سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

تهیه کننده «صبح اعدام» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باید توأمان «هنر» و «پول» کنار هم باشد/ اهرم پیش برنده سینما «پول» است و نمی شود شعار داد!

نشست خبری فیلم سینمایی «صبح اعدام»؛ علی شیرمحمدی

سینماپرس: علی شیرمحمدی تهیه کننده فیلم سینمایی «صبح اعدام» گفت: تجربیات موفق بهروز افخمی باعث شده کار کردن با وی به مثابه کلاس درس باشد. من جدا از مناسبات سببی و نسبی با ایشان تهیه کنندگی این اثر را پذیرفتم؛ هر تهیه کننده ای با بهروز کار کرده اذعان دارد که حرف من راجع به چیست. «شوکران» و «عروس» و «روز فرشته» او همچنان در تاریخ سینمای ایران بی نظیر است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس خاطرنشان کرد: قطعا قهرمان یکی از اساسی ترین و بنیادی ترین اتفاقات هر فیلمی است. یک فیلم با قهرمانش تعریف می شود و جذابیت بصری پیدا می کند. قهرمانان از جایی که ما به ایشان تعلق خاطر داریم برای مخاطبان جذاب هستند. آن ها در فولکلور ذهنی مخاطب شکل گرفته اند و وقتی مخاطب پرتره شان را در سینما می بیند با آن ارتباط برقرار می کند.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: قهرمان امروز در سینمای دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ مثلا در سینمای هالیوود با نشان دادن یک پرچم از کشورشان در انتهای فیلم مردم را تحت تأثیر قرار می دهند. آن ها بلد هستند برای خود قهرمان بسازند و از سینما در راستای مطامع پوچ و واهی و خالی شان بهره برداری می کنند و به خاطر فروش اسلحه و... بلاهای بسیاری سر دنیا می آورند.

شیرمحمدی تأکید کرد: بنده معتقدم کسی که به سمت قهرمانان ملی می رود به دلیل دغدغه های شخصی اش است؛ ما وقتی تاریخ را ورق می زنیم می بینیم چه شهدایی برای این میهن جان دادند تا ما امروز بی دغدغه از فرهنگ و هنر و سینما صحبت کنیم! آیا ما نباید سراغ این عزیزان برویم؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بهروز افخمی تولید این فیلم‌ را پذیرفت اظهار داشت:اگر من هم چنین فیلمنامه ای را کسی جلویم می گذاشت رد نمی کردم. یک سری فیلمنامه است که سنسورهای مغز انسان را به کار می اندازد و «صبح اعدام» یکی از آن ها است.

این سینماگر همچنین در این رابطه که آیا به موفقیت گیشه این فیلم فکر کرده یا نه گفت: کسانی که حوزه تجاری کار می کنند هوش ذاتی دارند. تهیه کننده به ذات موفقیت را می شناسد. برای یک تهیه کننده سالی ۲۰۰ فیلمنامه می رود قطعا با ذائقه ای که یا به گیشه فکر می کند یا هنر؛ در هر صورت اهرم پیش برنده سینما پول است و نمی شود شعار داد. باید توأمان هنر و پول کنار هم باشد. سینما به هر دو نوع فیلم نیاز دارد. اما چون اثرگذاری جامعه در سینما و بالعکس اثرگذار هستند قطعاً می شود ذائقه مخاطب و جامعه هدف را با ساحت متعالی سینما ارتقا داد، از آن طرف نیز می شود با ساخت برخی فیلم ها سینما را تقلیل داد.

شیرمحمدی تأکید کرد: تجربیات موفق بهروز افخمی باعث شده کار کردن با وی به مثابه کلاس درس باشد. من جدا از مناسبات سببی و نسبی با ایشان تهیه کنندگی این اثر را پذیرفتم؛ هر تهیه کننده ای با بهروز کار کرده اذعان دارد که حرف من راجع به چیست. «شوکران» و «عروس» و «روز فرشته» او همچنان در تاریخ سینمای ایران بی نظیر است.

وی در پایان این گفتگو اظهار داشت: جشنواره فجر برایم اهمیت دارد. این جشنواره برای در کنار هم بودن اهالی سینما است. اتفاقی خوشایند است وقتی خانواده ای در کنار هم جمع می شوند؛ تنها لحظه هایی که بهترین اتفاقات رقم می خورد کنار هم جمع شدن ها است. جشنواره این کار را می کند. تمام جشنواره های هنری چنین خاصیتی دارند و این جشن ها و جشنواره ها اهرم سینما را پیش می برند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.