سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲

«محمدرضا حاجی غلامی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

فقدان سوژه‌های نو و نگاه سهل انگارانه به حوزه فرهنگ و هنر باعث افت شدید کیفیت فیلمسازی شده است

محمدرضا حاجی غلامی

سینماپرس: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما در خصوص علل کاهش کیفیت فیلمسازی در سینمای ایران گفت: فقدان سوژه های نو و نگاه سهل انگارانه به حوزه فرهنگ و هنر باعث افت شدید کیفیت فیلمسازی شده است به علاوه اینکه یکی دیگر از معضلات امروز سینما افت شدید کیفیت سالن های سینما از نظر صندلی، صدا، تصویر و... است.

کارگردان فیلم سینمایی تحسین شده «لکنت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما مدیومی است که چون مخاطب انتخاب می کند به آن مکان برود و بابت آن پول می دهد باید آیتم های درست حسابی داشته باشد تا مخاطب را راضی نگه دارد و باعث شود مخاطب آنقدر احساس خوبی در سالن سینما داشته باشد که بابت آن هزینه نکند و صرفاً فیلم ها را از طریق فضای مجازی، تلویزیون، ماهواره ها و... دنبال نکند.

وی ادامه داد: سینما باید از نظر کیفی فراتر از آنچه در رسانه های مجازی، پلتفرم ها، تلویزیون و... شاهدش هستیم باشد. علاوه بر مبحث سوژه و محتوای فیلم ها که بسیار مهم است باید در حوزه ساختار فیلم ها نیز کمی دقت نظر داشت و به صورت سردستی فیلم تولید نکرد. ما باید تکنولوژی روز را در تولید فیلم های سینمایی شاهد باشیم اما افسوس که بخش کثیری از فیلم هایی که تولید می‌کنیم حتی نسبت به فیلم های ۳-۴ دهه قبل خودمان عقب مانده تر هستند.

این سینماگر افت کیفی سالن های سینما را نیز یکی از علل اصلی دوری مخاطبان از سینماها برشمرد و در این باره اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات امروز سینما افت شدید کیفیت سالن‌های سینما از نظر صندلی، صدا، تصویر و... است به خصوص در شهرستان ها این پدیده بیداد می کند و آنقدر حضور در سالن سینما آزاردهنده است که مردم عطای حضور در سینما را به لقایش می بخشند. سالن‌های سینماهایی که در کشورهای صاحب صنعت سینما هستند آنقدر با کیفیتند که به خودی خود باعث جذب مخاطب می شوند اما در کشور ما مخاطب بعد از رفتن به سالن سینما به شدت دلزده و سرخورده می شود.

حاجی غلامی در بخش دیگری از این گفتگو به خوشحالی مدیران سینمایی بابت استقبال بخش اندکی از مردم از فیلم های کمدی اشاره و در این باره تصریح کرد: مدیران هرگز نباید به آمارهای دروغ دلخوش باشند! این آمارها همه فریب کاری است! ما اگر با دیدگاه ریاضی به آمارها نگاه کنیم متوجه می شویم که مثلاً نسبت به میزان مخاطبی که فیلم «عقاب ها» حدود ۴ دهه قبل داشته چقدر عقب مانده‌ایم چرا که در آن زمان جمعیت کشور نصف امروز بوده است. این آشکار و روشن است که مخاطب سینمای ایران در این سال‌ها افت شدیدی را تجربه کرده و اگر همین تعداد مخاطب اندک هم نمی‌رفتند و این فیلم های کمدی را نمی دیدند سینما رسماً در کشورمان مرده بود.

وی تأکید کرد: الآن جز فیلم های کمدی سردستی آیا فیلم های دیگر هم فروش دارند؟ بدیهی است مخاطبی که می‌رود کمدی می بیند خیلی بابت فیلم فرهنگی و با کیفیت به سینما نمی‌رود. این وظیفه مدیران است که فرهنگ و هنر را به فیلم ها بازگردانند! ما باید به گذشته رجوع کنیم و ببنیم در آن روزگار چه فیلم های باکیفیتی ساخته می شد که رسماً از آثار تلویزیونی و... بالاتر بود و به همین علت هم مردم با جان و دل به تماشای این آثار می رفتند و این فیلم ها را می دیدند.

این کارگردان متذکر شد: روشن است که هرچه کیفیت پایین تر بیاید سینما بیشتر به گوشه رینگ می رود. اگر سینما با این نوع تولیدات بخواهد ادامه دهد دیگر کسی رغبت نمی کند برود و در سینما فیلم ببیند. مدیران سینمایی باید بدانند این کمدی ها هم یک دوره‌ای دارد و به زودی به شدت میزان مخاطبان این فیلم ها هم افت می‌کند. سینما باید لول‌اش بالاتر باشد.

حاجی غلامی در خاتمه این گفتگو افزود: ایده نو نیست. سوژه‌ها تکراری است. فیلمسازان اغلب به سمت سینمای بزرگ نمی‌روند. قدیم فیلم‌هایی را می دیدیم که پروداکشن زیاد یا قصه‌های خاص داشتند اما حالا همه چیز تکرار مکررات شده است. مدیران و سیاست گذاران ارشد فرهنگی و سینمایی باید به این مسائل توجه ویژه داشته باشند و سینما را از این فرسایش جدی نجات دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.