شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

کارگردان «شیهه دور» در گفتگوی با «سینماپرس» مطرح کرد:

اتمسفر «جشنواره فیلم کوتاه تهران» بسیار بااهمیت است

فیلم کوتاه «شیهه‌یِ دور»

سینماپرس: صمد قربان زاده کارگردان فیلم کوتاه داستانی «شیهه دور» که در رقابت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران نه تنها در بین فیلمسازان ایرانی که در سطح بین‌المللی هم اعتبار دارد و حضور در این جشنواره برای هر فیلمسازی بسیار مهم و ارزشمند است.

صمد قربان زاده کارگردان فیلم «شیهه دور» که عنوان بهترین فیلم جشنواره منطقه‌ای یاسوج-دنا را کسب کرده و به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافته است، درباره موفقیت اثرش در جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوانان ایران گفت: ما به جز جشنواره فیلم کوتاه تهران، سه جشنواره منطقه‌ای اخیرا داشتیم و به هر حال حضور در هر کدام از این‌ها باتوجه به تعداد شرکت کنندگان و فیلمسازانی که از استان‌های مختلف می‌آیند و در آن‌جا شرکت می‌کنند، اتفاق بسیار خوبی است برای اینکه با فیلمسازان و عوامل دیگر فیلم ها آشنا می‌شویم و برای من هم این اتفاق بسیار مهمی بود و به خاطر همین فیلمم را به جشنواره منطقه‌ای دنا فرستادم که با حضور چند استان برگزار شد و علیرغم اینکه اتفاقات خوبی هم برای فیلم افتاد، این آشنایی با دوستان و فیلمسازان دیگر بسیار امر مهمی برای من بود.

قربان زاده درباره فیلم «شیهه دور» توضیح داد: درباره ایده اصلی این فیلم می‌توانم بگویم که پارسال از طرف انجمن فیلم کوتاه ارومیه یک طرح سراسری درباره آسیب‌های اجتماعی آمده بود که آقای مهدیان رئیس انجمن ارومیه به من پیشنهاد داد که با یک بودجه خیلی محدود اگر طرحی دارم این ایده را کار کنم. من هم همان موقع یک داستان کوتاهی از آقای حسن احمدی به اسم مه و باران خوانده بودم که داستان یک کودک را مطرح می‌کرد که دکتر به او گفته در ۷ روز آینده کور می‌شود. پدر و مادر برای اینکه روحیه پسرشان حفظ شود آن را به مسافرت می‌برند و در طول مسافرت این بچه بینایی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: درواقع ایده از آن جا به ذهن من خطور کرد و این بحث آسیب‌های اجتماعی که انجمن به من پیشنهاد کرد با این داستان هر دو یک ترکیبی در ذهن من ایجاد کرد که برای من خیلی جذاب شد که بیایم و این را به سمت آسیب‌های اجتماعی ببرم. اینکه پدر و مادر به خاطر ازدواج‌های فامیلی که بدون اطلاع از آسیب‌های آن می‌تواند بعد از بچه دار شدن به بچه وارد شود، تصمیم به فرزند آوری می گیرند. من این را به مساله کوری ربط دادم. ایده از اینجا شکل گرفت ولی از آنجا که در فیلم قبلی من «سریشوک» که سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم بود و کاندید دریافت جایزه فیلمنامه اقتباسی هم شد، به مساله اسطوره و حیوانات اسطوره‌ای پرداخته بودم، در فیلم «شیهه دور» هم به این سمت و سو حرکت کردم و کور شدن بچه را به یک حیوان اسطوره‌ای دیگر یعنی اسب ربط دادم.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: اسب در تاریخ فرهنگ و هنر ایران با توجه به چیزی که من در ذهنم ساخته‌ام برای این فیلم، نماد نجات دهنده و رهایی خواهی و تیزپایی و امید است و این نماد را به این ایده و بچه‌ای که در آستانه کور شدن است، ربط دادم. بچه در فیلم من یک اسب عروسکی دارد و در خواب می‌بیند که پدر و مادرش این را در جایی زیر یک درخت پنهان کردند و به دنبال این اسب عروسکی می گردد و مسیر خود اسب اسطوره‌ای را می‌بیند. درنهایت همان اسب اسطوره‌ای که من در ذهنم ساختم به شکلی نجات دهنده مانع از کور شدن بچه می شود. این فیلم کاملا در ژانر فانتزی تخیلی ساخته شده است و سعی کردیم تمام ایده‌ها و المان‌ها در همین ژانر تعریف شود.

کارگردان فیلم «شیهه دور» درباره اهمیت جشنواره های منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: این جشنواره‌ها در وهله اول باعث می‌شوند که بتوان به عنوان یک فیلمساز با فیلسمازان استان‌های دیگر آشنا شد و ارتباط گرفت و این سوای بحث جایزه بسیار مهم است. خود من در همین جشنواره با تعدادی از دوستان از شهرهای دیگر آشنا شدم و بحث‌هایی شکل گرفت که مطمئن هستم اگر این جشنواره منطقه‌ای نبود شاید چند سال دیگر هم من این عزیزان را نمی‌شناختم و دوستی بین ما شکل نمی‌گرفت. این بحث اهمیت بسیاری دارد و از یک سمت دیگر هم این جشنواره منطقه‌ای دارد به بحث فیلمسازی و تولید و دیده شدن فیلمسازها و معرفی آن‌ها به جشنواره های دیگر مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران کمک می‌کند و به نظرم مانند یک پله است که به خصوص فیلمسازان جوان‌تر و یا آن‌ها که تجربه‌های اول سینمایی شان است، بتوانند راحت‌تردیده و معرفی شوند.

قربان زاده درباره حضور در چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران نه تنها در بین فیلمسازان ایرانی که در سطح بین‌المللی هم اعتبار دارد و حضور در این جشنواره برای هر فیلمسازی بسیار مهم و ارزشمند است. به هر حال خوشبختانه برای من به عنوان فیلمسازی که دو فیلم ساخته‌ام و هر دو فیلمم در این دو سال برای حضور در جشنواره انتخاب شده است، آن حال و هوا و فضا و اتمسفر جشنواره بسیار بااهمیت است و فکر می کنم برای همه فیلمسازان همینقدر اهمیت داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، «شیهه‌یِ دور» عنوان فیلم کوتاهی است که در انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر ارومیه تهیه شده و خواب کودکی را به تصویر می‌کشد که در آستانه کوری قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.