یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۷

با فیلم‌های فجر31/ «روز روشن»

نمایش رفتارهای متفاوت در قصه‌ای پر کشش

روز روشن

سینماپرس-گروه نقد/هادی محمدی نسب

روز روشن اولین فیلم سینمایی آقای حسین شهابی است و باید به وی تبریک گفت که با کمترین هزینه، فیلمی روان با قصه‌ا­ی پر کِشش ساخته است.

فیلم در مورد مردی به نام پویان است که به جرم قتل شیرزاد دستگیر شده است. او کسی را ندارد و همسرش نیز مرده است. معلمِ مهدکودکِ دختر پویان (پانته­آ بهرام) به دنبال شاهدان صحنه قتل می­گردد تا آنها را مجاب به حضور در دادگاه و شهادت دادن به نفع پویان کند. اقوام شیرزاد که نفوذ زیادی دارند و انسانهای شّری هستند شاهدان را تهدید کرده اند. لذا شاهدان از حضور در دادگاه و شهادت دادن امتناع می­ورزند. پانته­آ بهرام حتی ماشین خود را می فروشد تا با پول آن بتواند هزینه های مربوط به دادگاه، احتمالاً دیه (و حتی رشوه دادن به شاهدان برای حضور در دادگاه) را تامین کند. او یک سواری آژانس کرایه می­کند که بتواند در طی یک روز به سراغ شاهدان برود و آنها را راضی کند. راننده آژانس مهران احمدی است که به مرور خودش نیز درگیر این ماجرا می شود...

فیلم از کادربندی ساده و بی آلایش، نور طبیعی، تدوین روان، ریتم مناسب که تا پایان فیلم یکدست است، بازیهای خوب، خصوصاً بازی درخشان مهران احمدی و فیلمنامه روان و خوش ریتم بهره می برد. در عین اینکه به لحاظ مضمون و محتوا فیلمی شریف و زلال است.

عشق پاک و صادقانه­ای که پانته­آ بهرام نسبت به پویان در اواخر فیلم بطور غیر مستقیم بُروز می دهد و به خاطرش در اول فیلم حاضر می شود ماشینش را بفروشد و از طرف دیگر شرافت و مردانگی­ای که مهران احمدی از خود نشان می دهد و هر جا که  لازم می شود پشت پانته­آ بهرام در می­آید. پیک موتوری­ای که حاضر به شهادت دادن می شود نیز رفتاری از خود نشان می دهد که مثال زدنی است.

فرایند راضی شدن شاهدان برای حضور در دادگاه، فرایند تدریجی درگیرشدن مهران احمدی در ماجرای نجات پویان، که در اواخر داستان، دیگر اوست که پیشتاز این ماجراست و نمایش رفتار متفاوت انسانها در مواجهه با این مسئله، درخشان و دیدنی است. لذا باید کارگردان فیلم را تحسین کرد که در اولین تجربه سینمایی خود اثری ارزان قیمت و مخاطب پسند ارائه کرده است.

از این مسئله هم که بگذریم به بازی درخشان مهران احمدی می رسیم. مهران به قدری در نقش خود فرو رفته است و به قدری رئال و زیرپوستی نقش را درآورده است که واقعاً خیره کننده است. چرا که اصلاً مهران احمدی دیده نمی شود، بلکه یک راننده آژانس با معرفت و سلیم­النفس دیده می­شود. بدین ترتیب بازی او کاملاً در اثر نشسته و با سایر مولفه های فیلم و قصه هماهنگ پیش می­رود. بدین ترتیب فیلم روز روشن، آینده روشنی را برای کارگردانش ترسیم می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.