جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵

داور «شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر»:

سابقا شیوه جشنواره فجر بر جذب جوانان هنرمند بوده است

تجسمی تجسمی فجر

سینماپرس: شیخ رضایی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به سمتی رفته است که می‌تواند مثل جشنواره‌های ملی دیگر محملی شود که حرفه‌ای‌های تجسمی در آن شرکت کنند.

به گزارش سینماپرس، شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تلاش کرده است که با رویکرد متفاوت خود شکل تازه‌ای به این رویداد مهم هنری دهد. بنابراین؛ با نگاهی به آثار راه یافته به این دوره می‌توان به وضوح، تفاوت‌های آن را با دوره‌های قبلی مشاهده کرد؛ به طوری که به گفته برگزارکنندگان جشنواره هنرهای تجسمی شانزدهم کیفیت آثار به حدی بالا و مطلوب بوده که کار داوری بخش‌های مختلف را برای داوران مربوطه سخت کرده است و این نشان می‌دهد که جشنواره هنرهای تجسمی با وجود ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند موردتوجه بیشتر مسئولان هنری کشور قرار بگیرد و برگزاری آن در حد جشنواره فیلم فجر با طیف گسترده‌ای از مخاطبان همراه شود.

صابر شیخ رضایی، داور بخش گرافیک و طراح پوستر شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر درمورد این دوره از جشنواره بیان کرد: در این دوره نمی‌توانم فقط به متن توجه کنم چراکه فرامتن مهم است. زیرا در این دو سه ساله، جامعه ما از لحاظ فرهنگی و هنری دچار فراز و نشیب‌های زیادی بوده است و اگر بخواهم صرفاً ذره بین بگذارم و کارهایی که در حال حاضر در مرکز می‌بینیم را مورد بررسی قرار دهم طبیعتاً همه ظرفیت هنر ایران نیست؛ چه هنر جوان ایران چه پیشکسوتان، ولی امیدواریم که با آن وفاق ملی که پیش آمده است هنرمندان بیایند و در این جشنواره شرکت کنند و کار بدهند ضمن این که معمولاً سابقاً شیوه جشنواره فجر بر جذب جوانان هنرمند بوده است.

شیخ رضایی تصریح کرد: تقریباً از دوره پیش تاکنون، جهت گیری جشنواره هنرهای تجسمی فجر به سمتی رفته است که می‌تواند مثل جشنواره‌های ملی دیگر از جمله جشنواره فیلم فجر محملی شود که حرفه ای‌های تجسمی در آن شرکت کنند؛ به طوری که اساتید حضور داشته باشند. چون سابقاً روال این طور بوده است که جشنواره هنرهای تجسمی دانشجویی باشد و جوانان یا فارغ التحصیلان آن شرکت کنند. اما در دو سال گذشته که این تغییر رویه صورت گرفته اتفاق سختی است که جشنواره هنرهای تجسمی بخواهد اعتماد هنرمندان حرفه‌ای را جلب کند تا آن‌ها در این رویداد مهم هنری شرکت کنند.

داور بخش گرافیک شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به رویکرد امسال این جشنواره ادامه داد: به نظر بنده، رویکرد جشنواره هنرهای تجسمی امسال موفقیت آمیز بوده است و بسیاری از اسامی را در بخش‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که افراد حرفه‌ای هستند، ولی حضور جشنواره‌ای در دوره‌های مختلف جشنواره هنرهای تجسمی نداشته اند.

او افزود: هنوز همه کارها را مشاهده نکردم، ولی آثاری که زیستشان هنرمندانه است و مسیری را در پیش گرفته اند قطعاً دغدغه‌مند حرکت می‌کنند و برخی از کارها فقط تجربه گرایی و در حیطه در آموزش قرار گرفتن هستند، اما آثاری که تا این جا مشاهده کرده ام به گونه‌ای هستند که کفه‌ی هنرمندان حرفه‌ای بیشتر از هنرمندان جوان‌تر بوده است و دغدغه شان کار هنری است و طبیعتاً مسائل اخلاقی، اجتماعی و مسائل شخصی آن‌ها در کارشان نمود پیدا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.