چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳

در نامه‌ای خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما؛

«پرواز ۱۷۵» به رسانه ملی اعتراض کرد

برنامه هفت

سینماپرس: موسسه سازنده فیلم سینمایی «پرواز ۱۷۵» درباره دروغ پردازی برنامه هفت درباره این فیلم، به ریاست سازمان صدا و سیما اعتراض کرد.

به گزارش سینماپرس، پس برگزاری جلسه نقد فیلم «پرواز ۱۷۵» در برنامه هفت، تهیه‌کننده، مجری طرح و مشاور پروژه این فیلم سینمایی در نامه‌ای خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما مراتب اعتراض خود به موارد مطرح شده در این برنامه را به اطلاع ایشان رساندند.

در این نامه که به امضاء سعید شرفی‌کیا (تهیه‌کننده)، حامد حقیقت (مجری طرح) و بصیر سلحشور (مشاور پروژه) رسیده؛ آمده است:

«جناب آقای پیمان جبلی ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با سلام؛

موسسه سینمایی نگار فیلم تبیان به عنوان مجری طرح و سرمایه گذار فیلم سینمایی «پرواز ۱۷۵» به همراه تهیه‌کننده و مشاور این فیلم که هم اکنون در بخش نگاه نو چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد، مراتب اعتراض شدید خود را در خصوص نسبت‌های خلاف واقع در برنامه هفت پیرامون این فیلم به شرح ذیل اعلام می دارند:

۱- در برنامه یاد شده به تاریخ جمعه ۱۳/۱۱/۱۴۰۲ در میزگرد به ظاهر نقد این فیلم، افرادی در قامت کارشناس این برنامه مثلا حرفه‌ای و سینمایی، ضمن به کار بردن ادبیات سخیف و اهانت آمیز نسبت به فیلم «پرواز ۱۷۵» و کارگردان آن، سرمایه گذاری این فیلم و موسسه سازنده آن را به دروغ به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتسب نموده و بر پایه همین توهم، علاوه بر تخطئه فیلم، سازندگان آن را به هدر دادن پول بیت‌المال متهم ساخته‌اند.

در حالیکه بارها اعلام شده این فیلم در یک موسسه خصوصی (نگارفیلم تبیان) و در حوزه دفاع مقدس با بودجه کاملا شخصی به تولید رسیده است و هیچ ارتباطی با نهادها و سازمان‌های دولتی و شخصیت‌های حقوقی ندارد. به راستی رسانه ملی به کجا می‌رود که در برنامه زنده آن و بدون حضور عوامل سازنده، به جای قدرشناسی از یک مجموعه خصوصی و شناخته شده که با بودجه شخصی و دغدغه‌های خود، اقدام به تولید فیلم در حوزه «دفاع مقدس» نموده، اینگونه غیر منصفانه و بر پایه دروغ و اوهام، اقدام به تخریب و تخطئه آن می‌نمایند.
۲- جای بسی تاسف است که مثلا در یکی از کارشناسی‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون یعنی «برنامه هفت» که پیرامون اتفاقات جشنواره فجر روی آنتن می‌رود، افرادی عصبانی و هتاک با این درجه از اطلاعات ضعیف و ناقص، چنین نسبت‌های دروغین و ناروا را مطرح می‌سازند و نام این توهمات دروغین خود را نقد می‌گذراند، در حالیکه آب در دل مدیران مربوطه تکان نمی‌خورد. آیا به راستی سازمان تحت امر شما در برابر تشویش اذهان عمومی و هتاکی چنین کارشناسان بی‌سوادی که از حداقل اطلاعات درباره فیلم‌ها و مراکز ساخت آن بی اطلاع هستند، شرعا، اخلاقا و قانونا مسئول نیست؟ در برابر ادبیات بکار رفته در یک برنامه به ظاهر حرفه ای چطور؟

۳- چرا و بر اساس کدامین سیاست رسانه ملی، سازندگان برنامه هفت و به خصوص جناب بهروز افخمی، مجری مدعی و به ظاهر همه چیزدان سینما و تلویزیون ایران، به خود اجازه می‌دهند در غیاب کارگردان و یا عوامل سازنده فیلم، ساخت یک اثر مربوط به یادگاران دفاع مقدس را به تمسخر گیرند و به نقد غیر منصفانه، دروغین و یک طرفه فیلم بپردازند و حتی پس از این برنامه هم زحمت جبران به خود راه ندهند و مجالی برای دفاعیات طرف مقابل قائل نباشند. آیا این بی انصافی آشکار و تضییع حق فیلمسازان جوان، شایسته رسانه ملی ما هست؟ آیا حمایت از آثار ارزشی و دفاع مقدس یعنی این؟
۴- این موسسه به عنوان سازنده یکی از فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر، این سوال یا بهتر بگوییم این اعتراض بلند را نسبت به یک اقدام تلخ و تاسف بار مدیران شبکه نمایش تلویزیون اعلام می‌دارد که چگونه می‌شود بهروز افخمی با فیلم سینمایی «صبح اعدام»، هم در جشنواره فیلم فجر به رقابت با سایر آثار مشغول باشد و همزمان در برنامه هفت به نقد رقبای خود در جشنواره بپردازد؟

واضح است که این موسسه از پیگیری حق مسلم و قانونی خود کوتاه نخواهد آمد، ولی برای رسانه ملی که مدعی ایجاد پیوند بین مخاطبان و داعیه‌دار «اصل بی طرفی» است، هرگز زیبنده نیست که تریبون آن سازمان بزرگ را آن هم مقابل دیدگان میلیون‌ها بیننده، به دست فردی بسپارد که می‌خواهد هم ذینفع در جوایز جشنواره فجر باشد و هم با به ظاهر کارشناسان خود منتقد سایر آثار همین جشنواره… و این گونه است که واژه «نقد» به مسلخ می‌رود و فیلم‌های ارزشمند به استهزاء کشیده می‌شوند.

نظرات

  • تلخک ۱۴۰۲/۱۱/۲۲ - ۱۶:۲۵
    0 0
    چیزی به نام «بخش خصوصی» در سینمای ایران وجود خارجی نداره. اعضای هیات مدیره موسسه شما یا در صدا و سیما هستن، یا در سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه و... چطور ادعای بخش خصوصی دارید؟!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.