یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

محسن هجری:

خیلی از بچه‌ها هنوز نمی‌دانند کتاب خوب چه ویژگی‌هایی دارد

محسن هجری

سینماپرس: یک نویسنده حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه نویسندگی، حرفه‌ای است که در کوتاه مدت محقق شدنی نیست، بر لزوم تربیتی نسل کتابخوان حرفه‌ای تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن هجری در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: نویسندگی و نویسنده شدن مقوله‌ای نیستند که بتوان آن‌ها را به واسطه جشنواره‌های کوتاه مدت یک یا دو روزه محقق کرد. این امر نیازمند آموزش مداوم و اصولی طی سال‌های مختلف است اما می‌توان از جشنواره‌ها یا رویدادهایی چون «تهران به روایت دختران» برای تربیت نسلی کتاب‌خوان استفاده کرد.

نویسنده کتاب «سربداران» تصریح کرد: شاید بهتر باشد که به جای تاکید بر نویسنده شدن، در چنین رویدادهایی تمرکز بیشتری بر آموزش سبک‌های مختلف داشته باشیم و حتی به بحث ترجمه نیز در دل این جشنواره‌ها پرداخت. چون بسیاری از آثار موفق امروز آثار ترجمه هستند و اینکه خواننده نوجوان امروز بداند ترجمه‌های موفق‌ و مترجمان وفادار به متن چه کسانی هستند، حائز اهمیت است.

هجری افزود: این موضوع باعث می‌شود ما بتوانیم خوانندگان حرفه‌ای تربیت کنیم. خیلی از بچه‌ها هنوز نمی‌دانند کتاب خوب چه ویژگی‌هایی دارد، شاید بهتر باشد در دل این رویداد یا جشنواره‌های مشابه، به این موضوع‌ها بیش از نویسنده کردن بچه‌ها توجه کرد.

دومین رویداد ادبی «تهران به روایت دختران (بورسیه نویسندگان نوجوان)» با حضور خسرو باباخانی، مصطفی خرامان و محمدرضا شمس، در قامت نویسندگان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و اطلاعاتی در باره نحوه نگارش داستان‌های فانتزی، سبک وحشت و پلیسی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده خسرو باباخانی با موضوع داستان‌های وحشت، محمدرضا شمس با موضوع داستان‌های فانتزی و مصطفی خرامان با موضوع داستان‌های پلیسی، اطلاعاتی را در اختیار قریب به ۱۳۰ نفر از دختران علاقه‌مند به نویسندگی قرار دادند.

این رویداد پس از چهار روز آموزش فشرده در فضایی مفرح با برگزاری «مارتن نویسندگی» باشگاه دختران نویسنده با شعار «من می‌نویسم، پس هستم» پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.