دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱

«مصطفی بافرونی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

حفظ شأنیت هنرمندان بر عهده «وزارت ارشاد» است/ مسئولان فرهنگی و سینمایی موظف‌اند به اقشار ضعیف «سینما» کمک کنند

وزارت ارشاد

سینماپرس: مصطفی بافرونی در خصوص وضعیت وخیم معیشتی سینماگران گفت: الآن یک کارگر ساده که در کارخانه کار می کند سنوات می گیرد و بعد از بازنشستگی آن را به زخم زندگی می زند اما هنرمندان همین را هم ندارند. باید بازنشسته ها که عمری برای اعتلای فرهنگ و هنر وقت گذاشته اند حمایت شوند.

مصطفی بافرونی، دستیار اول فیلمبردار، سرپرست نورپردازی و نورپرداز سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه معضلات معیشتی در سینمای کشور همواره وجود داشته و دارد و ما نیز کمابیش با این معضل آشنا هستیم اما خوشبختانه صنف دستیاران فیلمبردار که بنده جزو آن هستم نسبت به سایر اصناف دیگر خیلی بیکار نیستند.

وی یادآور شد: مهمترین مسأله ما این است که دیگر مانند گذشته به اصناف به ویژه اصناف ضعیف رسیدگی نمی شود. یادم می آید یک زمانی مثلاً در دورانی که آقای میرکریمی مدیرعاملی خانه سینما را بر عهده داشتند به اعضای اصناف بهای ویژه ای داده می شد و به مناسبت های مختلف بن خرید ارزاق و... میان آن ها توزیع می شد اما مدت ها است که حتی همین کار کوچک نیز در خانه سینما صورت نمی گیرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بنده معتقدم مسئولان باید به فکر پیشکسوتان سینما باشند. الآن بسیاری از پیشکسوتان اصناف دیگر یا توان کار کردن ندارند و یا کاری به آن ها پیشنهاد نمی شود. از سوی دیگر سینماگران بیمه درستی ندارند و اگر افرادی بیمه هستند بازنشستگی که می گیرند بسیار ناچیز است و به سختی روزگار می گذرانند. بدیهی است که مسئولان فرهنگی و سینمایی موظفند به اقشار ضعیف سینما کمک کنند تا آن ها بتوانند گوشه ای از زندگی خود را بهبود ببخشند. این میزان حقوقی که به اسم حقوق بازنشستگی تعدادی از اهالی سینما دریافت می کنند کف حقوق است و حتی خرج های ابتدایی آن ها را نیز پوشش نمی دهد.

دستیار فیلمبردار فیلم های سینمایی «یه حبه قند» و «رنگ خدا» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مجلس تنها نهادی است که می تواند با تصویب قانون معضلات ریشه ای سینماگران بیکار و خانه نشین را برطرف کند تصریح کرد: متأسفانه علیرغم تمامی تلاش ها کمیسیون فرهنگی مجلس خانه سینما را به عنوان نهاد فرهنگی ثبت نکرد. بنده نمی دانم این کم کاری برای چیست و چرا خانه سینما به عنوان نهاد فرهنگی شناخته نشد که اهالی سینما بتوانند از مواهب این اتفاق سود ببرند.

بافرونی تأکید کرد: من خودم ۱۲ سال نایب رئیس انجمن دستیاران فیلمبردار بودم و خیلی پیگیری کردیم تا این کار به ثمر برسد اما افسوس که چنین نشد. متأسفانه ما بیمه بیکاری و سنوات نداریم. اگر خانه سینما به عنوان نهاد فرهنگی و هنری در مجلس پذیرفته شود که ردیف بودجه مخصوص داشته باشد و به اعضای خود خدمات بدهد شاید کمی وضع زندگی سینماگران سامان پیدا کند.

وی تصریح کرد: الآن یک کارگر ساده که در کارخانه کار می کند سنوات می گیرد و بعد از بازنشستگی آن را به زخم زندگی می زند اما هنرمندان همین را هم ندارند. باید بازنشسته ها که عمری برای اعتلای فرهنگ و هنر وقت گذاشته اند حمایت شوند.

بافرونی در پایان این گفتگو افزود: از سوی دیگر حفظ شأنیت هنرمندان بر عهده وزارت ارشاد است؛ مسئولان وزارت ارشاد باید از خود سوأل کنند چطور یک کارمند یا بازنشسته وزارت نفت حقوق بالا می گیرد و چرا یک هنرمند نباید چنین حقوقی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.