شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

مدیر مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما:

تلاش ما این است که بتوانیم این «سند موسیقی صدا و سیما» را در دسترس همه بزرگان صدا و سیما قرار دهیم و بودجه جایگاه‌ها را دریافت کنیم

علیرضا قزوه

سینماپرس: قزوه گفت: سند راهبردی شعر و موسیقی رسانه ملی را آماده کردیم که در آن به جمله رهبری مبنی بر طراحی جهت‌دار و معنادار موسیقی نیز، اشاره شده است.

به گزارش سینماپرس، علیرضا قزوه، مدیر مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در رابطه با سند ملی موسیقی بیان کرد: ما سند راهبردی شعر و موسیقی و سرود رسانه ملی را آماده و منتشر کردیم و در آن نیز، جمله‌ای از رهبری نوشته شده است که «موسیقی را هدف دار، جهت دار و معنادار طراحی و اجرا کنید» و در ادامه فرموده اند: «صدا و سیما، موظف‌ترین و مسئول‌ترین مرکز برای این کار است. این‌که از صدا و سیما اسم می‌برم، بدین معنا نیست که وزارت ارشاد را فراموش کنیم. وزارت ارشاد هم جزو موظف‌ترین‌ها است. اما شما جزو متعهدترین و موظف‌ترین‌ها هستید. پس به سراغ این کار بروید.» که این جزء سخنرانی سال ۷۵ ایشان است.

قزوه گفت: ما از یک تیم بسیار قوی که سند تحول اداری دولت را می‌نوشتند، خواستیم و آن‌ها با کارشناس‌های حوزه موسیقی نشسته اند و در حدود ۱۰۰ ساعت کار کرده و سند راهبردی را تألیف کرده اند و یک دیباچه دارد و در بخشی، درمورد اهم فرصت ها، چالش ها، نقاط قوت و ضعف صحبت شده و در ادامه، تحلیل راهبردی آن صورت گرفته است که محورهای تحول در حوزه رویکردها، محتوا و ساز و کارها نوشته شده است و چشم اندازی و بیانیه مأموریت وجود دارد که مأموریت در ساحت ملی، مأموریت مرکز در ساحت سازمانی و مأموریت مرکز در ساحت مخاطبان و مأموریت در ساحت تولیدکنندگان و هنرمندان است.

مدیر مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تصریح کرد: اهداف کلان، اصول و سیاست ها، راهبردها و اقدام‌ها را نوشتیم و از راهبرد اول تا راهبرد هفتم، روی همه قسمت‌های مختلف راهبردها کار کرده ایم و اقداماتی که بر اساس آن می‌توان انجام داد را نوشتیم.

هشت راهبرد مهم هستند که راهبرد اول ما، مرجعیت بخشیدن به مرکز شعر و موسیقی و سرود و ارتقاء جایگاه و افزایش تأثیر آن در حوزه پیام سازمان است.

راهبرد دوم، ارتقاء سواد موسیقایی و ایجاد فهم مشترک از موسیقی فاخر در سازمان به ویژه در حوزه پیام است. راهبرد سوم، سازماندهی نظام پایش و تحلیل نیازهای فعلی و آینده سازمان و تلاش برای تأمین آن است.

او با اشاره به راهبردهای دیگر مطرح کرد: راهبرد چهارم، توسعه‌ی خلاقیت و نوآوری در حوزه‌ی تولید موسیقی در سازمان و کشور است و راهبرد پنجم، افزایش استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای مردمی، انقلابی و بخش خصوصی در راستای توسعه عدالت رسانه‌ای است و راهبرد ششم، توسعه‌ی پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در حوزه‌ی شعر و موسیقی است.

راهبرد هفتم، توسعه‌ی ارتباط، تعامل و زمینه‌ی حضور و تأثیر سازمان در حوزه‌ی شعر و موسیقی ملی و فراملی است و راهبرد هشتم، پاسداشت زبان، ادبیات، فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی از طریق ارتقاء سواد ادبی و ذائقه‌ی موسیقایی مخاطبان است.

مدیر مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما درمورد این سوال که «آیا با سند راهبردی تدوین و مصوب شده، می‌توان امیدوار بود که شبکه‌های تلویزیونی همانند رادیو به گونه‌های مختلف موسیقی بپردازند؟» گفت: تلاش ما این است که بتوانیم این سند موسیقی را در دسترس همه بزرگان صدا و سیما قرار دهیم و بودجه جایگاه‌ها را دریافت کنیم و با مدیریت کلان سازمان به توافق‌هایی برسیم. در حقیقت، سند نوشتن و آماده کردن سندهای راهبردی بخشی از کار است و بخش دیگر، اجرای آن است. در نتیجه، واقعاً در حوزه‌ی اجرا در حال تلاش هستیم چراکه احساس می‌کنیم الان، وارد مرحله‌ی اجرا شده ایم و با مدیران همه شبکه‌های تلویزیونی تعامل داریم و تلاش می‌کنیم که برنامه‌های مختلف موسیقایی ساخته شوند.

قزوه درمورد این سوال که «چگونه می‌توان برای یک سند ضمانت اجرایی ایجاد کرد تا همه موظف شوند و سلیقه‌ای رفتار نکنند؟» افزود: این سند موسیقی باید به امضای بالاترین مقام مسئول مثل ریاست سازمان برسد و برای اجرای آن دستوراتی لازم است و این سند را به رئیس سازمان داده ایم و آن را به مدیران و معاونان کلان‌تر نیز، رسانده ایم و برای آن، برنامه هم داشته ایم. مثلاً برای «طوفان الاقصی» بیش از ۲۰ قطعه آماده کرده ایم و وقتی آن‌ها تولید می‌شوند، نمی‌گذاریم که فقط در سامانه بمانند بلکه برای همه مدیران درمورد موضوعات مختلف مثل انتخابات، ملی - میهنی و... نامه می‌نویسیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.