دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی:

در حوزه «نظریه‌پردازی هنر اسلامی» حرکت‌های خوبی شکل نگرفته/ حرم امام رضا علیه السلام بی‌مانندترین گنجینه هنر اسلامی است

امام رضا علیه السلام

سینماپرس: دبیر جشنواره «گنجینه مهر» ضمن تاکید بر دستاوردها این جشنواره، بازارهای مداوم و تولید انبوه برای آثار هنری را مهم دانست و تجاری‌سازی را محور اصلی آن دانست.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری اولین جشنواره «گنجینه مهر» با هدف تجاری‌سازی آثار هنری برتر و الهام از آثار و هویت ایرانی اسلامی با حضور اصحاب رسانه دوشنبه شش آذرماه در محل موزه ملی ملک برگزار شد.

محمدجواد استادی مدیر اجرایی جشنواره «گنجینه مهر» ضمن تاکید رویکرد جشنواره گنجینه مهر گفت: هویت بخشی به اسباب زندگی با الهام از نمادهای رضوی رویکرد اصلی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است. این بخش با همکاری دانشگاه هنر، مؤسسه آموزش عالی فردوس و با حضور هنرمندان، دانشگاهیان، پژوهشگران، مراکز و مؤسسات هنری اقدام به برگزاری جشنواره مهر کرده است.

وی ادامه داد: جشنواره «گنجینه مهر» در جهت توانمندسازی هنرمندان و اصلاح مصرف هنری و افزایش کیفیت زیارت در نظر گرفته شده است. برای دریافت اطلاعت بیشتر و شرایط حضور در جشنواره به آدرس پایگاه اینترنتی جشنواره مراجعه نمایید.

استادی بخش‌های جشنواره «گنجینه مهر» را موردبررسی قرارداد و بیان کرد: جشنواره هنری گنجینه مهر شامل چهار بخش است. در بخش اول، نقشی برای زندگی طراحی «آرایه» برای هویت‌بخشی به «محصولات کاربردی» شامل زیـورآلات، مجموعه ظروف و اشیا کاربردی (سفال، شیشه، فلز و چوب)، تسبیح و مهرو سجاده در بخش دوم در جست‌وجوی هویت طراحی برای هویت بخشی به «بسته‌بندی محصولات رضوی» همچنین گرافیک بسته‌بندی برای تمام محصولات شامل زیورآلات، ظروف کاربردی، تابلوهای تزئینی، حجم‌های تزئینی بخش سوم این جشنواره مختص محصولات هنری، تابلوهای تزیینی، حجم‌های تزئینی، اکسسوری و گیفت آرت و در بخش چهارم طرح و ایده همچنین ایده پردازی و طراحی اثر است.

مدیر اجرایی محورهای جشنواره گنجینه مهر را مهم دانست و بیان کرد: راه‌های بهره‌گیری از آثار هنری برای تجلی مفهوم زیارت ازجمله عواملی است که تلاش دارد هویت‌بخشی به اسباب زندگی با ابزار و زبان هنر و الهام از نمادهای رضوی و آنچه که در گنجینه حرم مطهر وجود دارد، را مطرح کند.

وی مفاهیم دینی را در جشنواره «گنجینه مهر» مورد تاکید قرارداد و افزود: آثاری که با سبک زندگی در ارتباط بوده و برای همگان قابل‌استفاده است، به‌واسطه جشنواره گنجینه مهر پشتیبانی شده و در بازاری که میزبان زائران فراوانی از نقاط مختلف کشوراست ارائه شود. استفاده از زبان فرهنگ و هنر موجب می‌شود که کیفیت زیارت نیز به صورت مستقیم ارتقاء پیدا کرده و برای افرادی که امکان حضور ندارند نیز شرایط لازم فراهم شود؛ چراکه زیارت صرفا محدود به چارچوب حرم مطهر نمی‌شود و کسی بتواند به کمک یک اثر هنری مفاهیم متعالی را در زندگی جاری کند رویکردی ارزنده دارد.

استادی تصریح کرد: هدف اصلی جشنواره گنجینه مهر تجاری‌سازی کالاها و ایده‌هایی که الهام از فرهنگ رضوی گرفته و مرتبط با زندگی مردم است. در این زمینه هم‌افزایی نهادها و وزارتخانه‌های متعدد همانند وزارت سمت و میراث فرهنگی نقشی مهم دارد این تفاهم‌نامه‌ها با محوریت تولید صنایع‌دستی به سمت المان سازی رضوی حرکت می‌کند تا جهشی جدی را در بازار تولید صنایع‌دستی طی کند.

امیرمهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: حرم امام رضا «ع» بی‌مانندترین گنجینه هنر اسلامی و آثار فاخر هنرمندان را در خود جای داده است، از این رو موسسه آفرینش هنری آستان قدس تلاش دارد تا شرایطی را مهیا کند و دانشجویان که نیازمند الهام از آثار ارزشمند هستند را با ارائه اطلاعات از این آثار قدیمی بهره‌مند کند از سوی دیگر در حوزه نظریه‌پردازی هنر اسلامی حرکت‌های خوبی شکل نگرفته که پیش‌بینی می‌شود با تکیه بر آثار موجود در حرم رضوی الهاماتی خوبی بری هنرمندان از مفاهیم الهی و قدسی ایجاد شود. بدین ترتیب سطح کیفیت زیارت نیز ارتقا پیدا می‌کند. تجربه نشان داده است که هر جا با قالب هنر و نوآوری که برگرفته از المان‌های دینی است حرکت کردیم توانستیم رویکردی موفق را در پیش بگیریم.

وی تصریح کرد: دانشجویان همواره منبعی برای الهام‌پذیری نیاز دارند و این مهم توسط مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت گنجینه مهر مسیری برای جریانی جدید در هنر کاربردی بسته‌بندی خلق آثار صنایع‌دستی خواهد بود.

علیرضا شیخی دبیر جشنواره گنجینه مهر نیز در این نشست ضمن اشاره به برند گنجینه مهر تاکید کرد: تلاش و هدف اصلی برگزاری جشنواره «گنجینه مهر» کشاندن آثار هنری در زندگی مردم امروز است. این جشنواره از ۶ ماه پیش کلید خورده و در بهمن‌ماه اختتامیه آن برگزار خواهد شد. در این مدت میزبان ایده‌ها، طرح‌های هنری با المان‌های دینی است که در فضای زندگی مردم کاربرد داشته باشد.

وی محورهای اصلی این برنامه را اعلام و اظهار کرد: نقش کاربردی آثار هنری در زندگی مردم هویت بخشی به زندگی جامعه با توجه به آثار تولیدی در حوزه‌های بسته‌بندی که به عنوان مشکلاتی عدیده و معضلی قابل‌توجه طی این سال‌ها محسوس بوده است و اکنون در جشنواره گنجینه مهر، طرح‌های ارائه شده گرافیک برای بسته‌بندی از ارزش ویژه‌ای برخورداراست.

وی حمایت از هنرمندان را در قالب هدایا موردبررسی قرارداد و تاکید کرد: هدایا و یا محصولاتی وجود دارند که به تولید انبوه نمی‌رسند و به‌صورت تک اثر تولید می‌شوند و در عین حال مصرف‌کنندگان آن قشری خاص هستند. این آثار توانایی اهدا به شخصیت‌ها و مسئولان سایر کشورها را در خود دارند بنابراین از این آثار نیز حمایت خواهد شد. همچنین طرح‌ها و ایده‌هایی که قابل توجه باشند و جامعه مخاطب بیشترین بهره را از آنان ببرد تجاری‌سازی می‌شود، این امر موضوعی مهم است که به لحاظ اقتصادی کاربردی خواهد بود و سیاست‌گذاری و تولید انبوه را می‌توان در این حوزه فراهم کرد.

شیخی اولین جشنواره «گنجینه مهر» را حرکتی ارزشمند در حمایت از هنر و هنرمندان دانست و تصریح کرد: به جشنواره «گنجینه مهر» تلاش دارد تا با معرفی آثار برتر زمینه حرکت در مسیر تجاری‌سازی را فراهم کند و در این زمینه از نهادها و سازمان‌های متعدد کمک خواهد گرفت به عبارت دیگر تضمینی برای آثار برتر در جهت تولید انبوه در نظر گرفته شده است تا هم چرخه زندگی هنرمند بچرخد و هم برندی ارزشمند و کاربردی در زندگی مردم جامعه تولید شود. بسیاری از هنرمندانی که ظرفیت تولید ندارند می‌توانند از این شرایط ایجاد شده بهره ببرند تا کالاهای خود را در خط تولید قرار داده و به تولید انبوه برسانند.

دبیر جشنواره گنجینه مهر دستاورد این حرکت را موردبررسی قرارداد و تاکید کرد: جایزه برندگان جشنواره گنجینه مهر، بازار مداوم برای فروش آثار هنری آنان محسوب می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند به پایگاه اینترنتی مراجعه و با توجه به شرایط ثبت‌نام کنند.

در پایان از پوستر جشنواره «گنجینه مهر» رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.