پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

«دبیر سی و نهمین دوره جشنواره موسیقی فجر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

سعی کردیم نسبت به سی و هشت سال گذشته «بیست درصد» تغییر ایجاد کنیم/ ایده‌هایی که امسال داشتیم را به طور کامل نتوانستیم اجرایی کنیم

نشست خبری سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

سینماپرس: «رضا مهدوی» در خصوص وضعیت کیفی جشنواره امسال و بخش های مختلف الحاقی آن گفت: امسال سعی کردیم نسبت به سی و هشت سال گذشته، بیست درصد تغییر ایجاد کنیم و تا حد زیادی هم موفق شدیم. چرا که کیفیت بخشی کردیم وبه گونه های جدیدی که قبلا وجود نداشت اعتنا کردیم. مثل بخش کودک و نوجوان که از اقصی نقاط ایران شرکت کردند

«رضا مهدوی» در حاشیه برگزاری جشنواره موسیقی فجر به گفت و گو با خبرنگار سینماپرس پرداخت و در تشریح وضعیت جشنواره سی و نهم و بخش‌های الحاقی این دوره گفت: امسال سعی کردیم نسبت به سی و هشت سال گذشته، بیست درصد تغییر ایجاد کنیم و تا حد زیادی هم موفق شدیم. چرا که کیفیت بخشی کردیم وبه گونه های جدیدی که قبلا وجود نداشت اعتنا کردیم. مثل بخش کودک و نوجوان که از اقصی نقاط ایران شرکت کردند. بیست و دو نفر از این گروه انتخاب شدند. کودکان و نوجوانانی که تک نوازی می‌کنند و آثار بزرگسالان را تا حد حرفه ای و استاندارد و کاملا تکنیکیمی زنند.

وی در ادامه افزود: در این دوره بخش پژوهش را افزودیم. پایان نامه ها و رساله ها را بررسی کردیم و به داوری گذاشتیم. امسال سعی کردیم با افزایش نرخ جوایز فضای رقابتی را ایجاد کنیم و هم توسعه بدهیم تا در دوره های بعد، چه من به عنوان دبیر جشنواره باشم و چه نباشم، دیگران این مسیر را ادامه بدهند. ایده هایی که امسال داشتیم به طور کامل نتوانستیم اجرایی کنیم. قصد داشتیم موسیقی فیلم و پوسترهای موسیقی را بررسی کنیم همچنین موسیقی خیابانی را داشته باشیم

دبیر سی و نهمین دوره جشنواره موسیقی فجر همچنین به تشریح برنامه‌های جشنواره سی و نهم در حوزه بانوان پرداخت و بیان نمود: در این دوره به بخش بانوان بیشتر پرداخته شده است. قرار بود ده اجرا داشته باشیم ولی به دلیل اینکه سالن نیاوران تعمیرات گذاشت و به ما اطلاع نداده بودند، ما در تالار وحدت یک سانس بیشتر امکان برگزاری نداشتیم و لاجرم از پنج گروه عذرخواهی کردیم. در صورتی که بیست و پنج گروه در جشنواره شرکت کرده بودند ما اگر سالن های استاندارد داشته باشیم و اجازه اجرای بانوان بدهند می توانیم جشنواره را پر بار تر از اینکه در حال حاضر هست برگزار کنیم.

این استاد موسیقی در ادامه به نقدهایی در نحوه اجرای جشنواره پرداخت و تصریح کرد: پنج شب، بضاعت جشنواره موسیقی فجر نیست. حداقل باید ده شب آن هم با اجرا های فراوان برگزار شود. البته امسال بالای هشتاد درصد اجراها کیفی و استاندارد هستند. اگر امشب به اجرای تالار رودکی سر می زدید شاهد گروهی بودید که تخصص آن، کار با کودک است. شصت کودک ساز های ایرانی و کلاسیک مغرب زمین می‌زنند و اجراهای برنامه کودک دهه شصد و هفتاد که برای ما نوستالژیک و خاطره انگیز است و حتی فیلم های خاطره انگیز آن دوره چه ایرانی و چه فرنگی را اجرا کردند و با استقبال بی نظیری که مواجه شدند بدین ترتیب توانستیم نشان بدهیم که این عزیزان یک ارکس ملی کوچک سال هستند گروهی که واقعا طعنه می‌زنند به ارکس ملی بزرگ سال کشورمان.

وی با اشاره به دغدغه اصلی خود مبنی بر معرفی طیف نوین موزیسین‌های ایرانی در فرایند جشنواره فجر افزود: ما این ها را جدی گرفتیم. چرا که آینده ساز موسیقی کشور هستند قبلا چنین باوری وجود داشت که اگر این گروه سنی وارد جشنواره شود به شان جشنواره لطمه می زند. ولی ما امسال ثابت کردیم که اتفاقا جایگاه این عزیزان در جشنواره فجر است و ما ضمن احترام به متقدمین موسیقی کشورمان، استادان و ریش سفیدان این عرصه باید از آنها دعوت کنیم تا در جشنواره حضور یابند و اجراهای این کودکان و نوجوانان را ببینند که چقدر باهوش و توانمند هستند و آینده موسیقی را تضمین می کنند و این ها نسبت به منی که زمانی شگرد بودم و هشت سال زمان برد تا مکتبی را بیاموزم؛ آن را در دو سال آموختند و خیلی هوشمند هستند. این قشر جامعه ما نسلی هستند که هم فراوانی استعداد دارند و هم باهوش هستند از طرفی استادان خوبی نیز دارند به همین دلیل سریع تر می توانند موسیقی ما را توسعه بدهند.

ایشان همچنین به موضوع محدودیت‌ سالن‌های قابل استفاده و در اختیار سی و نهمین دوره جشنواره موسیقی فجر پرداخت و بیان داشت: ما در تامین سالن هایی که به لحاظ امکانات و تجهیزات تکمیل باشند با مشکل مواجه هستیم. سالن هایی در شهر وجود دارند که به لحاظ آگوستیک و صوتی خوب نیستند. ما لاجرم باید اجرا های خارجی را در تالار وحدت میزبانی کنیم و این در شرایطی است که سالن هایی وجود دارند که عاری از امکانات هستند و ما باید متحمل هزینه های بالای مهندسی صوتی شویم. یک پیانویرویال گران قیمت اضافه کنیم و کارکنانی را به آداب و نحوه صحیح برخورد با مخاطبان و هنرمندان آموزش دهیم.

دبیر سی و نهمین دوره جشنواره موسیقی فجر همچنین در مورد توجه بیش از اندازه به پاپ در این دوره از جشنواره بیان داشت: هر سال ده اجرا پاپ بصورت جنبی در جشنواره برگزار می شد اما امسال به این سبک رسمیت بخشیدیم و تعداد اجراهای پاپ را به بیست اجرا افزایش دادیم به این نیت که من قول گرفتم از معاونت هنری و مدیر کل مرکز موسیقی که سال آینده جشنواره اختصاصی موسیقی پاپ و تلفیقی داشته باشیم که پیشکسوتان موسیقی دهه شصد و دهه هفتاد مسئولیت جشنواره را قبول کنند و آلبوم اولی ها و اجرا اولی های موسیقی پاپ را قضاوت و داوری نمایند. که نهایتا سه نفر اول به جشنواره فجر ورود پیدا کنند. خوشبختانه زیر ساخت های انجام این کار امسال آماده شد.

وی همچنین به موضوع کار گیری سالن فرهنگسرای بهمن اشاره نمود و بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات جدید جشنواره امسال به کار گیری سالن فرهنگسرای بهمن بود. دوستان سازمان فرهنگی هنری شهر تهران کمک شایان توجهی در این اقدام کردند. سال ها این سالن خالی بود و اجرا نداشت. سالنی که دو هزار نفر جمعیت و قابلیت اجرا دارد، ستاره های مطرح عرصه پاپ ایران را به آنجا بردیم. هم موجب تحقق عدالت محوری شد و هم اینکه مردم را از اقصی نقاط شهر به آنجا کشاندیم و از طرفی قیمت بلیط ها را به معنای واقعی کلمه کاهش دادیم.

دبیر جشنواره سی و نهم اضافه شدن سالن فرهنگسرای بهمن را اصلی ترین عامل برای ایجاد شائبه توجه ویژه جشنواره امسال بر روی موسیقی پاپ معرفی نمود و تصریح کرد: موسیقی دستگاهی، نوایی و گونه های دیگر مانند دوره های قبل به قوت خود باقی است و بی هیچ کم و کسری اجرا می شوند. اما در این دوره تنها یک سالن برای اجرای پاپ اضافه شد و چنین برداشتی را ایجاد کرد که سایر بخش ها را تضعیف کردیم و به این بخش پرداختیم. در صورتی که آنها سر جای خود محفوظ بودند و ما این سالن را اضافه کردیم. متاسفانه بودجه امسال جشنواره به آن صورت افزایش پیدا نکرده است و با هزینه هاییکه در سایر رشته ها برگزار می شود قابل مقایسه نیست. بودجه سال گذشته هفت میلیارد بود که با درآمدها به ده میلیارد رسید و امسال با خوش بینی تمام پانزده میلیارد خواهد بود. ما در کشور خودمان ارکس های بسیار خوبی داریم که حاضر به شرکت در جشنواره نیز هستند ولی دستمزدهای بسیار بالایی دارند و ما امکانات و توانایی تقبل این هزینه ها را نداریم. باید برای جشنواره سال آینده تجدید نظری جدی صورت گیرد.

ایشان همچنین در بخش دیگری از این گفتگو به اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش صورت رقابتی جشنواره امسال پرداخت و در این زمینه بیان داشت: تلاش ما بود تا امسال و در این دوره بحث رقابتی را در جشنواره تقویت کنیم. سه گونه به جشنواره اضافه شد و بنا داریم تا سال آینده گونه های دیگر را به جشنواره اضافه کنیم به شرط آنکه به بودجه جشنواره افزوده شود. امسال رقم جایزه ها نیز افزایش داده شد. به زعم بنده اینکه هرچه جشنواره را رقابتی تر کنیم گرایش هنرمندان و میل و رقبت آنها برای شرکت در جشنواره بیشتر می شود تا جشنواره را از خودشان بدانند. و توسط اساتید بزرگ کشور مورد داوری قرار گیرند. در جشنواره امسال داوران شاخصی حضور دارند. دلیل شاخصیت داوران امسال نیز حضور دو بانوی دانشگاهی در سطح عالی که هم اجرا می کنند و هم دانشگاهی هستند آوردیم و با دقت همه موارد را دیدند.

دبیر سی و نهمین دوره جشنواره موسیقی فجر در پایان این گفتگو به ترسیم چشم انداز خود از آینده جشنواره موسیقی فجر پرداخت و اظهار داشت: اتفاقات خوبی در آینده در راه است. البته این اتفاق زمانی خواهد افتاد که به من کمترین اجازه دهند تا ساختار جشنواره را از نو بریزم. من ایده های بسیاری دارم و در سنوات گذشته جشنواره های بسیاری را در حوزه هنری برگزار کردم. علی رغم اینکه در آیین نامه ها ذکر شده که تمام مسئولیت های جشنواره با دبیر است ولی اینگونه نیست. دبیر اجرایی، انجمن موسیقی، رئیس جشنواره و دیگر نهاد های حاکمیتی دخل و تصرف های خود را دارند و تنها محتوا از دبیر جشنواره مطالبه میشود و در موارد دیگر صرف نظرخواهی از دبیر صورت می‌گیرد. ممکن است به آن عمل شود یا نشود. اما اگر یک اعتماد صورت گیرد و به برنامه‌های من عمل شود. اتفاق های خوبی در این زمینه رخ خواهد داد. اما تا زمانی که ساختار جشنواره بصورت فعلی باشد انتظاری فراتر از این نمی‌توانیم از جشنواره داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.