سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷

به کارگردانی «مسعود دهنوی»؛

«قطعه نوزده» به تلویزیون رسید

مستند «قطعه نوزده»

سینماپرس: کارگردان مستند «قطعه نوزده» در خصوص این مستند و چرایی تولید آن گفت: قطعه ۱۹ روایت و تقابل ترس و تکلیف هست که در اوایل کرونا متأسفانه به دلیل کم آگاهی مردم و عمدتاً غسال‌ها در خصوص فوت‌شدگان کرونایی ترس زیادی وجود داشت و غسال‌ها به دلیل خطرهای موجود کار شست‌وشوی درگذشتگان کرونایی را انجام نمی‌دادند.

به گزارش سینماپرس، مستند «قطعه نوزده» به کارگردانی مسعود دهنوی محصول گروه مستند روایت فتح با موضوع شیوع کرونا شب گذشته ساعت ۲۰ از شبکه مستند به روی آنتن رفت. این مستند روایتی از دو طلبه جوان است که داوطلبانه بیمارانی را با ابتلا به کرونا فوت شدند را غسل می‌کنند.

مسعود دهنوی کارگردان مستند «قطعه نوزده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص این مستند و چرایی تولید آن گفت: قطعه ۱۹ روایت و تقابل ترس و تکلیف هست که در اوایل کرونا متأسفانه به دلیل کم آگاهی مردم و عمدتاً غسال‌ها در خصوص فوت‌شدگان کرونایی ترس زیادی وجود داشت و غسال‌ها به دلیل خطرهای موجود کار شست‌وشوی درگذشتگان کرونایی را انجام نمی‌دادند در این اوضاع بود که طلبه‌ها وارد کار شدن و به نیت انجام‌وظیفه شرعی وارد عمل شدند؛ اما قصه و داستان قطعه ۱۹ صرفاً این موضوع نیست؛ بلکه وام‌گرفته شده این موضوع به ماجرای طلبه پرداخته است که بین ترس و تکلیف گیرکرده و برایش یک چالش و مسئله ایجاد شده است.

این مستندساز همچنین با اشاره به زمان آغاز به کار ساخت مستند قطعه نوزده در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا نیز عنوان کرد: قاعدتاً به‌عنوان مستندسازی که در اغلب در فضاهای بحرانی حضور داشته‌ام قائل بر این هستم که قصه‌های که در خود بحران اتفاق می‌افتد و چالش‌ها و تنش‌هایی در متن و بطن آن به وجود می‌آید بسیار جذاب‌تر و مهم‌تر است البته که ما می‌توانستیم مثل بسیاری از همکاران و مستندسازان تا کم‌شدن خطر و ثبات وضعیت صبر داشته باشیم و سپس یک مستند پژوهشی و آرشیوی را تولید کنیم؛ اما ترجیح دادیم وضعیت جامعه را در همان حال و هوای روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا ثبت و ضبط کنیم.

دهنوی همچنین در خصوص نگاه طنز موجود در این اثر علی‌رغم نگاه سرد حاکم بر فضای اجتماعی آن روزها نیز گفت: یکی از دلایل مهمی که تا حدودی سعی کردم نگاه طنز در مستند را اضافه کنم آن وضعیت کرونا بسیار سرد و تلخی بود که در آن روزها در جامعه وجود داشت از طرفی بخش اعظم کار در غسال خانه و قبرستان می‌گذرد و فضا مرگ و میت موجود در فیلم خروجی کار را بسیار سیاه می‌کرد به همین دلیل مجبورم شدم برای تلطیف و متعادل‌کردن فضای فیلم مقدار بسیار کمی موقعیت طنز را تزریق کنم تا مخاطب آن را پس نزدند و فیلم را دنبال کند درواقع موقعیت‌های طنز موجود در فیلم باعث تداوم حضور مخاطب تا انتهای مستند است.

مستند «قطعه نوزده» به کارگردانی مسعود دهنوی روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند به روی آنتن می‌رود. این فیلم پیش‌تر نیز در جشنواره‌ای معتبری چون حقیقت و اشراق به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شده بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.