دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

کارگردان «نارگیل ۲» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

سرعت ارتباطات در دنیای امروز بالا رفته و باید سکانس‌های فیلم تند تند عوض شود

سید داود اطیابی کارگردان فیلم سینمایی مبارزان کوچک

سینماپرس: داود اطیابی کارگردان فیلم سینمایی «نارگیل۲» گفت: اگر فرهنگ ایرانی را درست به کودکان بشناسانیم جذب فیلم ها می شوند چرا که در فرهنگ کهن ملی ما افسانه ها و داستان های جذابی وجود دارد که می تواند کودکان را مجذوب خود کند.

کارگردان فیلم سینمایی «مبارزان کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در فرهنگ ما مسائلی مانند جادو و... وجود دارد. در شاهنامه شاهد داستان های بسیار دلنشینی هستیم که هریک از آن ها پتانسیل بدل شدن به یک فیلم سینمایی را دارند. ما آنقدر فرهنگ والایی داریم که حتی سینمای آمریکا هم از ما وام گرفته است. از این رو باید با ساخت آثار جذاب اعتماد کودکان را به فیلم های سینمایی داخلی جلب کنیم.

وی ادامه داد: ما نیازمند آن هستیم تا المان هایی را در فیلم های مان داشته باشیم که مورد پسند کودکان است. مثلاً بچه ها شعر و موسیقی و شادی و رنگ و نور را دوست دارند و ما باید برای ساخت یک فیلم کودک خوب این المان ها را داشته باشیم.

اطیابی سپس با بیان اینکه فقدان ریتم مناسب، فانتزی، موسیقی، رنگ و شعر و... در برخی آثار باعث پس زدن مخاطبان کودک می شود متذکر شد: بنده معتقدم فیلمی که عنوان کودک را با خود به یدک می کشد باید دارای جذابیت های ویژه و مورد نظر کودکان باشد. خوشبختانه ما در «نارگیل۲» این موارد را لحاظ کردیم و به همین دلیل هم کودکان و خانواده های شان فیلم ما را دوست داشتند و از آن استقبال کردند.

این سینماگر در همین راستا خاطرنشان کرد: «نارگیل۲» یک فیلم کودک با محوریت خانواده است؛ یعنی افراد بزرگسال خانواده هم از آن لذت می برند و با آن می خندند و با کودک شان تفریح می کنند. به علاوه «نارگیل۲» جاذبه بصری و شنیداری برای کودک دارد و باعث می شود آن ها از تماشای فیلم حتی برای یک لحظه هم خسته نشوند.

وی تأکید کرد: من همیشه بر اساس آمار مبادرت به تولید یک فیلم می کنم. مثلاً در فیلم «هتل» که این روزها روی پرده است نیز مشاور کارگردان بودم و قبل از نمایش فیلم آماری گرفتم و متوجه شدم که بیشتر قشر سینما روی ما خانم هایی از سنین ۱۴ تا ۳۲ سال هستند. پس به کارگردان گفتم باید اولین تلاشش باشد که این قشر سینما رو را هدف اصلی خود قرار دهد.

اطیابی افزود: بدیهی است که این نسل بیشتر می خواهند بخندند و شاد باشند؛ پس بحث شادی آور بودن فیلم باید جزو اولین اولویت ها باشد چرا که این نسل با تمام مشکلات اجتماعی، اقتصادی و... نسل شادی هستند. باید این دید روانشناختی را قبل از تولید هر فیلمی داشت. حتی در پسا تولید هم باید بر اساس دید روانشناختی مبادرت به تبلیغات برای فیلم ها کرد.

این کارگردان تصریح کرد: اگر «نارگیل۲» در میان این همه فیلم در حال اکران خوب می فروشد به دلیل آن است که هم فیلمنامه خوبی دارد و هم بازیگران خوبی برای آن انتخاب شده اند و هم کارگردان هوشمندی داشته و در کنار همه این ها تبلیغات بسیار خوبی داشته که در کنار عوامل حرفه ای تضمین کننده استقبال بالای مردم از این اثر است.

وی یادآور شد: ما در بسیاری مواقع شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که حتی در ژانر کمدی ساخته شده اند و مردم هم در روزهای اول اکران از آن استقبال کرده اند اما یک باره با افت فروش شدید روبرو شده اند و فروش شان بسیار پایین آمده است. بنده معتقدم این قبیل فیلم ها زمینه لازم را برای جذب انبوه مخاطب نداشته اند و تبلیغات شان هم درست نبوده چرا که اگر تبلیغ درستی داشتند میزان استقبال مخاطب از اثرشان بیشتر می شد.

اطیابی سپس تبلیغات دهان به دهان را نیز یکی از نکات موثر برای جذب مخاطب برشمرد و گفت: نمی شود به سینمای کودک امروزی نگاه سینمای دهه ۶۰ و ۷۰ را داشت چرا که کودک امروزی کودک آن دهه ها نیست و بسیار پیشرفت داشته است. ما وقتی یک فیلم کودک می سازیم باید با نگاه کودکان امروزی بسازیم نه با نگاه نسل خودمان! کودک امروزی دیگر مانند گذشته نیست که صبر و تحمل شنیدن داستان های طولانی را داشته باشد. در سینمای کودک امروزی ریتم و ضرباهنگ بسیار مهم است و فیلم ها باید با ریتمی بالا ساخته شوند.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: بنده تعجب می کنم از اینکه گاهی دیده می شود برخی فیلم های کودک تولید می شوند که ریتم کندی دارند! گویا کارگردانان این آثار نمی دانند که نسل امروزی کند نیست و حوصله ندارد زمان بگذارد. سرعت ارتباطات در دنیای امروز بالا رفته و باید سکانس های فیلم تند تند عوض شود؛ این ها همه نکاتی است که ما در «نارگیل۲» به آن توجه داشتیم و خدا را شاکریم که فیلم مان مورد پسند مردم واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.