دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰

در سی و نهمین دوره؛

آغاز جشنواره موسیقی فجر با «نهال»

نخستین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اجرای کنسرت گروه موسیقی «نهال» ویژه بانوان در تالار وحدت آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر امروز- دوشنبه- ۲۳ بهمن ماه- با اجرای کنسرت گروه موسیقی «نهال» ویژه بانوان به سرپرستی و خوانندگی لیلا نجفی آغاز شد.

گروه «نهال» در ابتدا قطعه بی‌کلام «پیشکش» را اجرا کرد و سپس نجفی سرپرست و خواننده گروه در صحنه حاضر شد و گروه، قطعه «مهتاب» (مهتاب ای چراغ آسمان/ مهتاب ای مونس عاشقان) را اجرا کرد.

سپس سرپرست و خواننده گروه «نهال»، ضمن خوشامدگویی به مخاطبان و معرفی اعضای گروه، از ستاد جشنواره برای فراهم کردن شرایط اجرای این گروه «نهال» قدردانی کرد.

نیوشا بریمانی رهبر ارکستر و نوازنده کمانچه، رخساره رستمی (عود)، نیلوفر ابراهیمی (فلوت)، دنیا فتحی (پیانو)، شیرین واعظی (درامز)، آذین ملک‌زاده (گیتارباس)، سحر دزواره‌ای (گیتار)، ستاره هاتف (پرکاشن)، از نوازندگان و اعضای این گروه بودند.

گروه موسیقی «نهال» در ادامه قطعه‌هایی از جمله «فرار»، «وقتی من عاشق می‌شم»، «گفت و گو با دل» (به تو به تو می‌گم که نشو دیوونه ای دل/ به تو می‌گم که نگیر بهونه ای دل)، «نیمه شبان تنها»، «جومه نارنجی»، «گل زردم، همه دردم» و «دختر کولی» را اجرا کرد که بیشتر این قطعات عاشقانه بود.

گروه موسیقی «نهال» سال ۱۳۹۴ در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده و فعالیت حرفه‌ای خود را به صورت رسمی آغاز کرده است که تمام نوازنده‌های این گروه موسیقی، نوازنده‌های خانم درجه یک و بنام کشور هستند.

موسیقی این گروه، پاپ سنتی تلفیقی از سازهای ایرانی و جهانی است که معمولا در این گروه قطعاتی خاطره‌انگیز و قدیمی با تنظیم جدید بازخوانی و اجرا می‌شوند که در کنسرت ویژه در نخستین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز قطعات قدیمی و خاطره‌انگیز که بارها توسط خواننده‌ها و هنرمندان دیگر بازخوانی شدند، اجرا شد.

این کنسرت میزبان اقشار و گروه‌های مختلف سنی بانوان به خصوص جوانان بود، هماهنگی بسیار خوبی در میان اعضای گروه وجود داشت و مخاطبان از قطعه‌های خاطره‌انگیز استقبال می‌کردند و با هر قطعه‌ای که اجرا می‌شد، مخاطبان نیز با گروه همراه می‌شدند.

نخستین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، با اجراهای ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی محمد معتمدی، با همراهی گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان ساعت ۱۸:۳۰ و سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی به همراه گروهش ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت ادامه پیدا می‌کند.

تالار رودکی ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ به ترتیب میزبان رسیتال پیانوی هایک ملیکیان از ارمنستان و گروه «عندلیبان» از افغانستان است. کنسرت‌های گروه «آوای هور» به سرپرستی و خوانندگی سیدمحسن حسینی ساعت ۱۸:۳۰ و «طیب جان» به سرپرستی حسین قاسم‌زاده ساعت ۲۱:۳۰ در بخش ردیف دستگاهی در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

گروه‌های «فلک الافلاک» به سرپرستی فرشاد سیفی از استان لرستان ساعت ۱۸:۳۰ و «ندای تفتان» به سرپرستی محمد ریگی‌پناه از استان سیستان و بلوچستان در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می‌روند.

کوشک باغ هنر منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد نیز ساعت ۱۸:۳۰ میزبان گروه‌های سرود «ری‌نوا» و «شمیم یاس» است. کنسرت‌های خواننده‌های موسیقی پاپ؛ آرون افشار ساعت ۱۹ و مقصود صادقلو ساعت ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و علیرضا طلیسچی ساعت‌های ۱۹ و ۲۲ در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی تا ۲۸ بهمن در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، سمنان، فارس، گلستان، مرکزی، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کرمان و هرمزگان با حضور با حضور ۲۱۰۹ هنرمند ادامه دارد. جایزه‌های ترانه، ‌ موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.