چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶

وزیر ارشاد؛

با استاد «شیخ حسین انصاریان» از کودکی انس گرفتیم

حسین انصاریان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه ما دهه‌ها است که با منبرهای پرمغز و نوای دلسوز حجت‌الاسلام حسین انصاریان آشناست و این اشتیاق همچنان ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه - ۲۵ بهمن- در آیین نکوداشت استاد حسین انصاریان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامی‌داشت ایام ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و سیدالساجدین امام سجاد (ع) اظهار داشت: در تقویم رسمی پنجم شعبان مصادف با ولادت امام سجاد(ع) و روز صحیفه سجادیه نام‌گذاری شده است، نهضتی را برای دعاهای ماثوره آغاز کردیم، ولی صحیفه هنوز در میان ما غریب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کنار قرآن به عترت، نماز و دعا برای همه ما دارای اهمیت بسیاری است و تلاش می کنیم این سرمایه بی نظیر به نسل جوان شناسانده شود تا جامعه ما نورانی شود.

وی تاکید کرد: باید از شخصیت‌های برجسته علمی و مذهبی که در زمینه معرفی قرآن، عترت و دعا تلاش کرده و ما را با این مضامین آشنا کرده‌اند، شخصیت‌های منبری بی ‌نظیر مانند حجت الاسلام حسین انصاریان که با حوزه وسیع دانش در حوزه‌های مختلف، تجلیل کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه «با استاد انصاریان از کودکی انس گرفتیم» گفت: جامعه ما در طول دهه‌ها با منبرهای پرمغز و نوای دلسوز ایشان آشناست، این اشتیاق تا امروز ادامه دارد و همچنان از منبرهای وی استفاده می‌کند، ما به این تجلیل‌ها موظفیم و نیاز داریم نه حاج آقای انصاریان؛ زیرا باید این شخصیت‌ها را که همچنان منبع فیض هستند به جامعه معرفی کنیم.

انصاریان معلم بزرگ اخلاق در دوران ماست

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این مراسم از حجت‌الاسلام حسین انصاریان به عنوان معلم بزرگ اخلاق در دوران کنونی یاد کرد و گفت: حوزه‌های علمیه و مراکز علمی باید کتاب‌های اخلاقی وی را مبنای مطالعات خود قرار دهند. کتاب نظام خانواده در اسلام تالیف استاد انصاریان یک کتاب خوب و تقریبا جامع درباره خانواده است.

وی انصاریان را از مصادیق آیه «انما یخشی‌الله من عباده العلماء» دانست و افزود: این شخصیت بزرگوار از مسیر تحلی و تجلی اسما و صفات به مقامی رسیده که مفسر و مبین کتاب الهی است و از طرف دیگر خطیبی است که کلام او مشتمل بر ترسیم مسیر زندگی افراد در جامعه است. ایشان نه فقط شارح صحیفه سجادیه و نهج البلاغه است که ارتباط عالمانه و عمیقی با قرآن و روایات و سیره ائمه دارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار از حجت‌الاسلام حسین انصاریان به عنوان یکی از افتخارات روحانیت در دوران معاصر یاد کرد و گفت: هیچ مکتب فلسفی و هیچ دانشی به اندازه دین اسلام شخصیت و عظمت انسان را به خوبی بیان نکرده است.

وی با اشاره به تعلیم اسما به حضرت آدم (ع) که در قرآن آمده، اظهار داشت: حقیقت انسان در مسیر اسمای الهی است و انسانی که به سوی خدا حرکت می‌کند باید این اسم‌ها را بداند. انسان تنها موجودی است که می‌تواند ظرفی برای اسم های الهی باشد.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی با تلاوت آیات ۳۱ تا ۳۳ سوره بقره گفت: انسان ارزشمند کسی است که بتواند صفات و اسم های الهی را به درستی دریابد و چنین انسانی می تواند خلیفه الهی شود. جلسه امروز تکریم صنع خداست، وقتی به تفسیر آقای انصاریان مراجعه کردم به یاد سفارش پدرم افتادم که از آقای انصاریان خواسته بود تا تفسیر قرآن بنویسد.

سخنان فاضل لنکرانی را اینجا گوش کنید.

تفسیر قرآن انصاریان در ۶۰ سال اخیر کم‌نظیر است

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد قرآن‌پژوه ایرانی و دانشیار دانشگاه تهران نیز برخی ویژگی های ترجمه و تفسیر انصاریان را برشمرد و گفت: نقش روایات در تفسیرهای ۶۰ سال اخیر در تفسیر حکیم انصاریان کم نظیر است. اگرچه تفسیر انصاریان ترتیبی است ولی بحث های موضوعی فراوانی در آن دیده می شود.

مهدوی راد درباره ترجمه قرآن انصاریان گفت: ترجمه ایجاز مخل ندارد و حدود ۱۰ مورد از ترجمه های مترجمان قرآن را دیدم که در ترجمه لغزیده اند ولی انصاریان توانسته به خوبی و دقیق ترجمه کند.

انصاریان روحانی معیار و معیار روحانیت است

محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم گفت: استاد انصاریان در نیم قرن خوش درخشیده و سند ایمان نسل جوان ما محسوب می شود. من هنوز مدرسه نرفته بودم که پدرم هر شب ماه رمضان به سخنرانی شیخ انصاریان می رفت که محل سخنرانی در خیابان زیبا نزدیک میدان خراسان بود.

وی توضیح داد: در مراسم سخنرانی استاد انصاریان منبری بلند به یکی از درختان تکیه داده بود. من در آن سن و سال از محتوای سخنرانی استاد چیزی به یادم نمانده ولی به یاد دارم در آخر سخنرانی این شعر سعدی را می خواند که من این ابیات را همان جا حفظ کردم «گِلی خوشبوی در حمام روزی / رسید از دست محبوبی به دستم... م.» که در آخر می گوید «کمال همنشـین در من اثر کرد /و گرنه من همان خاکم که هستم».

اسماعیلی گفت: من آقای انصاریان را روحانی معیار و معیار روحانیت در روزگار خودمان می‌دانم و تراز عینی و قابل اندازه گیری خوبی است که توانسته به موفقیت‌های کم نظیری دست پیدا کند. دانش وسیع و به روز انصاریان گرچه به زبان نمی‌آورد. دائما در حال تفکر است و نشانه آن را می توان در منبرهای بی‌شمار و غیر تکراری ایشان دید.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خستگی ناپذیری استاد انصاریان که همیشه برای نسل جوان و طلبه‌ها و دانشجویان مثال زدنی است، زیرا هنوز هم شهر به شهر و کشور به کشور به دنبال تبلیغ معارف الهی است.

توجه به دردهای مردم، توجه به گنه‌کاران، تواضع در رفتار، حلم در ارتباطات اجتماعی، عمل به علم و یکسان نمودن خلوت و جلوت و همسان نمودن ظاهر و باطن از دیگر ویژگی‌هایی است که به گفته اسماعیلی، انصاریان را از دیگران متمایز می کند.

اسماعیلی به خصوصیت تواصع و فروتنی استاد انصاریان اشاره کرد و گفت: ایشان حاضر نیستند یک عنوان را هیچ وقت از دست بدهند، در سال‌های اخیر امضای خود را تغییر دادند و عنوان فقیر را برداشته و نوشتند «روضه خوان اباعبدالله»

ریزه‌خوار خطیبان از دوران غیبت هستم

حسین انصاریان ضمن تشکر از دست اندرکاران مراسم تکریم و تجلیل، خود را لایق این بزرگداشت ندانست و با اشاره به فرازی از دعای کمیل (کم من ثناء جمیل لست اهلا له نشرته) به آیاتی از قرآن درباره حکمت الهی استناد کرد.

وی با اشاره به اصول ۴۰۰ گانه ای که در کتاب های شیخ صدوق و کلینی آمده، اظهار داشت: باید از عالمان خطیب بعد از غیبت صغری تاکنون تجلیل کرد که من ریزه‌خوار آنها هستم.

در این مراسم ضمن تجلیل از حسین انصاریان، از کتاب «تفسیر حکیم» و «کتاب خصال» به عنوان دو نمونه از آثار استاد حسین انصاریان و تمبر مراسم رونمایی شد.

کتاب های ترجمه صحیفه سجادیه و ۱۵ جلد شرح صحیفه سجادیه قبلا منتشر شده و قرار است خلاصه ای از شرح صحیفه در سه جلد در ماه های آینده منتشر شود.

در این مراسم نماینده آیت‌الله سیستانی هم حضور داشت و محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سخنانی ایراد کرد.

سیدحمیدرضا برقعی شاعر نیز در این مراسم به مناسبت سالروز ولادت حضرت ابوالفضل به شعرخوانی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.