چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰

رئیس سازمان سینمایی:

مردم دوست دارند در فیلم‌ها «قهرمان» ببینند/ باید «سینمای قهرمان محور» را احیا کنیم!

محمد خزاعی در مراسم افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی در ادامه سفر خود به استان قزوین در نشستی صمیمانه با سینماگران این استان گفت‌وگو کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی با حضور در جمع سینماگران استان قزوین گفت‌: خوشحالم فرصتی فراهم شد تا مطالب و درد و دل های شما را بشنوم، دغدغه‌های شما مشابه دغدغه‌های هنرمندان و جوانان سایر استان‌هاست، بحث کار و معیشت، تولید، آموزش، زیرساخت و … موضوع مشترک همه سینماگران در تهران و شهرستان‌هاست. و با توجه به همین دغدغه‌ها و مشکلات ما توجه به احیای سینمای در استان‌ها را جزو برنامه‌های سازمان سنیمایی قرار دادیم. در استان قزوین هم ظرفیت‌های خوبی در حوزه فیلم‌های کوتاه و مستند وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به وضعیت و روند فعالیت‌ها در سینما طی دوساله اخیر عنوان کرد: قطعا بدون احیای سینما و رسیدن به شرایط عادی کسب و کار فرهنگی، نمی‌توان از ایده‌آل‌ها و حرف‌های آرمانی گفت.

وی افزود: زمانی‌که ما سازمان سینمایی را تحویل گرفتیم سینما شرایط خوبی نداشت و یکی از دلایل اصلی آن نیز، ویروس کرونا و پیامدهای زیان‌بار آن بوده است که منجر به اغلب کسب و کارها از جمله تعطیلی و رکود سینماها شد. از طرفی دیگر سرمایه‌گذاران نیز تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشتند چرا که اغلب معتقد بودند سینماها ورشکسته شده و به این زودی رونق نخواهد گرفت. یعنی، سینمای کشور در آستانه تعطیلی قرار داشته. در چنین شرایطی هر مدیری باید تدبیر کند تا این سینما از ورشکستگی مطلق رها شود.

به گفته وی، امروز رونق و توسعه سینما شکل گرفته است و شاهد رکورد در حوزه‌های مختلف ساخت، زیرساخت و فروش هستیم. باید اول اقتصاد سینما را احیا می‌کردیم‌ تا سپس، در خصوص سایر الزامات و نیازهای اساسی‌تر این سینما بحث کنیم.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه طی ۴۰ سال گذشته توجه فعلی به فیلمسازی در استان‌ها بی‌سابقه بوده است، عنوان کرد: سینمای استانی هویت بومی ما است و اعتقاد داریم که صنعت سینما در شهرستان‌ها باید بیش از پیش تقویت شود. امروز فیلمسازان استانی ما در جشنواره‌ها می‌درخشند و با احیای صنعت سینما در این مناطق و سایر اقدامات لازم در حوزه سینمای استانی، فولکلوریک (بومی یا محلی) می‌توان به احیای هرچه بهتر این هنر اثرگذار در جامعه اهتمام ورزید. چرا که معتقدیم گوهرهای بسیاری در شهرستان‌ها وجود دارند که هیچ وقت نگاه جدی به آنها نشده است،

وی در خصوص فیلم‌های ژانر کمدی در حال اکران، اظهار کرد: همیشه پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما ژانر کمدی بوده و این انتخاب به جنس مخاطب، شرایط اجتماعی و مسائلی از این قبیل باز می‌گردد، همیشه پرفروش‌ترین فیلم‌ها در همه دوران‌ها، فیلم‌های کمدی بوده و اساسا، ژانر کمدی در همه دنیا مقبول جامعه است. از دیگر سو، مردم دوست دارند در فیلم‌ها قهرمان ببینند و سینمای ما به دلایل مختلف از «قهرمان محوری» فاصله گرفته باید سینمای قهرمان محور را احیا کنیم. البته پژوهشگران بپرسند که چرا عده‌ای سینمای ما را به سمت قصه‌های غربی سوق دادند و از قهرمانان ملی دور کرده‌اند؟

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع مخاطب‌شناسی برای یک فیلمساز اشاره و عنوان کرد: جریان مخاطب‌شناسی در سینما جدی است. باید به همه شاخصه‌های اجتماعی- فرهنگی جامعه و همه مولفه‌های ضروری تولید اثر توجه کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین، نگاه ما به شهرستان‌ها جدی شده است، بنده با حضور در بیش از ۷۰ شهرستان با هنرمندان دیدار و گفتگو کردم، بودجه سینمای جوان ۷۰ به ۳۰ به نفع استان‌ها و شهرستان‌ها شده است، تمام دفاتر سینمای جوان تجهیز می‌شوند، در زمینه کارگردان اولی هم مسیر و مبادی ورود به عرصه حرفه‌ای را تغییر دادیم. آئین‌نامه مجوز تهیه‌کنندگی استانی تدوین شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود، برای احیای سینمای بومی و سینمای هویت ملی این مجوز طراحی شده است.

خزاعی با بیان اینکه معتقدم گوهرهای بسیار زیادی در شهرستان‌ها داریم احیای جریان فیلمسازی استانی را راهبرد مهم سازمان سینمایی عنوان کرد.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه فیلم‌های کمدی اکران در مجموع، فیلم‌های سالمی هستند که مردم با اطمینان می‌توانند آنها را با خانواده ببینید و حتی، این فیلم‌ها به لحاظ وجود برخی استانداردها، مورد استقبال خانواده‌های مذهبی نیز قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه سینما کارکردهای متنوع دارد تاکید کرد: علاوه بر اینکه سینما فضای اجتماعی جدیدی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد، در تفریحات، اوقات فراغت و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز نقش موثری دارد و به این لحاظ نیز حائز اهمیت است.

خزاعی نسبت به اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۳ صورت خواهد گرفت که توسعه سینمای جوان شدت بیشتری به خود گیرد ابراز امیدواری کرد و گفت: ساخت هر فیلمی سختی‌های خود را دارد، حتی برای کارگردانان نامی نیز شرایط مهیا نیست، بسیاری از فیلمسازان چند سال منتظر می‌مانند تا تامین بودجه یا مراحل تحقیق و تجهیز انجام شود، اما در نهایت ساخت فیلم به طور جدی و پشتکار خود هنرمندان نیز بستگی دارد.

رئیس سازمان سینمایی کشور در ادامه با اشاره به اینکه قزوین نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر شرایط بهتری برای تولید فیلم‌های کوتاه و مستند دارد، اظهار کرد: فیلم‌های فیلمسازان قزوینی به جشنواره‌های متعددی ورود پیدا کرده و این مساله می‌تواند ظرفیت بسیار مهمی برای این استان باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.