شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳

سعید الهی:

برخی عناصر افراطی و سیاسی «خانه سینما» توهم خودبرتری دارند!/«خانه سینما» برای نجات خود باید دندان‌های لق خود را برای یکبار بکشد

خانه سینما

تهیه‌کننده و کارشناس سینما و رسانه در یک برنامه زنده تلویزیونی تصریح کرد: مگر خانه سینما در سال ۱۴۰۰ که ۱۶ میلیارد تومان از سازمان سینمایی کمک گرفته است در جایی اعلام کرده که چگونه هزینه کرده؟ آیا اتاق شیشه ای فقط یک شعار لست؟ این موارد جزو تناقضات درونی خانه به حساب نمی آید؟

به گزارش سینماپرس، سعید الهی تهیه‌کننده و کارشناس سینما و رسانه در برنامه زنده تلویزیونی نقد سینما درباره دلیل استعفای مدیرعامل خانه سینما گفت: روز تشییع پیکر مرحوم مهرجویی و همسرشون اگرچه به ناگاه خانم برومند موضع ضد اسرائیلی گرفتند که البته به جا هم بود ولی من شرط گذاشتن ایشان را در مراسم درک نکردم و بعد هم متنی که در فضای مجازی منتشر کردند و حرفشان را پس گرفتند اصلا زیبنده شان یک مدیر فرهنگی نبود.
وی ادامه داد: طبق متن استعفای ایشان خانم برومند برای موضعی که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی گرفت استعفا نداده و ما باید عمیق‌تر به مسایل و مشکلات خانه سینما بپردازیم.
الهی توصیح داد: خانه سینما نهادی چندوجهی و چندگانه است و ورودش به مسایل مختلف جزو وظایف ذاتی اش هست. همانگونه که سینما میتواند به همه حوزه ها ورود کند پس کنشگری فعالان این حوزه هم امری طبیعی ست.
وی افزود: خانه سینما اگرچه در مقاطعی ورود مثبت داشته اما در خیلی از موارد به ویژه مباحث سیاسی انصاف و عدالت را رعایت نکرده و موحبات سوء تفاهم با حاکمیت را فراهم کرده است.
در ادامه برنامه نقد سینما، الهی ادامه داد: اینجاست که نقش تعاملات در چارچوب واقعیخودش را نشان می دهد بگونه ای که بتواند با موضعگیری های مصلحانه جلوی کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها گرفته شود.
این تهیه کننده سینما گفت: این تعامل با نهادهای حاکمیتی و دستگاههای دولتی اغلب شکل نگرفته؛ چون شاخص روشنی در این زمینه نداشته است.
وی در پاسخ به سوال امیر مافی مجری برنامه تصریح کرد: بی تردید قانون ملاک عمل دو طرف برای رسیدن به نقطه مشترک است و برای اینکار باید از قبل واژه تعامل را تعریف کنیم؛ یعنی ارتباط دوسویه. یعنی انعطاف طرفین برای عبور از نکات افتراق و رسیدنبه اشتراکات در مسیر هدف واحد.
او هشدار داد: متاسفانه سالهاست خانه سینما با دوری ازاین فضا آنهم بخاطر توهم خودبرتری چند عنصر افراطی و خودخواه در دستیابی به این تعامل دچار مشکل شده است.
این مدرس دانشگاه یاداور شد: برخی دوستان خانه به شدت معتقدند هرآنچه ما می‌گوییم درست است یعنی شرایط انعطاف را ندارند و به همین خاطر قانون را بر نمی تابند و از سال ۸۲ تا ۱۴۰۲ همچنان اندر خم یک کوچه اند که در وزارت ارشاد ثبت شوند یا در وزارت کار!! حال اینکه خود بهتر می دانند هنوز در وزارت کار مشکل قانونی خود را حل نکرده اند.
الهی خاطرنشان کرد: من همین امشب اخبار را مرور میکردم و تازه مشاهده کردم که سال ۱۳۹۸ آقای شریعتمداری وزیر کار وقت رای دیوان عدالت اداری را علنی اعلام کردند که کارگران بازنشسته حق ورود به صنف کارگری را ندارند. یعنی اگر عزیزی بعد از ۳۰ سال از صنوف هنری بازنشسته شد باید از این صنف خارج شود؟ آیا خانه سینما فکر کرده که بعد از آن باید این هنرمند چه بکند؟ کجا این شفاف‌سازی ها صورت گرفته است تا فعالان سینمایی از تبعات ثبت در وزارت کار مطلع شوند؟
وی هشدار داد: بحث ثبت در وزارت کار و رفتارهای مبهم و نگاههای تند و غیر منطقی همه ریشه در مباحث سیاسی و طیفی داشته و غیر از آسیب به جامعه شریف سینما هیچ منفعت دیگری ندارد. حال اینکه ثبت صنوف طبق قانون در وزارت ارشاد علاوه بر تخصیص تسهیلات حرکت در مسیر پرآتیه و شایسته است نه بلاتکلیفی!
این کارشناس سینما با برشمردن نکات استعفای مرضیه برومند گفت: چرا ایشان نقش افراطیون در تصمیم گیری های خانه سینما را که به عنوان دوست و مشاور کنارشان قرار داشتند را نادیده گرفتند و تقصیرها را به گردن دولت و عدم‌ پرداخت اقساط حمایتی انداختند؟
وی تصریح کرد: مگر خانه سینما در سال ۱۴۰۰ که ۱۶ میلیارد تومان از سازمان سینمایی کمک گرفته است در جایی اعلام کرده که چگونه هزینه کرده؟ آیا اتاق شیشه ای فقط یک شعار لست؟ این موارد جزو تناقضات درونی خانه به حساب نمی آید؟
وی گفت: به نظرم خانه سینما برای نجات خود باید دندان های لق خود را برای یکبار بکشد و مانع از نفوذ چند نفر خاص تندروی سیاسی قانون گریز در تصمیم‌گیری ها شود.
الهی در پایان اظهار داشت: ما به تعاملات خانم برومند و لبخند ایشان در محافل سینمایی امیدوار بودیم اما چرا این اتفاق تلخ افتاد و ایشان رفت؟ آیا دلیلی واضح تر ازین که باید علت آن را در درون خود خانه سینما جستجو کنیم؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.