سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸

معاون امور استان‌های صداوسیما:

باید رویکرد «وزارت فرهنگ» محتوا و ساختارش تغییر یابد!

حسن عابدینی

سینماپرس: معاون امور استان‌های صداوسیما می‌گوید همراه با تغییر عنوان باید تحول نیز در معاونت صورت گرفته و علاوه بر رویکرد، ساختار و محتوا نیز در معاونت اموررسانه‌ای و تبلیغات صورت گیرد.

به گزارش سینماپرس، حسن عابدینی در گفت و گو با ایرنا درباره تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی به معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات بیان کرد: در حال حاضر اگر منظور از مطبوعات رسانه‌های چاپی باشد، دنیا از این مرحله عبور کرده‌اند و بسیاری از روزنامه‌ها و مطبوعاتی که چاپ می‌شدند از دکه‌ها خارج شدند و حتی برخی از آنها یا به صورت کامل تعطیل و یا اقدام به انتشار در فضای مجازی کرده‌اند. دست کم در ده سال گذشته دگردیسی در حوزه ارتباطات شتاب بسیاری گرفته است.

وی درباره انتخاب این عنوان نیز اظهار کرد: به نظر می‌رسد در کنار عنوان معاونت رسانه‌ای واژه تبلیغات نباید قرار می‌گرفت. چرا که اساسا تبلیغات و رسانه دو موضوع متفاوت هستند که نباید در کنار هم قرار گیرند. تبلیغات اگر به معنای پروپاگاندا باشد یک کلمه منفی است که در کنار رسانه می‌نشیند، تبلیغات به معنای موضوعاتی است که با واقعیت فاصله دارند. اگر به ترجمه انگلیسی آن بر گردیم باز هم کلمه مناسبی نیست. اگر بخواهیم به معنای آگهی در نظر بگیریم نیز اشتباه است، این دو واژه شاید در زبان عامه استفاده شوند، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارتخانه کاملا تخصصی است و نباید واژه‌ای که استفاده می‌کند واژه به اشتباه ترجمه شده باشد.

این فعال رسانه ادامه داد: بنابراین اگر رسانه تنها باشد یا فضای مجازی هم به آن افزوده شود و یا این که شامل رسانه‌های چاپی و دیجیتال یا نوین باشد که هر دو را در بر بگیرد شاید عنوان مناسب‌تری باشد. ضرورت ندارد که همه موضوعات در عنوان گنجانده شود، می‌شود از واژه‌ای استفاده کرد که بیانگر کار رسانه‌ای باشد. اما در مجموع این عنوان از عنوان قبلی قطعا بهتر شده است.

عابدینی همچنین به تغییر ساختار در معاونت اشاره کرد و توضیح داد: قاعدتا اول باید به سمت تغییر رویکردها می‌رفتیم هم در ساختار، هم رویکرد و هم محتوا؛ باید رویکرد وزارت فرهنگ، محتوا و ساختارش تغییر یابد. خود تغییر عنوان یک گام روبه جلو است، اما این که باید در ساختار، محتوا و رویکرد نیز تغییری ایجاد کرد، می‌گویم بله باید حتما انجام شود. امروز نسبت به یک دهه قبل در حوزه رسانه تفاوت‌های اساسی ایجاد شده و نسبت به ۳۰ سال پیش به شکل کامل تغییر یافته است.

معاون امور استان‌های صداوسیما گفت: در ۳۰ سال پیش فضای مجازی وجود نداشت و امروز بخش مهمی را برعهده دارد. این تغییر تنها در ایران نیست و در همه جای دنیا ایجاد شده است و باید نسبت به این سه مولفه تغییراتی را اعمال کنیم و همراه با آن تحول نیز ایجاد شود. موضوع با تغییر واژگان جا نمی‌افتد، باید تحول شکل بگیرد که این ظرفیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید ببینیم کسانی که تجربه در این حوزه‌ها دارند چگونه با آن برخورد می‌کنند. این تغییر محرمانه نیست و می‌دانیم نگاه به رسانه‌های نوین چگونه است و باید حتما از تجربه بشری که کشورهای دیگر دارند استفاده کنیم. نکته بعدی این است که باید تلاش کنیم با آموزش هم پای دیگران در این حوزه‌ها رشد کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.