یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

«ابراهیم فروزش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

جای ۹۰ درصد مردم در سینما خالی است/ مسئولان اجازه ندهند سرمایه گذاری در سینما تنها مختص فیلم‌های فاقد اندیشه و سطحی‌نگر شود

آیین بزرگداشت «کامبوزیا پرتوی» و «ابراهیم فروزش»

سینماپرس: ابراهیم فروزش کارگردان سینما در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در سینما و مدیریت بودجه های سینمایی گفت: اینکه برخی افراد عنوان می کنند امروزه مردم رو به سینمای کمدی آورده اند جمله نادرستی است چرا که ما وقتی از عموم مردم می گوییم باید توده ای عظیم را شامل شود؛ اما  آیا تمام مردم همین تعدادی هستند که به تماشای فیلم های کمدی می روند؟

کارگردان فیلم های سینمایی «هامون و دریا» و «بچه های نفت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینکه برخی افراد عنوان می کنند امروزه مردم رو به سینمای کمدی آورده اند جمله نادرستی است چرا که ما وقتی از عموم مردم می‌گوییم باید توده‌ای عظیم را شامل شود؛ اما آیا تمام مردم همین تعدادی هستند که به تماشای فیلم‌های کمدی می‌روند؟

وی ادامه داد: چرا ما از آن افرادی نمی گوییم که سال ها است منتظر دیدن یک فیلم فاخر و سنگین در سینما هستند که اندکی عمق و ریشه و حرف مهمی برای گفتن داشته باشد؟ چرا ما از مردمی نمی‌گوییم که به سینما نمی‌روند چون نمی خواهند تا این حد سطحی نگری را در فیلم ها مشاهده کنند؟ پرسش بنده این است که آیا این افرادی که برای تفریح به سینما می‌روند می توانند تعیین تکلیف کلیت سینمای کشور را در دست خود بگیرند؟

وی تصریح کرد: سینمای ایران تا امروز بار سنگینی را به دوش کشیده؛ در محافل هنری و فستیوال های معتبر خارجی جوایزی که سینمای ایران برده کم نیست. آیا یک فیلم کمدی می توانست در جشنواره های خارجی این چنین مورد توجه واقع شود و برای کشور افتخارآفرینی کند؟ امروز بیش از ۹۰ درصد جامعه سینما نمی روند چون نمی توانند این حجم از نگاه سردستی را تحمل کنند! در واقع جای ۹۰ درصد مردم در سینما خالی است اما اسفا که سیاست گذاران سینما این مسأله را به روی خود نمی آورند!

فروزش سپس با بیان اینکه کسانی که روی فیلم های کمدی سرمایه گذاری می کنند تاجرانی اند که تنها به فکر منافع کلان و سودهای نجومی خود هستند خاطرنشان کرد: این ها رو می آوردند به این فیلم ها چون با ذائقه عده ای افراد جور است. اما آیا این مسیر می تواند خط مشی درستی برای آینده سینمای کشورمان رقم‌ بزند؟

این فیلمساز پیشکسوت در بخش بعدی این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما آیا بودجه های سینما درست مدیریت می شود و به صورت عادلانه در اختیار اهالی سینما قرار می گیرد یا خیر اظهار داشت: فکر نمی کنم هر فیلمسازی امکان دریافت بودجه دولتی را داشته باشد. یک سری مسائل تعیین کننده مطرح است که فیلمساز بتواند چنین بودجه ای را بگیرد و باید دید آیا وی می تواند از این صافی ها عبور کند یا خیر؟!

وی‌ در پایان این گفتگو متذکر شد: ما اگر به منحنی قضیه فیلم های کمدب نگاه کنیم متوجه می شویم که همه این ها تب و تابی است که بعداً فروکش می کند. یک دوره این فیلم ها می‌آمدند مقبولیت نداشتند و دوباره نیز چنین خواهد شد! از این رو من امیدوارم مدیران و هنرمندان هرچه سریع تر به فکر آینده سینما باشند و اجازه ندهند سرمایه گذاری در سینما تنها مختص فیلم‌های فاقد اندیشه و سطحی‌نگر شود تا در آینده ما با معضل قهر کامل همه مردم از سینماها روبرو شویم!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.