سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

داود کیانیان:

«سینمای کودک» در کما به سر می‌برد/اگر به «نویسندگان کودک و نوجوان» سفارش فیلمنامه بدهند «سینمای کودک» می‌تواند با آثار خوبی روبرو شود

داوود کیانیان

سینماپرس: «داود کیانیان» گفت: این سینمای کودک است که در «کما» بسر می برد و عجیب نیست که همین روزها خبر فوتش را بشنویم.

به گزارش سینماپرس، «داوود کیانیان» از جمله اساتید و صاحب‌نظران مطرح در حوزه کودک و نوجوان است که در سال ۱۳۸۷ نشان درجه یک هنری را به عنوان مدرک معادل دکتری از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و سال‌هاست که مرکز تخصصی تئاتر کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مشهد به نام اوست. این نویسنده حوزه کودک و نوجوان همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کودک در خصوص بررسی عوامل ضعف ادبیات داستانی کودک به خبرگزاری سینماپرس گفت: ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی نسبت به وضعیت سینمای کودک نه تنها ضعیف نیست، بلکه به همت نویسندگان کودک و نوجوان از نقاط قوت بسیاری برخوردار است. همین امسال دو نویسنده کاندید جایزه های بین المللی در رمان کودک و نوجوان شده اند. بعضی از آثار این نویسندگان به چند زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر شده است. این نشان از نقاط قوت این آثار است. این سینمای کودک است که در «کما» بسر می برد و عجیب نیست که همین روزها خبر فوتش را بشنویم. اگر به نویسندگان کودک و نوجوان سفارش فیلمنامه بدهند، سینمای کودک می تواند با آثار خوبی روبرو شود، اما دریغ از این گونه سفارشها. دریغ از اقتباس از آثار رمان های نوجوان. دریغ.

«کیانیان» در پاسخ به این پرسش سینماپرس که نویسندگان کودک با وجود متقاضیان زیاد کتاب کودک چرا به سراغ نگارش نمی‌روند؟ اظهار داشت: بحران تیراژ و رکود روزافزون آن چنان گلوی کتاب‌ها از جمله کتاب‌های کودک و نوجوان را می فشارد که به سختی تنفس می کنند. اما با وجود این نویسندگان کودک و نوجوان هرگز دست از نگارش برنداشته اند و به تولیدات خود ادامه می دهند چنان که نشر و تیراژ کتابهای کودکان و نوجوانان نسبت به دیگر کتابها چشمگیرتر است.

این مدیر سال‌های دور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: بماند که این بخش کوچکی از تولیدات این نویسنده هاست ولی بیشتر آثار آنها به نشر در نمی آید. نویسندگانی را سراغ دارم که ده ها نمایشنامه و کتابهای پژوهشی دارند که ناشری برای آن نمی یابند. اما هرگز دست از نوشتن بر نداشته اند. نوشتن زندگی یک نویسنده است. مگر می شود او را از زندگی کردن محروم کرد.

این نویسنده در پاسخ به این پرسش سینماپرس که چرا ادبیات کودک نمی‌تواند منجر به تولید آثار قدرتمندی در سینمای کودک و تئاتر کودک شود گفت: ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی کودک و نوجوان می تواند منجر به تولید آثار قدرتمندی در سینما و سینمای کودک شود به شرطی که از آنها اقتباس شود و این گنجینه در آثار این نویسندگان موجود است اما کسی از این گنجینه ها بهره مند نمی شود. چنان که به نویسندگان سفارش فیلمنامه داده نمی شود. چرا نمی شود؟ چون نخست باید از سینمای کودک حمایت مالی و حمایت عملی شود.

وی تصریح کرد: این مهم بدست نمی آید مگر با حضور مدیران آگاه و دغدغه مند در این حوزه که متاسفانه جایشان خالیست. بنابراین شناختی برای این مقوله و رشد آن وجود ندارد تا برای آن برنامه ای داشته باشند. چون به تخصص توجهی نمی شود. این یک بحران کلی است که در حوزه های دیگر نیز به شفافی قابل مشاهده است.

کیانیان در خصوص اینکه چرا سینماگران کودک از داستان‌های ایرانی برای اقتباس و تولید اثر استفاده نمی‌کنند گفت: سینماگران کودک نیاز به حمایت دارند، اما نه تنها حمایتی از آنها نمی شود، بلکه برای تولید بدون کمک دولت هم با سنگ اندازی های فراوانی روبرو هستند که این را بارها به اشکال مختلف بیان کرده اند. نباید برای جستجوی این توپ نخواستن ها، ناتوانی ها، نادانی ها و رکودها در میدان نویسندگان ادبیات کودک، فیلم نامه نویس ها و سینماگران کودک بگردیم، بلکه باید این توپ سرگردان را در میدان مدیران و مسئولان غیر متخصص پیگیری شود.

به گزارش سینماپرس، «داوود کیانیان» تاکنون نمایشنامه‌های بسیاری نوشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به نگارش و چاپ نمایشنامه‌های «پرنده و فیل»، «شطرنج باز»، «خروسک پریشان»، «مادرجان سلام»، «صدای پای موعود»، «سلام بر حسین»، «کودک غریب»، «تمنای باران»، «گمراه»، «زنده باد نمایش»، «کودک غریب»، «گنجشکک اشی مشی»، «ابراهیم برگزیده» و «نمایش بازی»، «آوای پریان» و «بزغاله دروغگو» اشاره کرد. این هنرمند در سه دهه اخیر بیشتر وقت خود را به پژوهش و تدریس در زمینه‌های مختلف تئاتر کو دک و نوجوان پرداخته است. «کارشناسی تئاتر کودک با کودک»، «اهمیت شیوه اجرا در تئاتر کودکان و نوجوانان»، «چرا می‌خواهید نمایش بدهید؟»، «شیوه مناسب اجرای نمایش»، «روش‌های رسیدن به نمایش»، «تئاتر کودکان و نمایش خلاق»، «حج، نمایش ناب الهی»، «نمایش کودک»، «روزنامه نمایشی» و «بچه‌ها بیایید نمایش بدهید» از جمله تحقیقات و پژوهش‌های اوست که در عرصه‌های رسانه و کتاب منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.