پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

محمد خراسانی‌زاده؛

جمعیت میلیونی هنرهای تجسمی وسیع‌ترین جامعه هنری ماست ولی نادیده گرفته می‌شود

محمد خراسانی­‌زاده

سینماپرس: مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد که جامعه بزرگ هنرهای تجسمی که جمعیتی میلیونی را تشکیل می دهد وسیع ترین جامعه هنری ماست ولی نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محمد خراسانی‌زاده عصر چهارشنبه در افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کرمان با گرامیداشت یادشهدای حادثه تروریستی این شهر و سپهبد حاج قاسم سلیمانی افزود: در آستانه فجر چهل و پنجم انقلاب اسلامی، اتفاق بزرگی به عنوان جشنواره هنرهای تجسمی فجر رقم خورده که بزرگترین رویداد فجر انقلاب بوده است.

وی با تشریح ظرفیت های هنرهای تجسمی در ابعاد مختلف هنری و اقتصادی و ضرورت افزایش سرمایه گذاری در آن اظهار کرد: بیشتر مردم جامعه علاقه‌مند به جشنواره فیلم فجر هستند و خبرهای آن را دنبال می‌کنند در حالی که کمتر از ۲۰ هزار نفر در کل کشور از عوامل دخیل و درگیر با سینماگران هستند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اما بیش از ۵۰۰ هزار نفر دارای رتبه در انجمن هنرهای تجسمی هستند و این جامعه بزرگ که جمعیتی میلیونی را تشکیل می دهد وسیع ترین جامعه هنری ماست ولی نادیده گرفته می‌شود.

وی عنوان کرد: در جشنواره فیلم فجر ۱۰۶ اثر ارسال و ۲۰ اثر اکران می شود اما در جشنواره هنرهای تجسمی ۱۰ هزار و ۷۶ اثر برای رقابت در سطح ملی و بیش از ۱۲ هزار اثر به استان ها ارسال شد.

خراسانی زاده با بیان اینکه سینما هم مهم است و قصد کوچک شمردن آن را نداریم اما به هنرهای تجسمی باید متناسب با ظرفیت ها، کارکردها و هنرمندان آن توجه شود تصریح کرد: در مجموع ۲۲ هزار اثر به جشنواره هنرهای تجسمی ارسال شده و این جشنواره از این حیث فرایند پیچیده تری نسبت به دیگر جشنواره ها دارد ولی دیده نمی شود.

وی گفت: هنرمندان استان ها امسال در ماجرای تجسم هنر به گونه ای پای کار آمدند تا اتفاق متفاوتی را رقم بزنند و تجسم هنر سر زبان ها بیفتد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آثار در تمام استان‌ها (۳۰ استان به اضافه ۲ اداره کل کرمان) ارسال شده و تجسم هنر در این استان‌ها برقرار است.

ظرفیتی برای سرمایه گذاری

وی با اشاره به ابعاد مختلف اهمیت هنرهای تجسمی اضافه کرد: بانک ها، دستگاه های اقتصادی و صنایع بزرگ ما باید متوجه سرمایه گذاری متفاوت در این حوزه شوند.

خراسانی زاده افزود: سرمایه گذاری در عرصه تجسمی سه ویژگی کم نظیر از جمله غیر تورم زا بودن، سودآوری و ظرفیت موزه‌ای دارد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرمایه گذاری در حوزه هنرهای تجسمی امکان زیان دهی ندارد زیرا سابقه فروش اثر در قیمت گذاری آن تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه موزه های هنرهای معاصر تهران و کرمان آثاری ویژه‌ای در این حوزه دارد اظهار کرد: برخی آثار ویژه هنرهای تجسمی تا ۴۲۰ میلیون دلار به فروش می‌رود و سرمایه گذاری مردم باید به این سمت برود زیرا بر پول ملی نیز تاثیر مثبت دارد.

وی ابراز کرد: موضوع‌های فرهنگی قابل قیاس با ارزش اقتصادی هنرهای تجسمی نیست، شعر موسیقی و خوشنویسی آثار تجسمی است و مردم باید با این ظرفیت گسترده بیشتر آشنا شوند.

کمبودها در زیرساخت های قانون گذاری

خراسانی زاده همچنین بیان کرد: از کمبودها در زیرساخت های قانون گذاری این عرصه تعجب می کنم حال آنکه به طور مثال به نمایندگان بانک ها این ظرفیت را معرفی کردیم و آنان تعجب کردند که چرا از آن خبر نداشتند.

وی با بیان اینکه اگر بنگاه داران و سرمایه گذاران از این ظرفیت آگاه شوند، به عرصه تجسمی وارد می شوند تصریح کرد: قانون اجازه ضمانت بانکی به آثار تجسمی نداده و در صد حل این مشکل با انجام یکسری فعالیت تخصصی و کارشناسی هستیم.

ضرورت معرفی هنرهای تجسمی به مردم

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وظیفه ما فقط خلق اثر نیست؛ جا دارد هنرمندان این حوزه به مردم معرفی تا این ظرفیت بیشتر شناخته شود.

خراسانی زاده افزود: ۱۰۰ پوستر سال های ابتدای انقلاب را در موزه هنرهای معاصر گذاشتیم و هنرمندان گرافیست بین المللی اکنون هم نمی توانند چنین پوسترهایی را که با دغدغه انقلابی تولید شده تجسم کنند؛ جشنواره فجر هنرهای تجسمی باید متناسب با این ظرفیت‌ها باشد.

وی یادآور شد: آثار رسیده به جشنواره امسال سه برابر ادوار پیشین است، بخش های نقاشی، نگارگری، عکاسی و خوشنویسی، کارتون، کاریکاتور، سفال، سرامیک و هنرهای جدید در این جشنواره وجود دارد.

وی افزود: ۲ بخش ویژه را مرتبط با حوزه طراحی صنعتی در این جشنواره معرفی کردیم که این حوزه ها جنس و ماهیت تجسمی دارند اما در دسته بندی تجسمی دیده نشده بودند.

خراسانی زاده با طرح این پرسش که نسبت پدیده فرهنگی و هنری در کجای وزارت ارشاد است؟ گفت: این بخش ها را اضافه کردیم و بخش دیگر تجسم هنر و فیلم های مستند در جشنواره هنرهای تجسمی بود.

این مسئول افزود: ۱۵۰ کتاب که ناشران تخصصی در این حوزه کار کردند، به نمایش درآمد و بخش علمی جشنواره را به رساله و پایان‌نامه دانشجویی اختصاص دادیم.

وی اضافه کرد: بازار هنرهای تجسمی را به عنوان بخش تجسمی جشنواره در نظر گرفتیم و جشنواره فجر باید از حالت گلخانه ای خارج و به بازار وارد شود؛ برگزیدگان فجر باید نسبت خود را با بازار پیدا کنند.

خراسانی زاده عنوان کرد: دیوارنگاره شهری، مفاخر هنرهای تجسمی و روایت موزه به این جشنواره اضافه می شود ضمن آنکه یک بخش را به مناسب اهانت‌ها به قرآن اضافه کردیم.

وی افزود: ۴۰ نگاره در تهران ارزیابی و تعدادی اجرا می شود و این اتفاق در کرمان و سایر استان ها نیز می تواند رقم بخورد؛ همچنین ۱۵۰ پوستر فجر در تهران انتخاب و در شهرها نصب خواهد شد.

این مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۲۲ بخش مختلف جشنواره هنرهای تجسمی، ۲۲ دبیرخانه و ۶۰ داور در این جشنواره داریم و افتخار می کنیم این جشنواره را برای همه طرز فکر و رویکردها زیر پرچم کشور برای این آب و خاک برگزار می کنیم و خرسندیم که هنرمندان سلیقه و ذوق خود را در این عرصه به نمایش بگذارند.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در کرمان با حضور مدیران مختلف افتتاح شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.