پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

از این به بعد تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی و نمایش‌های آیینی توسط مسئول جدید در دفتر تعزیه و هنرهای آیینی پیگیری خواهد شد

کوروش زارعی در نشست خبری چهل‌و‌یکمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، از زمان و نحوه انتخاب و معرفی مدیر جدیدِ دفتر تعزیه و هنر های آیینی این مرکز خبر داد.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با بیان بررسی رزومه‌ هنرمندان با تجربه در رشته نمایش‌های آیینی، که برای اخذ این مسئولیت کاندیدا شده بودند، ظرف یک هفته‌ آینده، از انتخاب و معرفی مسئول جدید مدیریت دفتر تعزیه و هنرهای آیینی، پس از یک هفته‌ مذکور، خبر داد و گفت: از این به بعد فعالیت‌هایی همچون تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی و نمایش‌های آیینی توسط مسئول جدید در دفتر تعزیه و هنرهای آیینی، با رویکرد و اتفاقات جدید پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به عدم وجود مسئول در جایگاه مدیریتی این دفتر طی حدود یک سال اخیر، درباره‌ «همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین (روایت راهیان)» امسال افزود: همایش امسال مانند سال‌های گذشته، توسط دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد برگزار شد. دبیر هنری این رویداد سید مصطفی موتورچی و دبیر اجرایی آن آقای امجد بودند.

زارعی در خصوص تجلیل از استادان و نامداران تعزیه‌خوانی، بیان کرد: در سال‌های گذشته از استادان اسماعیل محمدی، علاءالدین رحیمی، برکتی، نرگس خانی و دیگر استادان بزرگ تعزیه، در مراسم تعزیه‌خوانی «شبیه حسین (ع)» تجلیل به عمل آمد و در سال‌های آینده در ایام برگزاری تعزیه در ماه‌های محرم و صفر، به‌شرط حیات، این روند را ادامه خواهیم داد.

وی درباره‌ «رویداد عاشورایی رستخیز عام» گفت: این پروژه برای نخستین بار اتفاق افتاد؛ قبلا تعزیه‌خوانی تحت عنوان «شبیه حسین(ع)» داشتیم، اما این‌که آیین‌های عاشورایی عروسکی، رادیوتئاتر و نمایش برای بانوان داشته باشیم، چنین چیزی نبوده است.

زارعی درباره اجرای نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» در عراق توضیح داد: تنها گروهی که در ایام پیاده‌روی از بین گروه‌های رویداد «رستخیز عام» به عراق اعزام شدند، گروهی بود که نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» را به زبان عربی اجرا کردند. البته عروسک‌گردان‌ها ایرانی بودند، اما بازیگران عرب‌زبان بودند و برنامه در استودیویی به زبان عربی ضبط شد. نمایش «قهرمان کوچک» که همان حضرت علی‌اصغر (ع) است، در کشور عراق به زبان عربی اجرا شد.

وی با تشکر از جواد فلاحتی، استاد و هنرمندِ باسابقه تعزیه، گفت: با ارایه طرح و برنامه‌ پیشنهادی برای اجرای «رویداد عاشورایی رستخیز عام» توسط جواد فلاحتی، مسئولیت برگزاری این برنامه توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، به او سپرده شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.