سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور بهانه‌ای هستند تا جامعه به محتوایی سالم نزدیک شود

سید رضا تقوی

سینماپرس: حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتظار از مجموعه جشنواره های فرهنگی و هنری فجر انقلاب اسلامی گفت: ما نباید در هنر و هنرمندی مردم را به ناامیدی بکشانیم و صفحه سیاهی از جامعه را جلوی دید آن ها قرار دهیم. بدیهی است که در هر جامعه ای ضعف و نقص وجود دارد و هنرمند باید بکوشد آن ضعف ها را برطرف کرده و از بین ببرد. هنرمند نباید صحنه هایی را در اثرش نشان دهد که کشور را ضعیف نشان دهد؛ هنرمند باید به مثابه دارو و راهنما برای جامعه باشد و ناهنجاری و زشتی و سیاهی را بزداید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تمامی جشنواره ها و یادواره هایی که به مناسبت های مختلف در کشور ترتیب داده می شوند یاید بر اساس جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی پیش بروند. در واقع ما باید از این جشنواره ها و مناسبت ها استفاده درستی برای تبیین اهداف آرمان های نظام و انقلاب داشته باشیم.

معاون فرهنگی سابق سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: از تمامی جشنواره های فرهنگی و هنری فجر گرفته تا نمایشگاه کتاب و هنرهای تجسمی و... همگی باید در این موضوع متمرکز شوند که اهداف انقلاب را دستمایه اصلی تولیدات خود قرار دهند. هنرمندان باید با هم آوایی و هماهنگی کنار یکدیگر قرار گرفته و یک موضوع درستی را به تصویر بکشند. ما باید در جشنواره ها شاهد رقابت های سالم و زیبا باشیم و بدانیم این مناسبت ها بهانه ای هستند تا جامعه به محتوایی سالم نزدیک شود.

تقوی سپس با بیان اینکه توجه به آرمان های نظام و انقلاب اسلامی باید اولویت تمامی جشنواره های فرهنگی و هنری کشور باشد تصرح کرد: مردمی که انقلاب اسلامی را به وجود آوردند متوقع هستند که جشنواره های فرهنگی این کشور متناسب با اهداف ایشان باشد. مسلم است که همه رویدادهای فرهنگی و هنری باید بر اساس این محتوا شکل بگیرند و آثار خود را عرضه کنند.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: توقع همه کسانی که برای این نظام خون دادند از جمله شهدا و جانبازان این است که هنرمندان در راستای ترویج اهداف انقلاب اسلامی گام بردارند. شبکه گسترده فرهنگی و هنری کشور به ویژه سینما و فضای صوت و تصویر باید در خدمت آرمان های نظام باشند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: ما نباید فراموش کنیم که انقلاب مان دارای فرهنگی ارزشمند و غنی است که حاج قاسم ها از آن فرهنگ بیرون آمدند؛ سرداران بزرگی که برای این کشور جانفشانی کرده اند از این فرهنگ بیرون آمده اند و ما باید اثر تلاش و مجاهدت های این بزرگواران را در تمامی رویدادهای کشورمان مشاهده کنیم.

تقوی در بخش دیگری از این گفتگو تدبیر از سوی مدیران را عاملی مهم برای اعتلای جشنواره ها برشمرد و تأکید کرد: آنچه فرهنگ و ارزش های این ملت اقتضا می کند باید در تولیدات فرهنگی و هنری نمود پیدا کند. ما باید جلوه فرهنگ ایثار و شهادت را در آثار فرهنگی و هنری به خصوص فیلم های سینمایی مشاهده کنیم و این وظیفه ملی و انسانی است که بتوان فرهنگ جامعه را اعتلا بخشید.

وی در پاسخ به این پرسش که بارها دیده شده در جشنواره های تئاتر، فیلم و... فجر آثاری سیاه حضور داشته اند که تصویری چرک و مخدوش از جامعه ایران اسلامی نشان داده اند و تکلیف این آثار چیست اظهار داشت: هنرمندان در آثارشان نباید مردم را ناامید کنند؛ هنرمندان باید بدانند با آثارشان تأثیر جدی روی روح و روان جامعه می گذارند. از این رو آن کسی که لباس هنر را می خواهد به محتوایی بپوشاند و آن را در قالب هنر ارائه دهد باید مهارت ویژه ای داشته باشد تا روحیه جامعه تضعیف نشود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان این گفتگو افزود: ما نباید در هنر و هنرمندی مردم را به ناامیدی بکشانیم و صفحه سیاهی از جامعه را جلوی دید آن ها قرار دهیم. بدیهی است که در هر جامعه ای ضعف و نقص وجود دارد و هنرمند باید بکوشد آن ضعف ها را برطرف کرده و از بین ببرد. هنرمند نباید صحنه هایی را در اثرش نشان دهد که کشور را ضعیف نشان دهد؛ هنرمند باید به مثابه دارو و راهنما برای جامعه باشد و ناهنجاری و زشتی و سیاهی را بزداید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.