یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰

«جواد فروغی» قاری بین‌المللی و پژوهشگر قرآن‌کریم در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

کارهای هنری باید با علم ترکیب شوند/ترکیب علم و هنر می تواند باعث ماندگاری اثر و توجه بخش اعظمی از اهالی جامعه به این آثار باشد

جواد فروغی

سینماپرس: جواد فروغی در خصوص جای خالی روایت تاریخی از سیره اهل بیت (ع) گفت: با کارهای قدیمی و تکراری نمی توانیم سیره اهل بیت (ع) را برای جوانان امروزی به درستی ترسیم و تبیین کنیم؛ ما باید بر اساس ذائقه روز جوانان به شکلی هنرمندانه در وادی تولید کالاهای فرهنگی و هنری که به خوبی می توانند سیره اهل بیت (ع) را تبیین کنند ورود کنیم.

این دارنده مدرک دکترای تخصصی قرآن و حدیث در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: غربی ها سالیان متمادی است که بودجه های هنگفتی را در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه خرج می کنند تا تفکرات و سبک زندگی و حتی نوع پوشش جوانان ما را عوض کنند. آن ها روی این کارشان فکر می کنند، اتاق فکر دارند و گام به گام پیش می روند اما افسوس که ما برای مقابله با این تهاجم فرهنگی هیچ تدبیری اندیشه نکرده ایم.

فروغی سپس با طرح این پرسش که همه ما باید از خودمان سوأل کنیم چقدر بر اساس نیازهای روز نسل جوان کار کردیم اظهار داشت: حقیر سال ها است کار قرآنی می کنم؛ در ایام کرونا که اغلب گردهمایی و... تعطیل شد تصمیم گرفتم از آیات قرآن کریم را ۱۲۰ کلیپ انگلیسی و عربی و فارسی تولید کنم. در واقع هر هفته یک آیه را با موضوعی که در طبیعت رخ داده بود به صورت فیلم درست می کردیم و در فضای مجازی منتشر می کردیم که با استقبال بسیار خوبی هم از سوی مردم روبرو شده بود.

وی متذکر شد: تمامی آیات قرآن کریم هنر است! به عنوان مثال شما وقتی آیات این کتاب آسمانی را می خوانید احساس می کنید نوعی موسیقی در آن نهفته شده؛ آیات قرآن کریم آنقدر آهنگین است که کسی که قرآن را تلاوت می کند نمی تواند خودش در این موسیقی تغییری حاصل کند چرا که کلام در قرآن کریم به زیباترین شکل ممکن چیدمان شده است. از این رو کسانی که در ادبیات قرآن و صرف و نحو کار می کنند لذت وافر می برند چون قرآن کریم همه اش زیبایی است.

این قاری برجسته قرآن کریم سپس با طرح این پرسش که ما باید از خودمان سوأل کنیم چرا در قرآن عبارت «فبشّرهم بعذاب الیم» آمده، در حالی که بشارت معنای مثبت دارد؟ اظهار داشت: شاید برخی افراد بر این باور باشند که اگر عذاب است که بشارتی ندارد! جریان چیست؟ چرا خداوند هم عذاب می دهد هم بشارت!؟ نکته هم اینجا است که قرآن با زبان مردم صحبت می کند. به عنوان مثال همانطور که یک پدر به بچه اش می گوید «یک آشی برایت می پزم که یه وجب روغن روش باشه» در واقع توبیخ و عذاب را با حلاوت پختن آش کنار هم آورده است.

وی تأکید کرد: ما با زبان خودمان صحبت می کنیم و قرآن با زبان ما؛ در قرآن کریم و زندگانی اهل بیت (ع) حکایت های عظیمی خوابیده که هر یک از آن ها می تواند دستمایه تولید ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی شود. قرآن برای ما قصه های زیبا می گوید به عنوان مثال سوره یوسف که از آن به عنوان احسن القصص نام برده شده را می توان اشاره کرد. شما ببینید هم اینک که سال ها از تولید و پخش سریال «یوسف پیامبر (ع)» به کارگردانی مرحوم فرج الله سلحشور می گذرد همچنان در موقع تکرارش بسیار پربیننده است. این اتفاق به دلیل اجاز قرآن کریم است. این اعجاز قرآن است که باعث می شود مردم همچنان به چنین قصه و سریالی کشش داشته باشند. اگر ۱۰ کارگردان جدا از هم باز هم این سریال را بسازند باز هم مردم می بینند.

فروغی تصریح کرد: حالا ما باید تدبیری اندیشه کنیم که چطور می شود در دنیای امروز که جوان ما وارد فضای مجازی بی سر و ته شده و در معرض انواع و اقسام اطلاعات است، چگونه می توانیم اثری را در خصوص تبیین سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و قرآن کریم و دین مبین اسلام تولید کنیم که برای آن ها جذاب باشد.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنده معتقدم کارهای هنری باید با علم ترکیب شوند. ترکیب علم و هنر می تواند باعث ماندگاری اثر و توجه بخش اعظمی از اهالی جامعه به این آثار باشد. من امیدوارم هنرمندان ما و متولیان فرهنگی کشور گام های اساسی و به جایی را در این راستا بردارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.