شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران خبر داد؛

مردم در نمایشگاه کتاب تهران ۲۵۰ میلیارد تومان کتاب خریدند

علی رمضانی؛ خانه کتاب و ادبیات ایران

سینماپرس: رمضانی گفت: سال گذشته مردم ظرف ۱۱ روز در نمایشگاه کتاب تهران ۲۵۰ میلیارد تومان کتاب خریدند.

به گزارش سینماپرس، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در برنامه «بی‌واسطه» شبکه یک سیما در پاسخ به این سوال که یکی از انتقادات به نمایشگاه کتاب تهران این است که نمایشگاه به محلی برای ساندویچ خریدن مردم تبدیل شده، گفت: سال گذشته مردم ظرف ۱۱ روز در نمایشگاه کتاب تهران ۲۵۰ میلیارد تومان کتاب خریدند.

رمضانی که همراه با محمد دلاوری سری به محل نگهداری نسخه‌های خطی کتابخانه ملی ایران زده بود، در آماری درباره این نسخه‌های خطی گفت: ما در کتابخانه ملی بیش از ۴۵ هزار نسخه خطی داریم، که قدمت برخی از نسخه‌ها به قرن پنجم یعنی تقریباً ۹۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در پاسخ به این سوال که ما از چه سالی شروع به نگارش نسخه‌های خطی در ایران کردیم؟ توضیح داد: قدیمی‌ترین نسخه‌ای که در اینجا هست، به سال ۴۲۰ هجری قمری بر می‌گردد. نام این نسخه «عجایب امیر المومنین» است. نسخه‌های دیگری نظیر قرآن خطی، بوستان و گلستان سعدی، دیوان حافظ و ... در کتابخانه ملی وجود دارد. ما در حوزه‌های پزشکی، مهندسی، ادبیات، دینی و ... نسخه خطی داریم.

وی درباره نسخه‌های خطی که خارج از ایران است، بیان کرد: جغرافیای زبان فارسی بیش از مرزهای امروز ایران بود. این کتاب‌ها در خارج از ایران نسخه‌برداری می‌شد. آن کتاب‌هایی از مرزهای ایران خارج شده، یا مالکیتش با ماست، یا آن‌ها را خریداری می‌کنیم و بر می‌گردانیم. قیمت این نسخه‌ها فراتر از دو میلیارد تومان است. چراکه این منابع ثروت هویتی یک ملت است.

رمضانی در واکنش به صحبت‌های دلاوری که اگر الان کسی شبیه دیوان حافظ تصویرگری کند، کتابش ممیزی می‌خورد؟ گفت: کمتر یک درصد آثارمان اصلاحیه می‌گیرند، اما سروصدای آن زیاد است و جذابیتش برای برخی بیشتر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.