دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲

نشست خبری فیلم «آپاراتچی» برگزار شد؛

طاهرفر: دو جریان فکری تحجر و شبه‌روشنفکری در هنر ایران تأثیر زیادی داشته است

نشست خبری فیلم آپاراتچی

سینماپرس: نخستین نشست خبری پنجمین روز از چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور اصحاب رسانه و برخی از عوامل فیلم آپاراتچی برگزار شد و کارگردان فیلم گفت: فیلم‌سازهای شهرستانی مهجور و مظلوم هستند.

به‌گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «آپاراتچی» با حضور علی طاهرفر (کارگردان)، سجاد نصراللهی (تهیه‌کننده)، جعفر محمدشاهی (طراح صحنه)، مسعود ملکی (مجری طرح)، بهنام تشکر، تورج الوند، رضا ناجی، حسین عابدینی، جلیل طایفی، امید مبصری، محمدولی فروتن و امین گلستانه از جمله بازیگران این فیلم حضور داشتند.

سجاد نصرالهی تهیه‌کننده فیلم در ابتدای این نشست گفت: این فیلم، برگرفته از کتاب «آپاراتچی» است، نزدیک به یک سال و نیم، پیش‌تولید طول کشید و پس از آن‌ تولید را آغاز کردیم. شرایط این پروژه به‌دلیل این که در دهه ۶۰ می‌گذشت، مقداری متفاوت بود، در نهایت فکر می‌کنم توانستیم کار موردقبولی را ارائه دهیم.

علی طاهرفر کارگردان «آپاراتچی» اظهار داشت: جلیل طایفی یکی از فیلمسازان دهه ۶۰ ماست و در استان تبریز، کارهای مختلفی در حوزه پخش انجام می‌دهد. او بخشی از فروش بلیت‌ فیلم‌هایش را هم به‌صورت خودجوش به جنگ‌زده‌ها ارائه می‌دهد.

طاهرفر افزود: زمانی که فیلمنامه این اثر نوشته شد، سراغ مابه‌ازای بیرونی آن رفتیم.

تورج الوند بازیگر «آپاراتچی» از تجربه بازی در این فیلم توضیح داد و گفت: از این که نقشی به‌زبان شیرین آذری بازی کردم، خوشحالم، هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم بتوانم با این گویش بازی کنم زیرا برای من سخت بود؛ اما اکنون فکر می‌کنم بازی در این نقش روی پرده سینما به‌اصطلاح در آمده است.

الوند درباره نقش‌های آینده نیز گفت: همواره به استقبال نقش‌های جدید و سخت می‌روم و در این نقش‌ها، تمایل بیشتری برای بازی دارم.

جلیل طایفی کارگردان تبریزی و صاحب خاطرات شفاهی کتاب آپاراتچی، به‌زبان ترکی صحبت کرد و گفت: من خیلی بلد نیستم فارسی صحبت کنم، کلاً باید بگویم که من تا کنون ۱۲۰ فیلم کار کردم و نزدیک به ۸۰ فیلم، مجوز پخش از ارشاد گرفته است.

رضا ناجی بازیگر فیلم «آپاراتچی» اظهار داشت: جلیل طایفی ۴۵ سال در عالم هنر زحمت کشیده است؛ منتها چون سواد ندارد و همیشه به‌زبان ترکی کار کرده، شاید خیلی مشهور نشده است، این فرد عاشق سینماست و چندین دهه پیش که با سوپر ۸ میلی‌متری فیلم می‌ساخت، من در چند فیلم او بازی کردم.

وی افزود: زندگی جلیل طایفی به‌صورت کتاب «آپاراتچی» منتشر شده است و خوشحالم که حالا این کتاب به فیلم تبدیل شده است.

حسین عابدینی دیگر بازیگر فیلم «آپاراتچی» عنوان کرد: زمانی که آقای طاهرفر فیلمنامه را برای من ارسال کرد، با وجود کوتاهی نقش، به‌دلیل آذری‌بودن فیلم دوست داشتم آن را بازی کنم.

وی اضافه کرد: من جوان‌ترین بازیگری هستم که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفته‌ است. در ترکیه فیلم‌های مجید مجیدی طرفداران زیادی دارد و به من پیشنهاد بازی دادند و گفتند "می‌توانی با پول بازی در فیلم‌های ترکیه‌ای چند سال بعد در ترکیه خانه بخری. "؛ اما من گفتم که "شما می‌خواهید در ترکیه به من خانه‌ای دهید و تمام ایران را از من بگیرید"! بعد از ۱۵ سال کار هنری، خیلی حرف‌ها دارم؛ اما تنها این را می‌گویم که تا مرگم در ایران خواهم ماند و برای مردم ایران بازی خواهم کرد.

محمدولی فروتن بازیگر این فیلم سینمایی در ادامه نشست، بیان داشت: کار اهالی رسانه بسیار سخت است و دستان همگی‌ شما را می‌بوسم، این فیلم ادای دینی به بچه‌هایی بود که با ۲۰۰ هزار تومان هنوز هم فیلم می‌سازند.

فیلم‌های ما باید برای مردم باشد؛ نه قشر فرهیخته، زیرا فرهیخته‌ها خودشان می‌فهمند.

امین گلستانه دیگر بازیگر فیلم «آپاراتچی» گفت: خداراشکر که در این پروژه در خدمت دوستانم بودم، انرژی خوب عوامل پشت‌صحنه را امروز روی پرده سینما مشاهده کردیم.

در ادامه برنامه، مسعود ملکی پژوهشگر و مجری طرح «آپاراتچی» تأکید کرد: از سال ۱۳۸۸، تلاش داشتیم ایده‌های مردمی را در فرهنگ و هنر پیگیری کنیم، تا سال ۱۳۹۸ مصاحبه‌های بسیاری گرفتیم که یکی از خروجی‌هایش، گفت‌وگو با جلیل طایفی بود، امروز که می‌بینم ایشان کنار ما هستند، خستگی از تن ما خارج شد.

در ادامه این نشست خبری، همه عوامل فیلم روی صحنه، کتاب آپاراتچی را در دست گرفتند و حضار آن‌ها را تشویق کردند.

ملکی همچنین درباره تخیل نویسنده و ارتباط آن با جامعه افزود: واقعیت جامعه ایران از تخیل نویسنده‌های ما جلوتر است. برای نجات هنر، نیازمند ساخت آثاری هستیم که قصه‌شان را از دل کتاب‌ها گرفته‌اند.

وی ادامه داد: من بعد از دو دهه و اندی کار کردن در سینما، فیلم‌اولی نیستم، درست است که کارگردان، فیلم‌اولی است؛ اما عوامل دیگر فیلم‌اولی نیستند، بنده خلاف نظر عده‌ای معتقد هستم که فیلم‌هایی که برای جشنواره انتخاب می‌شوند خوب نیستند و من می‌توانم درباره تک‌تک پلان‌ها صحبت کنم و باید بگویم که «آپاراتچی» به‌شدت سخت، اما شیرین بود.

طاهرفر کارگردان فیلم «آپاراتچی» درباره جریان ایجادشده فیلم فسیل و آثارش گفت: اصلاً دوست ندارم فیلم ما هم‌ردیف «فسیل» قرار بگیرد، قصه ما از دل مردم بیرون می‌آید و هدف ما ایجاد کمدی موقعیت نبوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: فیلم با نگاهی به کتاب «آپاراتچی» ساخته شده است و بخش‌هایی از خاطرات را هم آورده‌ایم، ما می‌خواستیم مخاطبانمان یک اثر نوستالژی دهه ۶۰ را همراه لحظاتی شیرین تماشا کنند.

این کارگردان بیان کرد: «آپاراتچی» برای مخاطب عام است، دو جریان فکری تحجر و شبه‌روشنفکری در هنر ایران تأثیر زیادی داشته است و به بخشی از آن در فیلم اشاره شده است.

علی طاهرفر درباره شرایط فیلم‌سازی در شهرستان‌ها تأکید کرد: فیلم‌سازهای شهرستان مهجور و مظلوم هستند.

ابوذر حیدری تدوین‌گر فیلم «آپاراتچی» عنوان کرد: ای‌کاش فیلم ما هم در سودای سیمرغ بود، من فکر می‌کنم حق ما خورده شده‌ است، در هر صورت مردم و رسانه‌ها نظرشان را درباره فیلم‌ خواهند گفت.

در ادامه کارگردان فیلم سینمایی «آپاراتچی» تصریح کرد: عنوان فیلم‌اولی خیلی من را اذیت می‌کند، درست است که عنوانش بخش نگاه نوست؛ اما همه ما را به‌چشم فیلم‌اولی می‌بینند.

این کارگردان در پایان نشست خبری، نوشته‌ای درباره دغدغه‌های فیلم‌سازی‌اش و نظراتش در مورد رویکرد و روند داوری‌ها در جشنواره فیلم فجر خواند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.