چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶

«رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

درگیر ظاهرسازی شده‌ایم/ برخی هنرمندان با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می دارند و «صندوق اعتباری هنر» و نهادهای مربوطه تنها مشغول نمایش هستند!

مهدی سجاده چی

سینماپرس: مهدی سجاده چی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در خصوص وظایف صندوق اعتباری هنر در قبال زندگی و معیشت هنرمندان گفت: امروز درمان یک سرطان می تواند یک خانواده قدیمی با اعتبار را به خاک سیاه بنشاند. بچه های ما بیماری سخت و پر هزینه دارند اما هرجور نامه داده ایم و تقاضای وام و کمک کرده ایم حتی یک ریال هم دست ما را نگرفته است!

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «سوفی و دیوانه» و «روز سوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: واقعیت این است که امروزه مشکلات معیشتی هنرمندان بسیار زیاد شده و این اتفاق غیر قابل کتمان است! اما متأسفانه گویا مسئولان ما دچار خطای شناختی هستند که چنین وضعیتی را نمی بینند و بر آن باورند که هیچ مشکلی وجود ندارد!

عضو هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: ما مدام این نکته را از زبان مسئولان می شنویم که می گویند امسال بهترین سال سینما است! جالب اینجا است که از نظر مسئولان چند فیلم معدودی که فروخته مهم هستند و به ده ها فیلم دیگر که نفروخته و ورشکسته شده اند کاری ندارند.

سجاده چی در همین راستا تصریح کرد: مسئولان به انبوهی از سینماگران که سال ها است بیکارند و یا دستمزدهای پایین می گیرند توجه ندارند! این اتفاق دو حالت دارد یا ایشان توانایی و عرضه برای انجام کاری را ندارند یا پول ندارند.؛ آن وقت مجبور می شوی سراغ نمایش و شوآف مانند ثبت نام ماشین بروند!

این سینماگر متذکر شد: من واقعا نمی دانم چطور مسئولان صندوق اعتباری هنر دست به ثبت نام ماشین می زنند در صورتی که اکثریت هنرمندان برای یک وعده غذای پروتئینی دچار مشکل هستند! چطور شما به این ها ماشین می فروشید؟ امروزه برخی هنرمندان با سیلی صورت شان را سرخ نگه می دارند و «صندوق اعتباری هنر» و نهادهای مربوطه تنها مشغول نمایش هستند که ما برای این ها کاری می کنیم!

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق درست مانند آن است که ما برای معیشت صنف مان کاری نکنیم اما بیاییم و اتاق مان را رنگ کنیم و تغییر دکوراسیون بدهیم! این دو زار پولی را که داریم خرج ظاهرسازی کنیم؛ این ها چه دردی از هنرمندان ییکار و درمانده درمان می کند؟ من متأسفم که ما اینقدر درگیر ظاهرسازی شده ایم!

سجاده چی با بیان اینکه ما هم در صنف مان آدم محتاج داریم تصریح کرد: بارها شده اعضای ما مشکل شدید هزینه های پزشکی داشتند. مشکلات بسیار زیاد است! امروز درمان یک سرطان می تواند یک خانواده قدیمی با اعتبار را به خاک سیاه بنشاند. بچه های ما بیماری سخت و پر هزینه دارند اما هرجور نامه داده ایم و تقاضای وام و کمک کرده ایم حتی یک ریال هم دست ما را نگرفته است!

وی یادآور شد: ما قبلاً مثلاً تقاضا می کردیم حداقل ده میلیون می گرفتیم. همین مبلغ آن زمان خیلی کمک می کرد. الآن نه تنها آن را نمی دهند که رسما ما را به هیچ می گیرند!

وی در خاتمه این گفتگو افزود: به هر صورت بنده صراحتا عنوان می کنم صنف ما هم مثل بقیه است. شاید صنف کارگردانان و تهیه کنندگان ترجیح شان سکوت باشد اما برخی اعضای آن ها هم سال ها است هیچ فعالیتی نداشتند و چیزی جز ضرر برای شان نبوده! اما افسوس که برنامه ای برای این ها هم وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.