دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸

نویسنده «هتل» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«هتل» هیچ شوخی خارج از عرف و مستهجنی ندارد/ برخی نقدها غیرمنصفانه و مغرضانه است!

فیلم سینمایی «هتل»

سینماپرس: امیر برادران فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «هتل» همزمان با اکران این فیلم مدعی شد: «هتل» هیچ شوخی خارج از عرف و مستهجنی ندارد. این فیلم مبتنی بر سینمای کلاسیک و دارای چارچوب و روند درست است. ما در «هتل» نه دست به دامن شوخی های اروتیک شدیم و نه تلاش کردیم به هر ترفندی از مخاطب خود خنده بگیریم و شوخی ها در اندازه ای درست و به جا استفاده شده است.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «هزار پا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی شک برخی حمله هایی که به فیلم های کمدی انجام می شود از روی غرض ورزی و حسادت و دشمنی است. من هیچ تعارفی در این زمینه ندارم!
وی افزود: برخی نقدها غیرمنصفانه و مغرضانه است! متاسفم که امروزه اصطلاحاتی مانند مبتذل و سخیف را جایگزین نقد اصولی و منطقی کرده اند و مثلاً فردی که ادعای منتقد بودن دارد یک کلام بیاید و بگوید که فلان فیلم سخیف است! این که نشد نقد! منتقد باید تحلیل دهد که مثلاً یک فیلم مشکل قصه دارد یا اجرا؟ منتقد باید بگوید یک فیلم ساختار، ریتم یا پایان بندی اش مشکل دارد یا خیر؟ به طور کل منتقد باید تحلیل درست هم داشته باشد. نمی شود با استفاده از یک کلمه ساده گفت که یک فیلم خوب است یا بد!

وی سپس با تأکید بر اینکه شغل کمدی نویسی برایم تقدس دارد اظهار داشت: کاری که ما می کنیم تلاش برای این است که بتوانیم خنده را بر لب مخاطبان بیاوریم! اینجا اصلاً بحث سلیقه مطرح نیست؛ مردم به سینما پناه می برند که برای دو ساعت هم که شده مشکلات اقتصادی و اجتماعیه خود را فراموش کنند. مردم دوست دارند برای دو ساعت هم که شده به سینما بروند و سرگرم شوند و حال دل شان خوب شود.

برادران در همین راستا متذکر شد: من که به عنوان یک نویسنده توان بهبود وضعیت اقتصادی مردم و کارهای بزرگتر مانند رفع جنگ و خشونت در دنیا را ندارم اما این را بلد هستم که بتوانم دو ساعت مخاطب را در سینما بخندانم. بنده معتقدم این رسالت کار سینما و فیلمسازی است که بتواند حال دل مردم را خوب کند. مثلا من وقتی در خانه مان هم می بینم که مادرم از مسأله ای ناراحت است و به هر علتی من نمی توانم مشکلش را برطرف کنم تنها کاری که از دستم بر می آید این است که تلاش کنم او را بخندانم!

این نویسنده تصریح کرد: ما اینقدر ایدئولوژی زده هستیم که به هر چیزی نگاه ایدئولوژیک داریم. اولین هدف سینما در تمام دنیا سرگرمی است! بیایید یکبار باور کنیم که مردم به سینما نمیروند تا متعالی شوند! با این همه یکی از نکات خوب «هتل» این است که در نقد پنهان کاری و دروغ ساخته شده! داشتن پیام اخلاقی، نهایت توانی است که یک فیلم کمدی می تواند برای کمک به فرهنگ جامعه داشته باشد.

وی یادآور شد: ما اگر به سینمای دنیا هم نگاه داشته باشیم، کارکرد و ساختارِ مشابه برای فیلمهای کمدی میبینیم! در حالی که ما نسبت به آن ها تنها با ۴۰ درصد موضوعاتِ طنز، فیلمسازی می کنیم. دوستانی که فروش بیشتر فیلمهای کمدی در ایران را بهانه ی حمله به این ژانر قرار داده اند، با یک سرچ ساده می توانند ببینند که فروش فیلمهای کمدی و اکشن در همه ی دنیا به نسبت سایر فیلمها بالاتر است!

برادران سپس در خصوص منتقدان این فیلم اظهار داشت: بنده قاطعانه عنوان می کنم که این افراد با سینما دشمنی می کنند. این کاری که آن ها می کنند تنها غرض ورزی به سینمای کمدی نیست و به کل سینما لطمه جدی می زند. شما ببینید وقتی بعد از گذشت ۸ ماه از اکران فیلم «فسیل» را از روی پرده برداشتند، روی فروشِ سینماها تاثیر داشت! چرا که مخاطبین حاضر نشد به جای یک فیلم کمدی که شاید قبلا هم آن را دیده اند، یک فیلم اجتماعی ببیند. ما با جامعه ای طرف هستیم که تمایل کمتری نسبت به سینمای اجتماعی دارد و قطعاً با حذف فیلم های کمدی از روی پرده، در آمد سینماها به شدت کم می شود و این مسأله باعث نابودی سینما در درازمدت خواهد شد.

این سینماگر ادامه داد: منتقدان باید به جای نقدهای غیرمنصفانه بیایند و ببینند که سینما تا پیش از اکران «فسیل» چقدر در معرض ورشکستگی بود و آن فیلم و پس از آن «هتل» توانستند جانی تازه به سینمای کشور دهند. منتقدان باید بدانند اگر بخواهند با شیوه سرکوب با کمدی جلو بروند دیگر سینما نخواهیم داشت.

وی افزود: ای کاش بفهمین انتخاب فیلم بیشتر از سلیقه و فرهنگ، بسته به مود و حال و هوای انسانها دارد. البته من معتقدم در آثار کمدی و البته اجتماعی باید بزای بالا بردن سطح کیفی تلاش کرد و هر فیلمی را تولید و پخش نکرد. خیلی دوست دارم بدانم چند نفر از منتقدانی که هتل را میکوبند، این فیلم را کامل دیدند؟ بیشتر آن ها از روی تیزر قضاوت می کنند. چند وقت قبل نقدی خواندم که منتقدش نوشته بود که یک ربع اول فیلم را به سختی تحمل کردم و سپس بلند شدم! این چه فیلم دیدن و نقدی است؟ فیلم در ده دقیقه ی اول معرفی شخصیت و استارت داستان است! شما قبل از جان گرفتن ماجراها سالن را ترک کردی و افتخار هم میکنی؟

برادران سپس در خصوص سختی های نگارش این اثر سینمایی گفت: این حجم از اتفاقات و هیجانی که در فیلمنامه «هتل» وجود دارد اصلاً آسان نیست. بخشی از جوانی من بابت نگارش این فیلمنامه رفت. منتقدان باید بدانند نگارش یک فیلمنامه ی کمدی با چهارچوب درست و طنز کافی، کار طاقت فرساییست و اتفاقاً به واسطه ی دیده شدن، بیشتر هم مورد هجمه قرار می گیرند.

نویسنده سریال های خانگی «روزی روزگاری مریخ» و «هیولا» در پایان این گفتگو افزود: بنده به جرات عرض می کنم جریانی که دنبال ضربه زدن به سینمای کمدی است، در اصل می خواهد بساط سینما را جمع کند. اینها برای ضربه زدن به کل سینما، منبع تغذیه ی آن که فیلمهای کمدی است را نابود می کنند! دو سال بعد سالن ها کم و ۵ سال بعد سینما به طور کل تعطیل می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.