جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰

در نشست خبری فیلم «بی‌بدن» مطرح شد؛

علیزاده: فیلمی اجتماعی ساختیم که در آن مسئله‌ای جنایی اتفاق می‌افتد

نشست خبری فیلم «بی بدن»

سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «بی‌بدن» در ررو دوم چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور عوامل این فیلم برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، شامگاه دومین روز از چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پس از اکران فیلم بی‌بدن نشست خبری فیلم طبق روال جشنواره با حضور برخی عوامل برگزار شد.

نکته قابل توجه قبل از آغاز نشست خبری عدم حضور الناز شاکردوست پس از اظهارات جنجالی روز گذشته‌اش بود که پس از اکران فیلم در پردیس سینمایی کوروش از مدیران جشنواره انتقاد کرده بود.

شاکردوست در صحبت‌های روز گذشته خود گفته بود «می‌خواهم با مردم حرف بزنم. خوشحالم کنار شما مردم هستم و کنار شما این فیلم را دیدم. من هم مثل شما بلیت خریدم که اینجا باشم چون حضور من برای داشتن هر تریبونی در جشنواره فجر خط خورده آمدم با شما حرف بزنم و قضاوت اینکه چرا این فیلم در بخش سودای سیمرغ نیست را به شما مردم و تاریخ بسپارم. سال‌هاست عادت کردم که صدایم به هیچ جا نرسد. بخشی به نام نگاه نو گذاشتند برای فیلم‌هایی که هیچ دلیلی برای حذف شان ندارند و در این بخش می گذارند تا آن فیلم را زنده به گور کنند»

این نشست با حضور سید مصطفی احمدی تهیه کننده، کاظم دانشی نویسنده، حبیب خزایی فر موسیقی، مهدی صیاد چهره پرداز، مرتضی علیزاده کارگردان، مهدی سعدی تدوینگر، مهران ممدوح مدیرفیلمبرداری، امیر زاغری طراح صحنه و اصحاب رسانه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مصطفی احمدی تهیه‌کننده درباره حضور در این جشنواره گفت: بسیار خوشحال هستم که اصحاب رسانه را بار دیگر می‌بینم و امیدوار هستم که فیلم را دیده و آن را دوست داشته باشید.

در همین حال کاظم دانشی نویسنده فیلم «بی‌بدن» اظهار داشت: من هم امیدوار هستم که فیلم را پسندیده باشید. «بی‌ بدن» از چند پرونده مشابه این چنینی نوشته شده و شایعه‌هایی وجود دارد که از یک پرونده خاص نوشته شده؛ اما این طور نیست و همچون فیلمنامه علفزار از چند پرونده نوشته شده است.

احمدی تهیه‌کننده در ادامه نشست درباره همکاری سازمان سینمایی گفت: سازمان سینمایی برای ساخت این پروژه بسیار با ما همکاری کرد و خیلی زود وارد پروسه تولید شدیم.

مرتضی علیزاده کارگردان این فیلم سینمایی درباره اقتباس فیلم از پرونده غزاله و آرمان گفت: ما فیلمی اجتماعی ساختیم که در آن مسئله‌ای جنایی اتفاق می‌افتد. بدون جانب‌داری در همه ارگان‌ها فیلم را پی گرفتیم و باید بگویم که قرار نیست درباره کنش کاراکترهای قصه قضاوت‌ کنیم؛ بلکه هر آن چه که در جامعه بوده را عنوان کردیم.

علیزاده افزود: ما درباره موضع گیری نه به اعدام و طرفداری از قصاص فیلم نساخته‌ایم. «بی‌بدن» بیشتر در مورد روابط اجتماعی آدم‌ها و همچنین اتفاقی جنایی در دل این جامعه است.

در بخش دیگری از این نشست خبری حبیب خزایی‌فر آهنگساز این فیلم درباره تفاوت ساخت موسیقی برای این اثر گفت: ساخت موسیقی این فیلم سخت و پرچالش بود؛ چرا که بستر فیلم تم جنایی داشت و غم یک خانواده هم در فیلم جاری بود. در نتیجه این مسائل ساختن موسیقی فیلم را هم متمایز کرده بود.

۴۲ جلسه‌ای کار را تمام کردیم

مهران ممدوح مدیر فیلمبرداری «بی‌بدن» درباره سختی‌های تولید این اثر اظهار داشت: زمان فیلمبرداری ما برای این فیلم محدود بود و باید حداقل ۶۰ جلسه فیلمبرداری می‌داشتیم اما محدودتر شد. این فیلم، فضای مستندگونه داشت و در صحبت‌ها با کارگردان و تهیه‌کننده هم سعی کردیم برای روایت قصه، دوربین حرکت خاصی و یا نورپردازی خاصی نداشته باشد.

ممدوح با اشاره به انجام کار در ساعت‌های طولانی و فشرده در ادامه افزود: همچنین ما ساعات طولانی کار کردیم و در نهایت با ۴۲ جلسه کار تولید را تمام کردیم.

مدیر فیلمبرداری بی‌بدن در توضیح نحوه فیلمبرداری سکانس اعدام گفت: سکانس اعدام را با چهار چراغ گرفتیم و مجبور شدیم در کسری از ثانیه، کار را انجام دهیم، اگر در هنگام پیش‌تولید و تولید زمان بیشتری داشتیم، قطعا فیلم کیفیت بیشتری داشت.

در ادامه کاظم دانشی نویسنده و مجری طرح این فیلم درباره روایت فیلم تاکید کرد: خواستیم اصالت این فیلم را روی روایت گذاشته باشیم و می‌خواستیم اثری خلق کنیم که برای مخاطب جذاب باشد. اکنون سینمای اجتماعی به مرحله‌ای رسیده که هر چه می‌خواهی بگویی و زمانی هم که گیر می‌کنیم، طبیعتاً به دنبال احقاق حق می‌رویم.

وی افزود: من هر اعتراضی که کردم به فیلم‌هایم کردم. من بچه این سینما هستم و سال‌ها در صف جشنواره ایستادم و برای فیلمم جنگیدم تا به اینجا برسم. از کسی هم جز خداوند نمی‌ترسم، ما در اواخر آذر این فیلم را کلید زدیم و اکنون اثری شسته و رفته برای شما پخش کردیم.

به گفته دانشی، سوال من این است که چرا باید فیلمنامه ما را قبل از اکران منتشر کنید؟ به چه حقی این اتفاق افتاده؟ خیلی از فیلم‌ها که یک سال در صف جشنواره هستند، اکنون با پرده سبز اکران می‌شوند! شاهد و ناظر این ماجراها خانم شاکردوست است. دیروز پس از تماشای این فیلم به قدری متاثر شده بود که نمی دانستیم به ایشان چه بگوییم. ایران و این مملکت برای ما مهم است.

نویسنده فیلم سینمایی «بی‌ بدن» خاطر نشان کرد: مدیون تک تک شما هستم اگر برای خودم حرف بزنم، اما از این فیلم دفاع می‌کنم که ما فیلم آبرودار ساخته‌ایم.

دانشی درباره نظر قوه قضاییه نسبت به فیلم گفت: کارگروه قوه قضاییه فیلمنامه را مطالعه کردند و نکته‌هایی مطرح کردند که برخی نقطه نظرات هم اعمال شده است.

علیزاده با اشاره به همذات پنداری مخاطبان در ادامه نشست تصریح کرد: از روز گذشته که اکران فیلم در جشنواره آغاز شده تاکنون بازخوردهای بسیار خوب و مثبتی از سوی مخاطبان داشتیم که امیدوارم ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: قطعاً غرض ما از سبک فیلمبرداری گرفته تا میزانس‌ها این بوده که می‌خواستیم یک واقعیت‌گرایی داشته باشیم و تعمدی بود که اوج و فرود قصه‌مان سینمایی نباشد و به مستند نزدیک‌تر شود.

در پایان این نشست نیز امیر زاغری طراح‌ صحنه گفت: ما همه تلاش‌مان را کردیم که چیزی از فیلم بیرون نزده باشد و فیلم دیده شود که امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.