یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷

در سیزدهمین دوره؛

معرفی نامزدهای «داستان و شعر انقلاب»

نشست خبری هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر

سینماپرس: نامزدهای سیزدهمین جشنواره «داستان و شعر انقلاب» معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری این جشنواره با یاد جلال آل‌احمد، محمود گلابدره‌ای، اکبر خلیلی، امیرحسین فردی، سیدحسن حسینی، سلمان هراتی، قیصر امین‌پور و طاهره صفارزاده در حوزه هنری برگزار شد.

تیمور آقامحمدی، دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب در ابتدای این نشست جشنواره داستان و شعر انقلاب را فرصتی برای نویسندگان و شاعران حرفه‌ای دانست که به دغدغه‌ها، مسائل و دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخته‌اند و گفت: این دوره از جشنواره با تغییر رویکرد در پی خلق و آفرینش آثار دقیق و اصولی با موضوع انقلاب اسلامی بوده است و حوزه هنری به عنوان نهاد فرهنگی مولف همواره در پی تولید، خلق و کشف آثار هنری است.

در ادامه میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سخنانی گفت: مرکز آفرینش‌های هنری در این دوره بنا دارد اتفاقات اثرگذار و نوآورانه را بیشتر پیش ‌روی خود قرار دهد و موضوع اهتمام خود بداند.

او با اشاره به نگاه مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به رویدادهایی که بنابر ضرورت و نیاز برنامه‌ریزی شده‌اند و از جمله کارهای روی زمین مانده و اولویت ادبیات انقلاب اسلامی هستند، اظهار کرد: حوزه هنری متولی ادبیات انقلاب اسلامی است و گفتمان انقلاب اسلامی در آن جلوه می‌کند؛ ادبیاتی که راوی گفتمان انقلاب اسلامی است، مدنظر ماست.

عرفان‌پور با بیان اینکه ادبیات هنر اصلی ما در ایران است، افزود: شعر با پیشینه‌ای که دارد از بیشترین پیشینه برخوردار است و بیشترین اوج را در میان هنرها دارد. داستان ما اگرچه از داستان‌های جهان عقب‌ماندگی‌هایی داشته ولی در سال‌های اخیر به رشد خوبی دست پیدا کرده و در حال نزدیک شدن به کاروان داستان منطقه و جهان است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به ادبیات به عنوان هنر مادر گفت: ادبیات هنر کلیشه‌ای، تفننی و جنبی که همچون سینما صنعتی جاافتاده دارد، نیست بلکه پایه هنرهای دیگری مثل سینما و موسیقی است و اگر رشد کند سینمای ما به رشد می‌رسد و موسیقی ما غنی می‌شود. ادبیات ریشه‌ای پراهمیت دارد و ما باید بیش از پیش قدر ادبیات را بدانیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم چراکه سرمایه‌گذاری روی ادبیات سرمایه‌گذاری برای فرهنگ ایران‌زمین است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: اگر امید به آینده داریم و باور داریم آینده انقلاب روشن است باید بدانیم که این ادبیات است که می‌تواند این آینده را ترسیم کند و ذوق و شوق و رغبت گذشت از موانع را به انسان ایران اسلامی دهد.

بهزاد دانشگر، دبیر سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب در ارائه گزارشی از روند این دوره از جشنواره تشریح کرد: سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب در حالی آغاز شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا دو سالی بود که رویدادها تعطیل شده بود ولی این دوره با یک اتفاق مهم مجددا از سر گرفته شد و آن هم افزایش چندبرابری میزان جایزه‌های این جشنواره بود که توجه نویسندگان و داستان‌نویسان را به خود جلب کرد. در این دوره به برگزیده رمان بزرگسال ۲۰۰ میلیون تومان، به برگزیده رمان نوجوان ۱۰۰ میلیون تومان، به برگزیده مجموعه داستان ۱۰۰ میلیون تومان و به برگزیده مجموعه شعر ۵۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت. البته قرار است ۵۰ میلیون تومان هم از سوی دفتر شعر به برگزیده مجموعه شعر اهدا شود و سقف برگزیده شعر هم به ۱۰۰ میلیون تومان برسد.

اوبا اشاره به اینکه از چهار اثری که برگزیده جشنواره داستان و شعر انقلاب نشده‌اند ولی از نظر هیات داوران آثار درخور و شایسته‌ای هستند هم حمایت خواهد شد و آثار خارج از نوبت به چاپ خواهند رسید و حق‌التالیف سه دوره چاپ به صورت نقدی به مولفان آثار پرداخت خواهد شد.

دبیر سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب اعلام کرد: تاکنون ۱۰۷ رمان بزرگسال، ۳۵ رمان نوجوان، ۱۳۲ مجموعه داستان و ۱۵۱ مجموعه شعر به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است که ارائه بیش از ۴۲۵ کتاب با توجه به دو محدودیت جشنواره داستان و شعر انقلاب از جمله این که آثار باید به اندازه یک کتاب باشند و نه تک شعر و اینکه کتاب‌ها نباید تاکنون منتشر شده باشند، آمار قابل توجه و خوبی است.

او در سخنانش به گستردگی موضوع جشنواره و اینکه مضمون آثار ادبی صرفا به روزهای منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و دوره دفاع مقدس محدود نمی‌شود پرداخت و یادآور شد: در یک سال اخیر تلاش کردیم تا به مسائل امروزی و رویدادهای معاصر، ابعاد کمتر پرداخته‌شده از انقلاب، دستاورهای علمی- سیاسی، شخصیت‌ها و مفاهیم هم پرداخته شود و دایره موضوعات تولیدات ادبی گسترده‌تر شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب گفت: امسال در اختتامیه این رویداد که اول اسفندماه برگزار خواهد شد، بخشی به یاد اکبر خلیلی برگزار خواهد شد. با وجود محدودیت آثاری که از وی منتشر شده، اما اکبر خلیلی حق بزرگی بر گردن ادبیات انقلاب اسلامی دارد.

معرفی داوران و نامزدها

در ادامه این نشست محمدرضا شرفی‌خبوشان، مهدی زارع و وحید حُسنی‌هنزایی به عنوان داوران رمان بزرگسال، ساسان ناطق، سیده عذرا موسوی و تیمور آقامحمدی به عنوان داوران رمان نوجوان و مجموعه داستان، و غلامرضا کافی، علی داودی و حسنا محمدزاده به عنوان داوران مجموعه شعر معرفی شدند.

بهزاد دانشگر همچنین در این نشست نامزدهای بخش‌های این رویداد را بدین شرح معرفی کرد:

در بخش رمان بزرگسال «ابرشهر» نوشته محمد رودگر، «بی‌سردار» نوشته محمداسماعیل حاجی‌علیان، «بنز» نوشته علیرضا نعمت‌اللهی، «زخم پاییز» نوشته سلمان کریمی، «قزل آهو» نوشته ام‌البنین ماهر، «ملاقات زیر رادیکال» نوشته لیلی طباطبایی «گعده‌های دور آتش» نوشته سید میثم موسویان و « «وُل» نوشته میثم فرهمندیان نامزد شدند.

در بخش رمان نوجوان «اسپاگتی با سس قرمز» نوشته هادی حکیمیان، «بهشت‌آباد» نوشته طیبه مهدی‌زاده، «طوطی و قالین» نوشته فائزه کرد فیروزجایی، «چرخ و فلک» نوشته زهرا پریایی، «فرار ماردوش» نوشته سمیه سلیمانی و «قلک‌های دوقلو» نوشته مریم فرجی به عنوان نامزد شناخته شدند.

در بخش مجموعه داستان هم نامزدها به این شرح معرفی شدند: «دوستان آلیس» نوشته مهدی دریاب، «لطفاً پیغام خود را بگذارید» نوشته مصطفی میرزایی، «جاده از راست باریک می‌شود» نوشته فریناز ربیعی، «خشت‌های سیاه -خشت‌های قرمز» نوشته وحید آقاکرمی، «جنگ بدون زن» نوشته مریم السادات میرحسینی و «یک گاری انار ترک‌خورده» نوشته خدیجه خانی.

همچنین در بخش مجموعه شعر «مناره الله‌اکبر» نوشته رضا نیکوکار، «به انتقام قسم» نوشته عاطفه جوشقانیان، «پادشاه لخت» نوشته مهدی جهاندار، «تأویل» نوشته اسماعیل محمدپور، «در ادامه صبح» نوشته فاطمه عارف‌نژاد، «سرو سروده‌ها» نوشته فائزه زرافشان و «من یک زنم» نوشته زهرا سپه‌کار نامزد شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.