سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

گریمور سریال «رعد و برق» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

اغلب تهیه کنندگان نسبت به «گریم» دید حرفه‌ای ندارند/ برخی همکاران ما بازار را خراب کرده‌اند

سریال «رعد و برق»

سینماپرس: حمیدرضا یوسفی طراح چهره پردازی سینما و تلویزیون گفت: تهیه کننده ها به چشم کاری که بود و نبودش مهم نیست به گریم نگاه می کند. مثلاً وقتی می خواهند یک گریمور را به کار دعوت کنند می گویند یک گریم ساده است در صورتی که همین کار ساده سال ها زمان برده تا شخص یاد گرفته و هزینه زیادی برای آموختن آن کرده است.

موسس «کانون گریم ایران» که بخشی از چهره پردازی سریال تلویزیونی «رعد و برق» را بر عهده داشته در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سریال «رعد و برق» در دی و بهمن سال ۱۳۹۸ کلید خورد و قرار بود طی ۳ ماه جمع شود و در ماه رمضان سال ۱۳۹۹ به پخش برسد. کار که شروع شد ما با همه گیری کرونا مواجه شدیم و سریال نیمه کاره ماند تا حدود تیر و مرداد ۱۳۹۹ فیلمبرداری دوباره شروع شد.

وی ادامه داد: ما البته در طول کار محدودیت های کرونایی و رفت و آمد داشتیم و اکثر دوستان در طول ماه که به تهران می آمدند و برمی گشتند با مشکلات زیادی از جمله جریمه‌های سنگین برای تردد روبرو می‌شدند که بعدها با مساعدت نیروی انتظامی و شبکه ۵ سیما کمی کار ما تسهیل شد.

یوسفی خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود این سریال در ۳ استان خوزستان و گلستان و لرستان فیلمبرداری شود. اما برخی استان ها اعلام کردند به دلیل شرایط ویژه قرنطینه نمی‌توانند گروه را بپذیرند و همین باعث شد تا همه داستان در استان گلستان ضبط شود. به همین علت فیلمنامه درست در وسط روزهای فیلمبرداری تغییر کرد و زمان فیلمبرداری بالاتر رفت.

این چهره پرداز افزود: ما در این سریال بارندگی به صورت مصنوعی داشتیم که میزان آن زیاد بود و کار را دشوار می کرد. حتی یک مدرسه و... زیر آب رفت. ما در برف گیر کردیم و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم. گریم هایی که زدیم کاملاً به صورت رئال بود که با توجه به شخصیت شناسی انجام می شد. مثلاً آرازخان که فردی بزرگ و خان بود به خودش می‌رسید و زندگی مرفهی داشت و ما این را در گریم او لحاظ کردیم.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «های ولتاژ» محصول مشترک ایران و آذربایجان در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اغلب تهیه کنندگان نسبت به گریم دید حرفه‌ای ندارند تصریح کرد: تهیه کننده ها به چشم کاری که بود و نبودش مهم نیست به گریم نگاه می کند. مثلاً وقتی می خواهند یک گریمور را به کار دعوت کنند می گویند یک گریم ساده است در صورتی که همین کار ساده سال ها زمان برده تا شخص یاد گرفته و هزینه زیادی برای آموختن آن کرده؛ البته در این راستا همکاران ما خودشان مقصرند چون برای اینکه کار بگیرند و اسم شان در تیتراژها باشد با قیمت های بسیار پایینی سر کار می روند. این ها در واقع بازار را خراب کرده و وجهه این حرفه را زیر سوأل برده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما از دانشگاه علمی کاربردی هم ضرر زیادی دیدیم. من خودم مدرس این دانشگاه هستم اما مشکل ما این است که از وقتی در دانشگاه رشته گریم را تعریف کردند و عده ای دانش آموخته از آن خارج می شوند که برایشان بازار کار وجود ندارد باعث ایجاد بحران بیشتر در بازار گریم می شود طرف می آید برای اینکه دیده شود با قیمت ارزان یا فقط گرفتن پول متریال سر کار می رود و این مشکل مزید مشکلات قبلی ما شده است. به علاوه بازار کار سینما و تلویزیون کساد است و به طور کل اوضاع گریمورها از نظر کاری و مالی خوب نیست.

یوسفی در پایان این گفتگو در خصوص فعالیت های کانون گریم ایران گفت: ما در کانون گریم ایران سعی داشتیم مشکلات رفاهی و... چهره پردازان را حل کنیم اما به دلیل آنکه روابط نداشتیم تا با برخی افراد و سازمان ها رابطه را ایجاد کنیم در این زمینه موفق نبودیم اما همچنان به این کار اصرار داریم و ان شاالله به زودی شرایط خوبی را در این خصوص فراهم می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.