سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

وزیر ارشاد:

«دیپلماسی فرهنگی» در دولت انقلابی و فرهنگ محور سیزدهم به طور جدی دنبال می‌شود

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دیپلماسی فرهنگی به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارها، در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این مسئله به طور جدی پیگیری می‌شود.

به گزارش سینماپرس، "محمد مهدی اسماعیلی" شامگاه دوشنبه در همایش بزرگداشت سی و سومین سالگرد شهادت "صادق گنجی" سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان با گرامیداشت یاد و خاطره ۶۷۰ شهید شهرستان دشتستان اظهار کرد:نظریه اصالت فرهنگ در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا همه فعالیت‌ها در بخش های مختلف عمرانی و اقتصادی زیر چتر فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی قرار گیرد. براساس نظریه اصالت فرهنگ در دولت سیزدهم، ۸۰ هزار میلیارد ریال صرف تکمیل طرح‌های عمرانی در حوزه فرهنگ شده است.

وی بیان کرد: بنا داریم با اجرا نظریه اصالت فرهنگی بر تولید محتوای مطلوب، تربیت نیروی انسانی خدمت گذار انجام شود تا صادق گنجی های متعددی در این آب و خاک رشد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فضای فرهنگی کشور باید به سمت تربیت نیروهایی مانند شهید گنجی برود چرا که فرهنگ ایران نباید محصور به جغرافیای ایران اسلامی شود.

اسماعیلی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی و هنری، کارآمدترین ابزار دیپلماسی است که در دولت انقلابی و فرهنگ محور سیزدهم به طور جدی دنبال می شود و امیدوارم این رویکرد در خارج از مرزها نیز به بهترین شکل ممکن رقم بخورد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در استان بوشهر نیز در سفر قبل با استاندار صحبت‌هایی انجام و نشستی پیرامون آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد تا همه طرح های نیمه تمام استان در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین اعتبار و تکمیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مجموعه این اقدام‌ها با این هدف است تا با ایجاد زیرساخت‌های هنری و فرهنگی شهیدانی مانند صادق گنجی تربیت شوند.

اسماعیلی ادامه داد: بوشهر استانی کم نظیر در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین جوانان مستعد و فرهنگ دوست بزودی با انجام فرایندهای اداری، جذب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شوند تا از این طریق به تقویت فعالیت‌های این حوزه کمک شود.

وی یادآور شد: همچنین در قرارگاه شهید آوینی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده بنا بر حمایت جدی از فعالیت های فرهنگی و هنری استان‌ها داریم.

اسماعیلی اضافه کرد: در این زمینه تلاش می‌شود با تامین اعتبار مناسب و تسهیل سازی در فعالیت‌ها حمایت ویژه‌ای از فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و هنری است.

وی گفت: در ۲ سال اخیر با اجرا طرح "بشری"، ۲۰ هزار مربی شایسته قرآنی در کشور تربیت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای حمایت از فعالیت های قرآنی اهتمام جدی ایجاد شده چرا که تحقق این مهم به نورانی و قرآنی شدن کشور کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: این دوره بر خلاف نظر بدخواهان یکی از پررونق ترین دوره های حوزه فرهنگ و هنر کشور به شمار می‌رود که آمار سینما، تئاتر و موسیقی بخوبی نشان دهنده این دوره درخشان است.

اسماعیلی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مردم در کشور همه با هم با حس تعاون، ارتقا کشور، پاسداشت منافع عمومی، علاقه مندی به نظام و جمهوری اسلامی و اعتلای ایران بزرگ در انتخابات حاضر خواهند شد.

وی گفت: استان بوشهر در همه دوره ها از استان‌های فعال برای حضور در انتخابات بوده که بدون تردید مردم این استان در ۱۱ اسفندماه نیز حضوری پرشور ثبت می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بوشهر استانی سرشار از شهیدان بین المللی مانند رئیسعلی دلواری و نادر مهدوی است و در این بین شهرستان دشتستان مهد پرورش نخبگان فرهنگی و هنری کشور محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: این روزها نشست و همایش مومنانه‌ای تشکیل نمی‌شود مگر اینکه یاد شهیدان غزه نیز به میان بیاید.

اسماعیلی ادامه داد: در غزه به عنوان منطقه‌ای کوچک و پر تراکم از جمعیت نزدیک به ۲۰ هزار نفر شهید شدند که نیمی از آنان زنان، کودکان، پیران و سالخوردگان بوده است.

وی با اعلام این که رژیم صهیونیستی تمام جلادان تاریخ را رو سفیده کرده، بیان کرد: امروز همه مردم دنیا در شهرهای مختلف این جنایت‌های جان‌سوز را دیده و اجتماع چند صد هزار نفری برای محکوم کردن این جنایت‌ها برگزار می‌کنند.

اسماعیلی یادآور شد: در جریان این جنایت‌ها که با حمله به مرکزهای درمانی و کشتار بیماران همراه شده سخت است کسی این صحنه‌ها را ببیند ولی تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: معجزه امروز مقاومت برگرفته از نهضت والایی است که امام راحل عظیم شان ایجاد کرده است.

اسماعیلی ادامه داد: در پایان دفاع مقدس برخی افراد ساده لوح صحبت می‌کردند که " این نبرد چه دستاوردهایی داشته است" که امام راحل(ره) با صادر کردن پیام خود با عنوان "منشور روحانیت" فرمودند «جنگ برای ایران اسلامی دستاوردهای زیادی داشته و خواهد داشت که یکی از این دستاوردهای عنوان شده برای آینده آزادی فلسطین و قدس خواهد بود».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بدون تردید روزی خواهد رسید که با اقامه نماز وحدت در قدس، پیروزی فلسطین را جشن خواهیم گرفت.

وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز میزبان ولی در واقع مهمان شهیدی والا مقام بود که با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و کارکنان در محوطه وزارتخانه در آیینی با شکوه به خاک سپرده شد.

اسماعیلی همچنین یاد و خاطره ۱۱ شهید امنیت در جریان حادثه راسک استان سیستان و بلوچستان را گرامی داشت.

انقلاب اسلامی فرهنگی است

استاندار بوشهر نیز گفت: ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس با فرهنگ خود در مقابل تمام دنیا به پیروزی رسید و در این نبرد برای نخستین بار بود که شرق و غرب حامی بعثی‌ها و در جایگاه تقابل با ایران قرار گرفتند.

"احمد محمدی زاده" افزود: در این نبرد نابرابر ایران در اوج تنهایی با قدرت نظامی و نرم و فرهنگی خود برابر دشمن پیروز شد.

وی ادامه داد: شمار قابل توجهی از رزمندگان و فرماندهان در جبهه حق علیه باطل از معلمان، دانشجویان و دانش آموزان بودند که در این بین استان بوشهر نیز حضوری پررنگ داشته است.

محمدی زاده اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران نیز از اساس انقلابی فرهنگی بوده و رویکردهای فرهنگی در تمام ابعاد آن نمایان است.

وی عنوان کرد: در این میان سردار شهید " قاسم سلیمانی " با وجود امکانات محدود و با رویکرد فرهنگی در برابر دشمنان خط مقاومت از سراسر دنیا ایستادگی کرد.

محمدی زاده گفت: "صادق گنجی" نیز شهید برجسته حوزه فرهنگ است که با تلاش‌های بی نظیر خود سفیر شایسته ایران اسلامی در کشور پاکستان بوده است.

فرماندار دشتستان گفت: زنده یاد "صادق گنجی" شهید راه بصیرت، روشنگری و امید بود که برای ملت متمدن ایران به عنوان شهید فرهنگ محسوب می شود.

"احمد بنافی" اظهار کرد: در مواجهه با طوفاه سیاه فرهنگی که منبعث از جهان غرب است گاهی برای افراد سست بنیان، قلب‌هایشان نسبت به آینده نظام و انقلاب لرزان می شود ولی در میانه این طوفان سیاه وقتی شهدا تلالو می‌کنند این قلب‌ها به آینده نظام و انقلاب امیدوار می ‌شوند.

وی بیان کرد: این روزها در شهرستان دشتستان با حضور شهدا خوشنام قلب‌ها به سمت خدا و شهیدان تنیده شده است.

بنافی ادامه داد: در دیار ولایت مدار و شهید پرورش شهرستان دشتستان، مردم این خطه در شهر بوشکان و روستای دهقائد با حضوری چندین هزار نفری شهیدان گمنام را به زیبایی هر چه تمام تر تشییع کردند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز با زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهید "صادق گنجی" از مسئولان برگزاری همایش بزرگداشت این شهید فرهنگی قدردانی کرد.

"ابراهیم رضایی" افزود: با تغییر رویکرد در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی این رویه ارزشمند قابل تقدیر و قدردانی است.

وی ادامه داد: در شهرستان دشتستان سه سالن نیمه تمام در حوزه فرهنگ و هنری وجود دارد که انتظار داریم با بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه برای اتمام این سه طرح فراهم شود.

رضایی عنوان کرد: همچنین در ارتباط با تجهیز مراکز فرهنگی و هنری و حمایت از فعالان فرهنگ و هنر شهرستان نیز انتظار می‌رود، گام های محکم‌تری برداشته شود.

در حاشیه این آیین بزرگداشت کتاب "واژگان قرآن" اثر حمید فرحناکی در چهار جلد رونمایی شد.

شهید "صادق گنجی "' سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان در ۲۸ آذر سال ۶۹ به دست کوردلان گروه موسوم به سپاه صحابه، به عنوان نخستین سفیر فرهنگی در راه بیداری اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.