سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

«علی خسروی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

اتاق جنگ رسانه‌ای نداریم/ فیلمسازی بحران در ایران دچار مشکل است

دهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»

سینماپرس: علی خسروی کارگردان مستند در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: فیلمسازی بحران در ایران دچار مشکل است؛ ما فقط نه در مورد موضوعات بسیار مهمی مانند غزه که در مواقع دیگر مانند وقوع سیل و زلزله که بحران انسانی به وجود می آورند آمادگی کار نداریم و نمی دانیم اصلاً چطور می توانیم در این چرخه فعالیت داشته باشیم.

برنده لوح افتخار جشنواره فیلم عمار برای ساخت مستند «پاییز حرم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم مدیران فرهنگی باید دست به یکپارچه سازی بزنند؛ یکپارچه سازی به این معنا که تمامی ظرفیت های فرهنگی و هنری کشور را گرد هم و زیر یک چتر واحد جمع کنند؛ از کارشناسان و صاحب نظران و متخصصان در امور متعدد نظرخواهی کنند تا در مواقع بحرانی دچار کاستی و کمبود نشویم.

وی ادامه داد: امروزه ما شاهد تشکیل برخی کارهای مقطعی هستیم. این کارهای مقطعی هیچ ثمره و عایدی در حوزه فرهنگی و هنری کشور ندارند. برنامه ریزی در حوزه فرهنگ و هنر باید بلندمدت و اصولی باشد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه ما در کشورمان نیازمند تشکیل اتاق جنگ رسانه‌ای هستیم اظهار داشت: اصولاً ما اتاق جنگ رسانه‌ای نداریم. این اتاق باید توسط مدیر ارشد فرهنگی شکل بگیرد و پیش برود و محصول تولید کند. یک سری ارگان ها مثل اوج و حوزه می‌آیند اتاقک های کوچک با تعداد محدودی افراد خاص تشکیل می دهند که شاید به جلسه دوم هم نرسد. این کارها هیچ فایده ای ندارد و ما باید کلان تر به این موضوع نگاه کنیم.

خسروی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: من فکر می کنم اصولاً فیلمسازی بخش زیادی اش مرتبط است به اینکه فیلمساز و فیلم فرزند زمانه شان باشند. هر انسان آزاده ای و هر هنرمند آزاده ای نسبت به اتفاقات پیرامونش در دنیا نباید بی تفاوت باشد. اتفاق مهمی مثل جنگ غزه یا مشکلات اقتصادی خودمان مانند تحریم های ظالمانه و... باید مورد توجه فیلمسازان باشد.

وی در همین راستا تصریح کرد: وقتی آدم از دور محصولات تولید شده در سینمای کشور را تماشا می کند می‌بیند محصولات‌مان اکثرشان فرزند زمانه خودشان نیستند. در همین اتفاقات کشور خودمان فاصله است بین فیلمسازان و اتفاقات جاری در ایران و دنیا؛ این اتفاق در حالی است که هر فیلمسازی باید نسبت به این ماجراها واکنش داشته باشد.

این هنرمند متذکر شد: الآن فیلمسازان ما کجا هستند؟ برای من باعث تعجب است و ناراحت می شوم که در خصوص فجایع مهمی مانند غزه بیانیه امضا می کنند! این بیانیه امضا کردن‌ها یک چیز ابتدایی است و فیلمسازان باید واکنش عملی نشان دهند.

خسروی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما نقش مدیر فرهنگی در خصوص این بی توجهی هنرمندان به مسائل کلان چیست و به نظر شما در خصوص همین جریان اخیر غزه چرا هنرمندان کهنه کاری مانند آقای برجی به منطقه اعزام نشدند گفت: بنده فکر می کنم برای حضور مستندسازان در منطقه و... نمی توان شتاب زده و هیجانی عمل کرد. شاید مسائلی پشت پرده باشد که ما از آن بی اطلاع هستیم. به هر صورت این وظیفه مدیر فرهنگی است که به صورت شفاف اعلام کند چه اتفاقی رخ داده که هنرمندان داوطلب نتوانستند به منطقه اعزام شوند.

این کارگردان در پایان این گفتگو افزود: به صورت کلی شاید برخی مسائل امنیتی و سیاسی وجود داشته باشد که ما اطلاع نداریم. امثال آقای رضا برجی که کهنه کار این عرصه است شاید به دلیل همین فقدان ساماندهی دچار مشکل شده اند و نتوانسته اند به منطقه اعزام شوند. به نظرم نقش مدیر فرهنگی این است که بتواند یک صدای واحد و یک برنامه ریزی درستی برای ساماندهی فیلمسازانی که می خواهند در این عرصه کار کنند ایجاد نمایند. شاید نیاز به یک فراخوان عمومی باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.