شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸

وزیر ارشاد:

باید قدرت رسانه‌ای خود را به‌ویژه در زمینه «کتاب» افزایش دهیم

محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه بازدید از شبکه تلویزیون اینترنتی کتاب با اشاره به اهمیت توسعه ایده‌های خلاقانه رسانه‌ای در بخش فرهنگی و هنری گفت: با کمک تلویزیون اینترنتی کتاب، کتاب به جایگاه واقعی خود در میان مخاطبان نزدیک می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر روز جمعه (بیست‌وششم آبان‌ماه ۱۴۰۲) از «تلویزیون اینترنتی کتاب» بازدید کرد و از نزدیک در جریان کار این رسانه قرار گرفت. در این بازدید یاسر احمدوند، رئیس هفته کتاب سی‌ویکم و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، دبیر هفته کتاب سی‌ویکم و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، ‌ محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید صحاف، مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب حضور داشتند.

لزوم استفاده از ظرفیت شبکه کتاب برای سایر فعالیت‌های وزارتخانه
محمدمهدی اسماعیلی درباره فعالیت تلویزیون اینترنتی کتاب گفت: مشخص است که همکاران برای فعالیت این شبکه زحمت زیادی کشیده‌ و این کار را با خلاقیت جلو برده‌اند. واقعیت این است که ما باید قدرت رسانه‌ای خود را به‌ویژه در زمینه کتاب افزایش دهیم. اولین بار که ایده این شبکه مطرح شد من از آن استقبال کردم. تمام تلاش ما این است که مخاطبان کتاب را افزایش دهیم. بخشی از این کار سخت‌افزاری است؛ مثل ساخت و توسعه کتابخانه‌ها که در دستور کار قرار دارد. اکنون فروش کتاب با رشد عالی مواجه شده است‌ و این امر توجه مردم به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را نشان می‌دهد. قیمت و توزیع کتاب هنوز برای ما دغدغه است، اما با وجود تمام کاستی‌ها روند رو به‌رشدی داریم و باید کاری کنیم که مخاطبان جوان و نوجوان بیشتر با کتاب انس بگیرند.

اسماعیلی در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت تولید کتاب‌های کودک و نوجوان اشاره کرد و ادامه داد: کتاب‌های کودک و نوجوان هم در تبلیغات و هم در فروش در رده اول قرار دارند. بسط و گسترش مخاطبان با استفاده از همه رسانه‌های در اختیار نیز یکی از اهداف ماست. باید با استفاده از امکانات و دانش روز به ارائه محتوای فاخر کمک کرده و در تولید محتوا از تولیدات کوتاه و پویانمایی استفاده کنیم تا جذابیت بیشتری داشته باشد. ما به زودی بنیاد ملی پویانمایی را راه‌اندازی می‌کنیم و تمام مجوزهای آن اخذ شده ‌است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری کشور گفت: باید تلاش کنیم همه این مجموعه‌ها در کنار هم قرار بگیرند و باید از ظرفیت تلویزیون اینترنتی کتاب برای سایر فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌هم استفاده کنیم. چون در عنوان این شبکه، ‌ «کتاب» وجود دارد و این کالای فرهنگی پایه و اساس سایر حوزه‌هاست، می‌توان از ظرفیت این شبکه در تئاتر، سینما و... هم استفاده کرد. پوشش فعالیت‌های مهم وزارتخانه توسط شبکه کتاب به دیده شدن خود این شبکه هم کمک می‌کند. فعالیت اصلی و محوری این شبکه، کتاب است اما در کنار آن می‌تواند سایر برنامه‌های مهم فرهنگی و هنری مثل جشنواره فیلم فجر، جشنواره‌ تئاتر و جشنواره موسیقی را پوشش دهد. ما هم در حد توان حمایت می‌کنیم اما در اقتصاد فرهنگ، رسانه باید درآمدزایی داشته باشد. اقتصاد شبکه کتاب باید بدون اتکا به بودجه‌های دولتی شکوفا شود. البته در زمینه‌های زیرساختی ما هم کمک خواهیم کرد.

وی همچنین به رویکرد فرهنگی مردم ایران در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما در بازدید از شهرکرد به یک مجموعه پویانمایی رفتیم. این مجموعه بدون هیچ وام و کمک دولتی شروع به کار کرده بود. هر بخش کشور در موضوعی پیشران است و من همیشه از این موضوع دفاع می‌کنم. ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد و تقویم ما پر از مناسب‌های فرهنگی و تاریخی بوده که برای برنامه‌سازی مناسب است.

اسماعیلی همچنین درباره اهمیت «ترویج» در موضوعات فرهنگی گفت: ما از ابتدا تصمیم نداشتیم که فضای این شبکه، نخبگانی باشد. تلویزیون اینترنتی کتاب باید بتواند با عموم مردم ارتباط برقرار کند. این شبکه باید رویکرد ترویجی داشته باشد، به این معنی که از همه فناوری‌ها و قالب‌های روز برای بیشتر کردن گستره مخاطبانش استفاده کند. قرار نیست فرد با دیدن شبکه کتاب نیاز به خواندنش رفع شود، بلکه باید تمایلش برای مراجعه به کتاب بیشتر شود. با کمک این شبکه، کتاب به جایگاه واقعی خودش در میان مخاطبان نزدیک می‌شود. کاری که شما بدون سر و صدا و تبلیغات زائد انجام می‌دهید حتماً به این موضوع کمک می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر اهمیت کتاب در سپهر عمومی جامعه تاکید کرد و ادامه داد: ما سعی کردیم گروه‌های زیادی را تحت پوشش صندوق اعتباری هنر قرار دهیم و از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران حمایت کنیم. «بازار کتاب» هم جهت حمایت از کتابفروشان راه‌اندازی شده‌ است. باید سعی کنیم شهرهای ما رنگ و بوی فرهنگی بگیرد و چیزی که همه ما را دور هم جمع می‌کند و روی آن اتفاق نظر داریم، کتاب است. همه از بدو حیات تا پایان زندگی به کتاب نیاز دارند. هرچقدر در فضای عمومی شهرها و روستاهای ما کتاب گسترش پیدا کند، مشکلات اجتماعی با ضریب بالایی حل می‌شود. در حوزه‌های مدیریت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر مسئله فرهنگ حل شود در بقیه حوزه‌ها هم موفق خواهیم شد. رویکرد کلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ترویج کتاب و کتاب‌خوانی است و در این راستا ارزیابی و پایش انجام می‌دهیم.

شبکه کتاب با مطالعه مستمر به صورت گام به گام پیش می‌رود
در این بازدید یاسر احمدوند نیز به ظرفیت برنامه‌سازی شبکه کتاب اشاره کرد و گفت: این شبکه امکان و ظرفیت بسیار خوبی برای کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرده‌ است. ما از مدیران و معاونان وزارتخانه‌ها درخواست می‌کنیم که این شبکه را از نزدیک ببینند تا در سایر بخش‌ها هم از ظرفیت و توان آن استفاده کنیم. این شبکه با مطالعه جلسات مستمر به صورت گام به گام پیش می‌رود و تا جایی که امکانات و شرایط اجازه دهد کارهای آن را توسعه می‌دهیم.

علی رمضانی نیز گزارشی از فعالیت‌های این رسانه در طول یک سال گذشته ارائه داد و تاکید کرد: بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر به ویژه فعالان حوزه کتاب از فعالیت تلویزیون اینترنتی کتاب اظهار خوشحالی می‌کنند. سال گذشته فعالیت این رسانه با حدود ۶ ساعت برنامه‌ریزی شروع شد و امسال برنامه‌ها را روزانه به بیش از ۸ ساعت رسانده‌ایم. با این تفاوت که با هماهنگی و اعتمادسازی که بین مجموعه تلویزیون اینترنتی کتاب و صداوسیما رخ داد برخی از برنامه‌ها به صورت مستقیم و زنده روی آنتن شبکه‌های سیما رفت.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم آبان‌ آغاز به کار کرد و تا سی‌ام آبان‌ ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.