دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸

«عطاالله سلمانیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

متأسفانه تعریف درستی از «هنر انقلاب اسلامی» وجود ندارد!

عطاالله سلمانیان در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی

سینماپرس: عطاالله سلمانیان بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما همزمان با هفته انقلاب اسلامی گفت: وضعیت سینما پیچیده است و بنده متأسفانه احساس می کنم که سینما به صورت سلیقه ای پیش می رود. یعنی هر مدیری عوض می شود تعریف و نگاه خود را دارد و سعی می کند سلیقه خود را در سینما پیاده سازی کند. همین مسأله باعث ایجاد حیات خلوت هایی می شود که به نفع سینما نیست.

بازیگر فیلم های سینمایی «ایوب پیامبر (ع)» و «سجاده آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: در روزهای آغازین پس از انقلاب یک سری کارهایی در حوزه ترویج هنر انقلاب اسلامی در تمامی وجوه هنری از سینما و تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی و ادبیات و... صورت گرفت و یک سری نهادها تأسیس شدند که وظیفه شان ترویج هنر انقلاب اسلامی بود.

وی یادآور شد: بنده در همان زمینه یک کار ۲۶ قسمتی در حوزه هنرهای تجسمی انجام دادم که در خصوص اتفاقات دو دهه اول انقلاب بود و از تلویزیون پخش شد. در این اثر من نظرات بزرگان حوزه تجسمی را در خصوص تعریف شان از هنر انقلاب استخراج کردم و بعدها تصمیم داشتم همین رویه را در سایر هنرها مانند تئاتر هم بررسی کنم و بپرسم که تعریف از هنر انقلاب اسلامی چیست و آیا ما در ۵۰ سال آینده می توانیم سبکی به نام هنر انقلاب اسلامی داشته باشیم؟

سلمانیان در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما آیا سینمای ایران هم راستا با اهداف هنر انقلاب اسلامی پیش می رود یا خیر اظهار داشت: وضعیت سینما پیچیده است و بنده متأسفانه احساس می کنم که سینما به صورت سلیقه ای پیش می رود. یعنی هر مدیری عوض می شود تعریف و نگاه خود را دارد و سعی می کند سلیقه خود را در سینما پیاده سازی کند. همین مسأله باعث ایجاد حیات خلوت هایی می شود که به نفع سینما نیست.

این سینماگر یادآور شد: البته در زمان مدیریت آقای شمقدری یک سری کارهای زیربنایی و درستی انجام شد اما متأسفانه بعد از رفتن ایشان این کارها دنبال نشد. در هر صورت مسأله اساسی ما اینجا است که متأسفانه تعریف درستی از هنر انقلاب اسلامی وجود ندارد! مثلاً یک عده افراد به فیلم های آقای مجیدی عنوان انسانی و انقلابی می دهند. برخی افراد فیلم هایی مثل «تیرباران» را در راستای ترویج هنر انقلاب می دانند و...

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: به هر صورت مسأله اینجا است که تعریف و مختصات هنر انقلاب باید یک بار برای همیشه به صورت شفاف توسط سیاست گذاران کلان فرهنگی کشور تبیین و اطلاع رسانی شود تا سردرگمی های رایج در این زمینه از بین برود. همچنین کسانی که پول دست شان است باید هنر انقلاب را ترویج دهند.

سلمانیان در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: حضرت آقا چندین بار سخنانی را در این باره فرمودند و راهکارهایی را ارائه دادند اما نمی دانم چطور است که مسئولان متوجه نمی شوند یا حرف گوش نمی کنند. ما برای رسیدن به هدف های عالی باید صحبت های حضرت آقا را تحلیل کنیم. ایشان تنها رهبری است که راجع به شعر و ادبیات و سینما اطلاعات دارد و با وقت کم شان رمان های روز دنیا را مطالعه می کنند و ما باید از این فرصت بهره ببریم و در سایه ایشان بتوانیم هنر انقلاب را بسط و گسترش دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.