یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱

داور جشنواره هنرهای تجسمی فجر:

فضای سرامیک کشور رو به رشد است/ خیلی از کارها در مرحله داوری اولیه حذف شدند

جشنواره دهم تجسمی فجر

سینماپرس: سجادی گفت: در این دوره، با وجود این که بخش سرامیک جایزه بهتری داشت، انتظار کارهای بهتر و بیشتری را داشتیم، ولی از این بخش، آن قدر استقبال نشد.

به گزارش سینماپرس، بخش آبگینه و سرامیک در مقایسه با دیگر بخش‌های جشنواره هنرهای تجسمی شرکت کنندگان کمتری در آن حضور دارند و دلیلش خاص بودن و متفاوت بودن آن است و داوری در این بخش خیلی راحت نیست.

ما پیش از این، در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سرامیک را به عنوان بخش هنری داشتیم. زیرا معمولاً خود سرامیک و سفال را در بخش صنایع دستی درنظر می‌گیرند و اصطلاح handcraft را برای آن دارند. اما در چند سال اخیر، هنرمندان سرامیست تا حدی خود را از سفالگران جدا می‌دانند و به حق هم هست و نگاه دیگری به آن ماده داشته اند و از سرامیک به عنوان ماده‌ای به منظور خلق حجم‌های هنری مختلف استفاده کرده اند و بحث‌های بسیار زیادی درمورد این حجم‌ها بوده است که یک سری از آن ها، حجم‌های انتزاعی و بخش دیگری از آن ها، حجم‌های فیگوراتیو یا حجم‌های معناگرا بوده است و یک سری دیگر در تلفیق با مواد مختلف، به یک اثر چیدمانی دیگری تبدیل می‌شده‌اند و تنوع نگاه هنرمندان سرامیست به این ماده باعث شد که بخش مجزایی به عنوان سرامیک هنری نیز در کار دیده شود.

در این چند سال، بخشی از مجموع کارهای سرامیک به سرامیک معناگرا اختصاص داشت؛ سرامیکی که هنرمند با طرح‌های انتزاعی با بیانیه‌ای که می‌نوشت نگاه خود را به اثر هنری یا آن چیزی که خلق کرده بود نشان می‌داد.

در این سال ها، نمایشگاه‌های بسیار متعدد و متنوعی در حوزه سرامیک با نگاه‌های مختلف شکل گرفت. مثلاً یک سری از افراد در شیوه‌های پخت کار کردند و با کشورهای شرق آسیا مثل ژاپن و چین نمایشگاه‌های مشترکی برگزار کردند و در این نمایشگاه ها، تکنیک‌های پخت مبادله می‌شد.

محمدعلی سجادی، داور بخش آبگینه و سرامیک درمورد این بخش از جشنواره هنرهای تجسمی گفت: بنده تخصصم آبگینه نیست و کار سفال انجام می‌دهم، ولی سیاست این نمایشگاه به شکلی بود که برای آبگینه هم، جایی در کنار سفال مدنظر قرار گرفته بود کما این که در سال‌های گذشته و در بینال‌های قبل‌تر نیز، آبگینه و متریال شیشه در کنار سفال ارائه می‌شد.

او تصریح کرد: ما سه داور هستیم که تمرکز دو نفرمان بیشتر روی سفال بوده است و نفر سوم، بیشتر بخش آبگینه را داوری می‌کرد و با توجه به این که بنده، چهار سال قبل نیز داور بوده ام در آن دوره، شرکت کننده‌های بیشتری در این بخش شرکت کردند، ولی در این دوره، با وجود این که جایزه بهتری داشت و دبیر آن تلاشش را کرده بود و اطلاع رسانی صورت گرفت و انتظار کارهای بهتر و بیشتری را داشتیم، ولی آن قدر استقبال نشد کما این که در انتخاب آثار هم اجازه داده بودند با وسواس این کار را انجام دهیم و حتی با وجود کم بودن آثار راه یافته به این بخش از جشنواره، کارهای بهتر را نگه داریم. به همین دلیل، خیلی از کارها در مرحله داوری اولیه حذف شدند.

سجادی افزود: فضای سرامیک کشور رو به رشد است و از لحاظ کمی می‌توان متوجه این موضوع شد به خاطر این که در سال‌های اخیر، خیلی از افراد به سرامیک توجه کرده و از فضای آموزشی استفاده کرده اند و دانشگاه‌هایی که واحدهای مرتبط با سرامیک دارند بیشتر شده اند و طبیعتاً جمعیت سفالگران نیز، بیشتر شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.