دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲

گزارش اختصاصی سینما پرس از اثر جدید حسین پاکدل/

«عشق و عالیجناب»؛ عاشقانه‌ای دست به گریبان سیاست

عشق و عالیجناب

روز گذشته نمایش «عشق و عالیجناب» اجرای کاملی در پلاتو تئاتر شهر داشت و تصویری از انتخاب بین عشق و سیاست را در شکست های زمانی اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای ایران، نمایش «عشق و عالیجانب» به کارگردانی و نویسندگی حسین پاکدل این روزها در حال تمرین‌های نهایی برای به اجرا بردن این نمایش در سی امین جشنواره تئاتر فجر است و روز گذشته یکی از تمرینات خود را به صورت کامل در پلاتو تئاتر شهر اجرا برد. نمایش اقتباس آزاد از کتاب «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق بیشتر دوست دارد» از انتشارات نیلوفر است و روایت کننده داستانی دراماتیک یک زوج است که در جریانات مشروطه زندگی و داستان عاشقانه آنها تغییر می کند و در حقیقت کودتا مرزی می‌شود تا داستان عاشقانه زندگی عالیجناب و ملک تاج –دو شخصیت اصلی داستان- دچار روندی متفاوت شود. داستان در یک بستر عاشقانه اما سیاسی اجتماعی جان می‌گیرد.

عنصری که این نمایش را از یک داستان عاشقانه ساده دور می‌کند شکست‌های زمانی داستان است در حقیقت ملک تاج در زمان حال و گذشته در رفت و آمد است و ستاره اسکندری ملک تاج جوان و سرخوشی است که هم بازی بابک حمیدیان در نقش عالیجناب جوان است که دکتری حقوق خود را از دانشگاه سوربن گرفته و در دولت با دکتر یعنی ایوب آقاخانی کار می کند. البته نمایش با بازی ملک تاج زمان حال داستان آغاز می شود که نقش آن را سهیلا رضوی عهده دار است و عالیجناب او در این شکست زمانی سیامک صفری است.

هرچند نداشتن گریم بازیگران و نبود طراحی صحنه در تمرین این نمایش موجب می شد که آنچه را پاکدل توضیح می دهد مخاطب تصور کند اما داستان قوی کششی در تماشاگر ایجاد می کرد که پس از گذشت چند دقیقه به نبود آنها عادت می کرد و در حقیقت نبود آنها به چشم نمی آمد. در این اجرا که در حقیقت به نوعی بازبینی شبیه بود محمد دشت گلی؛ سرپرست مرکز هنرهای نمایشی، رحمت امینی دبیر سی امین جشنواره تئاتر فجر و رئیس شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، سید صادق موسوی و چند تن دیگر از مسئولان ارشاد حضور داشتند.

علاوه بر این بازی ها بسیار قابل قبول هستند و تماشاگر به راحتی هر شخصیت را در نقشی که دارد می پذیرد و با او همراه می شود. همچنین بدون سردرگمی در زمان سیال داستان شناور می شود و از گذشته تا امروز در حرکت می شود. ذهن مخاطب در سفرهای زمانی جوانی تا پیری مردی را ببیند که سیاست و سیاست مردان برای او فضایی را فراهم می کنند که مجبور به انتخاب میان عشق و سیاست شود. پاکدل به دلیل حضور نداشتن ایوب آقاخانی در این اجرا نقش دکتر را اجرا می کند و گاه با حرکت دست موسیقی را به پائین آمدن و یا بالارفتن هدایت می کند و گاهی صداهایی همچون همهمه ها و اغتشاش ها را توضیح می دهد.

«عشق و عالیجناب» مردی را دست به گریبان با وجدان خود می کند و سعی دارد در این کشاکش آشفتگی روحی افراد و نزدیکان را پراکنده کند تا بتواند با آنچه در ذهن او می گذرد آسان تر کنار بیاید و در این میان ملک تاج جوان که عهدی را در روزهای آغازی زندگی با عالیجناب بسته به تنهایی دچار می کند. مردی که می خواهد عشق خود را از هر گزندی حفظ کند اما آشفتگی و وجدانی که نمی تواند آن را نادیده بگیرد زندگی را برای او و همسرش به صورتی پیش می برد که هر دو تنهاتر و تنهاتر می شوند و بار یک زنگی مشترک را در برهه های مختلف زمانی بعد از کودتا تنها ملک تاج به دوش می کشد. ملک تاجی که نمادی از تمام جان فشانی هایی است که زنان در عرصه های مختلف تاریخی خواسته یا به اجبار تن به آن داده اند و در نهایت با خاطرات گذشته خوشند و افسوس روزهای عمر رفته را دارند.

ستاره اسکندری که به تازگی از بیمارستان مرخص شده است در ابتدا تعادل خود را برای نشست از دست می دهد و تا پایان نمایش با دردی که تنها در صورت او مشخص می شود بازی نقش ملک تاج را ادامه می دهد و به راستی به خوبی از پس آن بر می آید.

موسیقی این نمایش را ابرهیم اثباتی برای نخستین بار روز گذشته با گروه نمایشی همراه کرد موسیقی که با استفاده از ملودی های آشنا تماشاگر را دچار همزاد پنداری با لحظه هایی می کند که شخصیت های نمایش در فضاهای عاشقانه و گره های داستانی دارند. گره هایی از درد و رنجی که همه چیز را دستخوش تغییر قرار می دهد. در نخستین تمرین گروه نمایش با گروه موسیقی ساز سنتور و ویلون به صورت زنده اجرا کردند و در واقع سنتور با شادی را روایت می کرد و ویلون از نگرانی ها. هرچند زمان برای این دو ساز تعریف نشده اما می توان گفت که سنتور در زمان های شاد داستان و ویلون در اضطراب ها و لحظات بعد از کودتا فضایی در پس زمینه بازی شخصیت های داستان جاری است.

«عشق و عالیجناب» یک عاشقانه است که نشان می دهد رخدادهای اجتماعی چه تأثیر شگرفی در آینده زندگی افراد می گذارد و نگاه آنان را به اهداف خود دچار تغییر می کند. تغییری که سرنوشت را برای آنان رقم می زند و در این میان افرادی که در جریان گذشته مانده اند یا با جریان روز همراه می شوند هردو این افراد آسیب دیده را رها می کنند و برزخی آفریده می شود که انتخاب گذر از این زمان و یا ماندن در آن نتیجه هایی متفاوت در سرنوشت های افراد دارد.

در نمایش «عشق و عالیجناب» بازیگرانی چون سیامک صفری، سهیلا رضوی، مهدی سلطانی، بابک حمیدیان، پیمان معادی، شهرام حقیقت دوست، محسن حسینی، مهران امام بخش، حمید ابراهیمی، طوفان مهردادیان، معصومه قاسمی‌پور، محمدصادق ملکی، روح‌الله کمانی، مرتضی آقاحسینی، هومن خدادوست، ابراهیم عزیزی، امین میری، پرهام دلدار، علیرضا عیسوی و جواد پولادی ایفای نقش می کنند که قرار است این نمایش 20 و 21 بهمن به مدت 90 دقیقه در سی امین جشنواره تئاتر فجر اجرا شود.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.