یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

تهیه کننده «اتاقک گلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

موضوع «استکبارستیزی» باید در سینمای کشور هویت پیدا کند

داوود صبوری در نشست خبری فیلم سینمایی اتاقک گلی

سینماپرس: داود صبوری تهیه کننده سینما در خصوص اهمیت استکبارستیزی در سینمای کشور گفت: وضوع استکبارستیزی باید در سینمای کشور هویت پیدا کند؛ اگر موضوع استکبارستیزی در سینمای ما هویت پیدا کند دیگر مهم نیست چه دولتی با چه گرایش سیاسی سر کار است و همه دولت ها زین پس مجبور می شوند از این سینما حمایت ویژه داشته باشند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تمامی کشورهایی که دنبال استقلال هستند و می خواهند روی پای خود بایستند به هر شکل سعی می‌کنند کاری کنند که نیازمند قدرت ها نباشند و این تفکر و مرام را در تولید کالاهای فرهنگی و هنری خود نیز عرضه می کنند.

وی یادآور شد: سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بدل به یک هویت شناختی و جامع بینی واقعی مردم انقلابی شد. یک هویت اجتماعی و ملی توسط سینما شکل گرفت که همه فیلمفارسی‌هایی که به هر ترفندی دست می‌زنند تا به گیشه توجه کنند را کنار زد و فیلم های فاخری تولید شد که در جشنواره های داخلی و خارجی دیده شد و مورد توجه قرار گرفت.

این سینماگر سپس با بیان اینکه مقوله استکبارستیزی باید از همان روزگار به عنوان یکی از عناصر اصلی سینمای کشور مورد حمایت ویژه قرار می گرفت اظهار داشت: متأسفانه از همان روزگار برخی از کارگردانان در راستای اهداف حکومت حرکت نکردند. از سوی دیگر دولت های مختلفی که طی این سال ها سر کار آمدند هر یک نگاه و گرایش های مختلف داشتند و تلاش می کردند تا صرفاً از همفکران خود حمایت کنند. همین مسأله باعث شد که در هر دولتی عده ای از کارگردانان به شدت مورد بی مهری قرار بگیرند و آن نگاهی که می خواستند در زمینه استکبارستیزی و شناساندن تفکرات مسموم دولت های مستکبر داشته باشند را نتوانند در سینما پیاده سازی کنند.

صبوری تأکید کرد: موضوع استکبارستیزی باید در سینمای کشور هویت پیدا کند؛ اگر موضوع استکبارستیزی در سینمای ما هویت پیدا کند دیگر مهم نیست چه دولتی با چه گرایش سیاسی سر کار است و همه دولت ها زین پس مجبور می شوند از این سینما حمایت ویژه داشته باشند. متأسفانه سینمای استکبارستیز و استراتژیک در کشور ما به شدت دچار ناملایمتی شده به نحوی که عده ای که سر کار می آیند به فیلمسازان می گویند نباید در این حوزه فیلم بسازید و از سوی دیگر دیگرانی که سر کار می آیند دو برابر در این زمینه کار می کنند و همین باعث می شود تا کلیت سینمای کشور به شدت دچار نقصان و آسیب شود.

این استاد دانشگاه متذکر شد: به اعتقاد من فیلم هایی باید در سینمای ایران ساخته شود تا تفکر کشورهای سلطه گر را با زبانی شیوا به مردم نشان دهد. ما همین کار را در فیلم «اتاقک گلی» انجام دادیم و اگر خاطرتان باشد نشان دادیم منافقین با کلی ادوات و تجهیزات وارد کشور شده بودند تمام دنیا پشت سر عراق ایستاده بودند و این همان معنای واقعی استکبار است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید برای سینماگرانی که دغدغه استکبارستیزی دارند بهای ویژه ای قائل شوند خاطرنشان کرد: باید افرادی که دغدغه استکبارستیزی دارند با نگاه نو وارد عرصه فرهنگی شوند؛ بدیهی است هیچ چیز بهتر از فضای فرهنگی برای روشن کردن نسل امروز که هیچ اطلاعی از ۱۶ آذرماه ندارد نیست. من در دانشگاه درس می دهم و از بچه ها پرسیدم که آیا شما می دانید ماجرای ۱۶ آذر چیست؟ فاجعه بار است که فقط ۳ نفر از ۲۰ نفر می دانستند در ۱۶ آذر چه اتفاقی افتاده است. ۱۶ آذر روز ملی ایران و افتخار ایران است و هیچ جای دنیا مثل این روز ندارند که حماسه ای اتفاق افتاده باشد و به نام روز دانشجو ثبت شود. در واقع کشتار دانشجویان هویت داد و این روز به روز دانشجو نامگذاری شد.

صبوری در پایان این گفتگو افزود: سینمای ایران باید به این فیلم ها بهای ویژه‌ای دهد باید از فیلمسازان در این حوزه حمایت کند. من امیدوارم روزی برسد که ما در سینمای کشورمان شاهد تولید فیلم های دغدغه مند و اثرگذار باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.