دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

«رئیس سازمان صدا و سیما» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

وظیفه شرعی و عرفی و قانونی بنده عمل به «سند تحول» است/ از سرفصل‌های مهم در سند تحول بحث خطوط سبز گرایی بجای خط قرمز گرایی بود

غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: «پیمان جبلی» رئیس سازمان صدا و سیما بیان کرد:وظیفه شرعی و عرفی و قانونی بنده عمل به سند تحول است. اگر بنده به مسئله ای فراتر از سند تحول بپردازم، خلاف تعهدی است که هم به مقام معظم رهبری داده‌ام؛ هم به مردم که از اما انتظار و توقع دارند و همچنین به همکاران خودم در سازمان که فعالیت می‌کنند.

«پیمان جبلی» ریاست سازمان صدا و سیما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس و در حاشیه حضور در نمایشگاه رسانه های ایران، در پاسخ به این مسئله که در ماه های اخیر به گونه‌ای شاهد عدول از شعارهای اولیه و بروز نوعی عملکری دوربرگردان گونه در سازمان صدا و سیما بوده‌ایم؛ اظهار داشت: تحول و اتفاقات تحولی، مانند خوردن کشمش به موقع گرمی و یا خوردن مویز به هنگام سردی نیست. همانگونه که یک رویکرد در طول زمان شکل می گیرد؛ رویکرد تحولی نیز در طول زمان اتفاق می افتد. یعنی تحول بخشنامه ای نیست که ما بگوییم بشود و از فردا بشود.

وی افزود: فرهنگ باید ساخته شود، هم فرهنگ سازمانی باید تحولی شود و هم فرهنگ مخاطبین باید فرهنگ تحول پذیر شود و همچنین فرهنگ مسئولین نیز باید فرهنگ تحول پذیر شود. اگر گاهی اوقات اتفاقاتی در این زمینه رخ می دهد اینها تک مصداق هایی است که برای تحول دیده میشود. مثلا پوشش هک پمپ بنزین ها در روزهای اول یا ماجرای اصفهان یا ماجرای اتفاقات دیگری که افتاد. ببینید اینها باید تبدیل به یک فرایند شود و تبدیل به یک جریانی شود که برآمده از یک فرهنگ سازمانی است. ما برای جا انداختن این فرهنگ سازمانی تحول که فقط هم در یک عنوان خلاصه نمی شود، باید تلاش کنیم.

رئیس رسانه ملی در خصوص سیاست‌ها و رویکردهایی که در سازمان پیگیری می شود بیان کرد: تحول در عنوان، یکی از موضوعاتی است که در سازمان سرفصل قرار داده شده است. محتوایی که به آن پرداخته نمی شد و باید به آن پرداخته شود. اقدام بعدی که در برنامه تحولی به آن پرداخته می شود، تحول در رویکرد است. یعنی رویکرد ما بر فرض مثال در بحث توجه به روستاها، رویکردی تحولی باشد. خب این موارد به تدریج مصادیق خود را در آنتن نشان می دهد. یا در حوزه ساز و کار، مورد دیگری است که ما در این دوره پیگری می کنیم. این که تولیداتمان، به صورت پراکنده و در شبکه های مختلف، غیر قابل اندازه گیری و غیر قابل جهت دهی باشند و یا اینکه به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند، با مدیریت یک پارچه صورت پذیرد؛ و دارای ساز و کاری متفاوت باشد. بنابراین این تحول در سه حوزه محتوا رویکرد و سازوکار، واقعا چیزی نیست که در یک شب و یا حتی در یک الی دو سال تامین گردد. این یک جریان ادامه دار است که باید شکل بگیرد و در این دوره من امیدوار هستم که بتوانیم در حوزه های رویکردی و ساز و کاری ریل گذاری قوی انجام دهیم. که البته بخشی از آن انجام شده است.

دکتر جبلی تصریح نمود: وظیفه شرعی و عرفی و قانونی بنده عمل به سند تحول است. اگر بنده به مسئله ای فراتر از سند تحول بپردازم، خلاف تعهدی است که هم به مقام معظم رهبری داده ام؛ هم به مردم که از اما انتظار و توقع دارند و همچنین به همکاران خودم در سازمان که فعالیت می کنند.
ریاست سازمان صدا و سیما در ادامه این گفتگو و در مواجهه با این پرسش خبرنگار سینماپرس که آیا فکر نمی‌کنید در عمل به سند تحول، صرفا مسترپلن (Mastre plan) یا همان دورنمایی کلی و ساختار کلان از سند تحول را شاهد هستیم و عملا در اکشنپلن (Action plan) یا بازنمایی طرح‌های عملیاتی و برنامه‌های عملکردی، دارای نقص و تغییرات دفعی و آنی در سازمان صدا وسیما می‌باشیم؛ بیان داشت: به عقیده من نیز شاید بهتر این باشد که آثار تحول در آنتن خود را نشان دهد. البته نمونه هایی نیز در این جهت برای مثال وجود دارد. مثلا در ابتدای خبر ۱۴ بیست و دو بهمن سال۱۴۰۰ بجای راهپیمایی تهران، راهپیمایی روستانشینان با تراکتور و قاطر نشان داده شد که خود نمونه ای از توجه به این قشر از جامعه است. یا اینکه تاثیری که رسانه ملی در انتخابات مجلس داشته است انکار ناپذیر است. البته این ها تک مصداق هایی است که در این جهت صورت گرفته است.

دکتر جبلی در ادامه به رویکرد جدید سازمان صدا و سیما مبتنی بر سند تحول و در مقایسه با ادوار گذشته پرداخت و گفت: یکی از سرفصل های مهم در سند تحول بحث خطوط سبز گرایی بجای خط قرمز گرایی بود. خط قرمز یعنی محدود شدن در ضوابط و قواعد و خط سبز یعنی به کارهایی که تابحال انجام نشده است؛ بپردازیم. ما در راه اندازی «دویست کانال» واقعا خط سبزی عمل کردیم. به جرئت می توان گفت که این اتفاق، یک خروجی تحول در سازمان صدا و سیما بود که اتفاق افتاد. اگر ما رویکرد تحولی نداشتیم باید میگفتیم که ما فعلا توانایی، زیرساخت و زمان کافی در اختیار نداریم و نمیتوانیم این پروژه را انجام دهیم.

ریاست سازمان صدا و سیما همچنین در پایان این گفت و گو و در پاسخ به این پرسش که در راستای سند تحول، چه برنامه هایی در حوزه سرگرمی در دستور کار قرار داده‌اید بیان داشت: در حوزه تولیدات و سرگرمی، ما در مقطعی با فضایی مواجه شدیم که علیه رسانه ملی ساخته شد. در روزهای اولی که بنده وارد سازمان شدم؛ گفته می شد که مجموعه جدیدی که وارد شده اند؛ ساخت همه سریال ها را متوقف کرده است. خب مطلب نادرستی بود که به صدا و سیما نسبت داده شد. در حال حاضر هجده سریال جلوی دوربین قرار دارد و جدول پخش برنامه سریال ها تا انتهای سال آینده بسته شده است و برنامه های دیگری که انشالله پیش تولید آنها شروع خواهد شد بیش از چهل فیلمنامه است که در مرحله قرارداد پیش تولید است که در حال آماده سازی است و تنوعی که به تولیدات مجموعه های نمایشی در کنار آثار فاخر سلمان و موسی داده شده است از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده. این موارد نشان دهنده این است که ریل گذاری جواب داده است. در برنامه های تلویزیونی نیز همین شب ها شاهد هستید؛ تنوعی که در برنامه های سرگرمی، مسابقات، برنامه های کودک، برنامه های طنز و برنامه های سرگرم کننده ایجاد کردیم، به نظر می رسد که الحمدالله تحول و ثبات رویکردی و ساز و کاری به تدریج آثار خود را نشان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.