دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی:

ما نمی‌خواستیم «محرمانه» صرفا به تلخی‌های دوران «کرونا» بپردازد

سریال «محرمانه»

سینماپرس: در نشست سریال «محرمانه» بیان شد که بخشی از ماجراهای آن از پرونده‌ها و اتفاقات واقعی گرفته شده که به دلیل فضای دراماتیک با تخیل هم همراه شده است.

به گزارش سینماپرس، سریال «محرمانه» به کارگردانی محمود معظمی این شب‌ها از آنتن شبکه سه سیما در حال پخش است. سریالی که از قسمت ابتدایی به روایتی از نفوذ پرداخت و قرار است در ادامه به سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌ها بر سر تولید واکسن برکت و عرضه آن در زمان کرونا بپردازد.

روز ۱۶ مهر نشستی با محور سریال «محرمانه» و با حضور سیدمهدی رضوانی مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی و همچنین حسن جلیلی عضو هیات علمی دانشگاه و از مسئولان پژوهش واکسن برکت برگزار شد.

جلیلی که به بخشی از تلاش‌های دانشمندان ایرانی در تولید این واکسن اشاره کرد، در سخنانی گفت: تا سال ۹۹ که در سکوت کار می‌شد مشکلی هم نداشتیم ولی وقتی تولید واکسن برکت خبری شد حواشی هم شکل گرفت و حتی عده‌ای گفتند اصلا چرا تولید می‌کنید؟

وی اضافه کرد: ۳۰ بهمن ۹۸ کرونا به شکل رسمی وارد کشور شد و ما ۹ دی سال ۹۹ مطالعات بالینی را شروع کردیم. سال ۱۴۰۰ اومیکرون وارد کشور شد و ۲۸ روز بعد از آن واکسن اومیکرون را تولید کردیم و اولین کشوری بودیم که واکسن اختصاصی اومیکرون داشتیم.

جلیلی در ادامه با اشاره به انتشار خبرهای دروغ در فضای مجازی عنوان کرد: مکان اصلی مطالعات هتل ارم بود و وقتی فاز بالینی یک را شروع کردیم خبری آمد که جسدها را شبانه از هتل ارم خارج می‌کنند. منافقین تلاش کردند که نیروهای خود را به کار بگیرند تا خبرسازی دروغ کنند. یا شبی دیگر گفتند یکی از کسانی‌که واکسن برکت زده است دچار تشنج شده و به کما رفته است، رفتیم دیدیم او تا پای واکسن رفته ولی اصلا واکسن نزده بوده است.

وی درباره اینکه چرا در آن زمان وارد مذاکره با تهیه‌کنندگان و کارگردانان نشده‌اند و سریال‌ها بعد از چند سال روی آنتن می‌روند گفت: همانطور که می‌دانید خیلی از فیلم و سریال‌ها در همان زمان متوقف شد و محدودیت‌های زیادی وجود داشت. سریال‌ها و برنامه‌ها با تاخیر ساخته می‌شد. البته شاید یادآوری آن زمان الان بهتر باشد و اگر با فاصله زمانی پخش شود مخاطب بهتر همراه شود.

جلیلی درباره همکاری کارگردانان و اینکه چقدر روایت از آنچه اتفاق می‌افتاد مورد قبول‌شان بوده است نیز عنوان کرد که در زمان کرونا همراهی خوبی وجود داشت.

وی با اشاره به تخریب‌ها گفت: باید دقت کرد چه اتفاقی افتاد که حجم بالای تخریب‌ها رخ داد. ما برای فاز یک واکسن برکت، ۵۶ هزار نفر داوطلب می‌خواستیم اما ۱۸۰ هزار نفر داوطلب شدند. در زمان مطالعه بالینی نیز هزاران نفر داوطلب بودند اما حجم تخریب‌ها خیلی بالا رفت که آلبانی‌نشین‌ها در آن تاثیر داشتند.

در ادامه رضوانی نیز درباره سریال «محرمانه» و محورهای مختلف آن بیان کرد: این سریال در قصه به تلاش‌های نهادهای امنیتی، ادای دین به کادر درمان، مافیای دارو و... می‌پردازد. این قصه برگرفته از داستان‌های واقعی است که قاعدتا بخشی هم تخیل است. بخشی از سریال هم به سمت کارهای داوطلبانه پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: ما نمی‌خواستیم این سریال صرفا به تلخی‌های آن دوران بپردازد.

رضوانی درباره روند طولانی ساخت سریال نیز بیان کرد: زمانی‌که خواستیم فیلمبرداری را شروع کنیم سفر به یک سری کشورها امکانپذیر نبود و این هم از دلایلی بود که باعث تاخیر در تولید و پخش سریال شد.

وی اضافه کرد: ما سعی کردیم مشکلات و موانعی را که در زمینه واکسن کرونا وجود داشت از تحریم دارویی تا مافیای دارو را نمایش دهیم و اینکه چگونه تلاش کردیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

رضوانی همچنین یادآوری کرد: نویسنده سریال چندین ماه خاطرات شفاهی دوستان را در حوزه تولید واکسن شنید و تلاش کردیم این سریال گوشه‌ای از تلاش‌ها را ثبت کرده و مشقت‌ها را نمایش دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.