چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

سندهای ارائه شده در زمینه «دیپلماسی فرهنگی» یک اشکال عمده داشته است/ معمولا اشراف برنامه‌ریز کمتر از آن کسی بوده که در میدان حضور داشته است

محمدمهدی ایمانی‌پور

سینماپرس: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: یکی از چالش‌ها در عرصه دیپلماسی فرهنگی، به اشراف محیطی سیاستگذار بوده است که پس از این تلاش می‌کنیم که امر سیاستگذاری فرهنگی بین‌المللی، ناظر به میدان و واقع بینانه باشد.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور روز سه شنبه در نشست صمیمی اساتید و اندیشه‌ورزان میزهای سیاست پژوهی، با اشاره به عملیات وعده صادق افزود: اتفاقی که به واسطه این حرکت جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت، اتفاق مبارکی است. گزارش‌های مفصلی از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی رسیده که نشان می‌دهد همگی این اتفاق را ستایش می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: از آنجا که این عملیات، رویکردی دفاعی و برای برقراری صلح پایدار بوده است، امیدواریم که شرایط بازدارندگی بلندمدت را ایجاد کند. از این رو، سپاسگزار مقام معظم رهبری هستیم که شرایط برقراری چنین اتفاق مبارکی را رقم زدند.

وی افزود: جبهه استکبار غرب، در این عملیات برای مقابله با توان نظامی جمهوری اسلامی با تمام توان خود به میدان آمد اما نتیجه کار، ابهت پوشالی آنان را به هم ریخته و تهدیدی که دائما بیان می کرد همه گزینه ها روی میز است، رنگ باخته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور با بیان اینکه عملیات وعده صادق، سبب ایجاد انسجام داخلی و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی ایران در خارج از کشور شد، ادامه داد: اکنون موازنه معارضان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران به هم ریخته است و دستاوردهای بسیاری نصیب کشورمان شده است.

ایمانی‌پور در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به سند تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: غرض مؤسس از تأسیس این سازمان ایجاد قرارگاه فرهنگی در عرصه بین‌الملل بوده است و ما عزم مان را جزم کرده‌ایم که منویات مقام معظم رهبری برای قرارگاهی شدن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را عملی کنیم.

وی با بیان اینکه در عرصه سیاستگذاری دیپلماسی فرهنگی، اشراف محیطی سیاستگذار، یکی از چالش‌ها به حساب می‌آید، ابراز کرد: عموم سندهای ارائه شده و برنامه‌ریزی‌ها در زمینه دیپلماسی فرهنگی، یک اشکال عمده داشته است؛ معمولا اشراف برنامه ریز کمتر از آن کسی بوده که در میدان حضور داشته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از اندیشه‌ورزان فعال در میزهای سیاست پژوهی، خواست تا خروجی برنامه‌های ارائه شده در عرصه فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی، ناظر به میدان و واقع بینانه باشد و گفت: این موضوع در حوزه دیپلماسی فرهنگی، در دستور کار قرار دارد و پس از این، جدی تر مورد توجه قرار خواهد کرد. واقعیت این است که چیزی که از صف شروع شود و به ستاد نگاه نداشته باشد امری ابتر خواهد بود.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز ابراز کرد: سیاستگذاری در حوزه دیپلماسی فرهنگی مبحثی است که سال‌ها به عنوان مأموریت اصلی سازمان به عنوان قرارگاه امور بین‌المللی فرهنگی محسوب می‌شده است.

رضا ملکی افزود: این سیاستگذاری با توجه به شرایط بین‌المللی، پیچیدگی پیدا کرده است. اکنون با سرعت، کثرت و پیچیدگی تحولات در جامعه جهانی مواجه هستیم و نظم نوینی را شاهدیم که گام دوم انقلاب باید در این شرایط رقم بخورد.

وی با بیان اینکه جریانات معارض و رقیب کشور، با ابزارهای مدرن در تلاش هستند که از گسترش گفتمان انقلاب اسلامی، جلوگیری کنند و تصویری نادرست از آن ارائه دهند، ادامه داد: اکنون گفتمان سازی یکی از مولفه های قدرت در جهان شناخته می‌شود. در این شرایط، امر سیاستگزاری فرهنگی، امری ساده نیست بلکه بسیط و نیازمند ابزارهای نوین است.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به تشکیل میزهای سیاست پژوهی که سال گذشته در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شد، گفت: این میزها با هدف کمک به تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی مناسب در سطح ملی شکل گرفته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه روش‌های مختلف سیاستگذاری فرهنگی در کشور، مورد استفاده قرار گرفته است که در برخی مواقع، با تعارض منافع همراه بوده است، بیان کرد: یکی از ایرادات این است که در جلسات اصلی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی، واقعیت‌های میدان به دلیل ملاحظات بیان نمی‌شود و گاهی با ضعف سیاست پژوه مواجه است. این ایراد، سبب می‌شود که نتیجه کار، خارج از اشکال نباشد.

ملکی، افزود: بخش برون سپاری برخی سازمان‌ها در امر سیاستگذاری فرهنگی، یکی دیگر از ایرادات به حساب می‌آید. تجربه نشان داده است که این روش، گاهی به خوبی نیازهای نظام و دستگاه های موردنظر را برآورده نمی‌کند.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه به تشکیل میزهای سیاست پژوهی در این سازمان، اشاره کرد و گفت: این میزها، برای استفاده از ظرفیت خبرگانی کشور تشکیل شده است و چند مزیت دارد. یکی از مزیت‌ها این است که افراد به عنوان شخص حقیقی حضور دارند.

ملکی یادآوری شد: از سوی دیگر این میزها تابع سازمان نیستند و از استقلال برخوردارند و می‌توانند نظرات را راحت تر عنوان کنند. همچنین توانسته‌اند شبکه ای از نخبگان در هر بخش را ایجاد کنند و ظرفیت مناسبی برای دیپلماسی فرهنگی به وجود آورند.

وی با بیان اینکه شخص رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حامی اصلی ایجاد میزهای سیاست پژوهی بوده است، درباره وضعیت این میزها توضیح داد: ۱۱ میز سیاست پژوهی تشکیل شده که شامل هفت میز منطقه ای و چهار میز موضوعی است. میز چین، میز قفقاز، میز دیپلماسی عمومی، میز روسیه، میز آفریقای جنوبی، میز ترکیه، میز خانواده، میز خلیج فارس، میز ایرانیان خارج از کشور، میز ادبیات فارسی، میز فلسطین، تا امروز تاسیس شده که نخستین میز، از ۱۱ ماه پیش کار خود را شروع کرده و تا امروز، ۹۸ نشست در این مجموعه‌ها تشکیل شده است. این میزها، بیش از ۲۰ عنوان سیاستی تولید کرده‌اند و سند امور فرهنگی اجتماعی ایرانیان خارج از کشور تدوین شده و یکی از خروجی های این میزها به حساب می‌آید.

ملکی ادامه داد: ۷۰ خبره اندیشه‌ورز، در این میزها از میان دانشگاهیان حضور دارند که شامل شخصیت‌هایی از میان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور، خبره های میدانی، سفرا و رایزنان فرهنگی سابق و اندیشه‌ورزانی از مراکز مطالعاتی در این میزهای سیاست پژوهی حضور دارند.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با بیان اینکه برنامه‌های آینده برای سیاست پژوهی شکل گرفته است گفت: در نظر داریم که با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امتداد بین المللی این میزهای سیاست پژوهشی را گسترش دهیم. همچنین قرار است ارتباط با حوزه‌های مختلف شکل بگیرد و با اندیشکده ها و اندیشه‌ورزان خارجی ارتباط برقرار کنیم و شبکه‌ای با حضور خبرگان خارج از کشور برپا کنیم. در صورت امکان چند حوزه اهمیت راهبردی هم به این میزها، اضافه خواهد شد و برای برخی میزها که به بالندگی خوبی رسیده‌اند اندیشکده هایی ایجاد می‌کنیم که پایدارتر شوند.

وی، کمبود نیروهای خبره در عرصه دیپلماسی فرهنگی را یکی از کاستی‌ها در بخش میزهای سیاست پژوهی عنوان کرد و ادامه داد: در این عرصه، تولید محتوا در بخش کمیت، کمیفیت و سرعت با ضعف هایی مواجه بوده است که تلاش می کنیم این ضعف ها و کاستی‌ها برطرف شود و از سوی دیگر، از مشکلاتی که با تغییرات مدیریتی در میزهای سیاست پژوهی به وجود می‌آید، جلوگیری خواهیم کرد.

در نشست صمیمی اساتید و اندیشه‌ورزان میزهای سیاست پژوهی با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ۱۱ میز سیاست پژوهی شامل میز چین، میز قفقاز، میز دیپلماسی عمومی، میز روسیه، میز آفریقای جنوبی، میز ترکیه، میز خانواده، میز خلیج فارس، میز ایرانیان خارج از کشور، میز ادبیات فارسی، میز فلسطین و نیز خانه اندیشه‌ورزان ایران حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.