش دهیم؟ در حالی که انیمیشن مناسب‌ترین بستر فرهنگی برای آموزش کودکان و نوجوانان ما است. شاید باورتان نشود اما جالب است بدانید یکی از واحدهای درسی فرانسه درباره فیلم‌های ایرانی است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذر پندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.