سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳

گزارش نشست خبری اولین جشنواره «روحانی در قاب سینما»/

حجت الاسلام علی سرلک: هدف ما ابهام زدایی منصفانه از روابط سینما و روحانی است

سرلکل و جعفر گودرزی در نشست خبری جشنواره روحانی در قاب

سینماپرس-گروه سینما/ دبیر جشنواره «روحانی در قاب سینما» گفت: هدف این جشنواره ابهام زدایی منصفانه از روابط سینما و روحانی است. روحانیت جایگاه ماورایی برای خود قائل نباشد و از سوی دیگر در سینما چندان به موضوع روحانی بی دقتی نشود که به هویت دینی ما لطمه وارد شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری اولین جشنواره «روحانی در قاب سینما» با حضور حجت الاسلام علی سرلک؛ دبیر و جعفر گودرزی؛ دبیر اجرایی جشنواره صبح امروز در سالن بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست جعفر گودرزی گفت: در چند سال اخیر سینمای ما توجه ویژه ای به حضور روحانی در سینما داشته و فیلم های تولید شده بیان گر این ادعا است اما این به هدفی که دارد نزدیک نیست و روحانیت از سینما رضایت کامل را ندارد امیدواریم این جشنواره ارتباط لازم را به وجود آورد و سینمای ما در مسیر آرمانی خود قرار گیرد.

 

در ادامه علی سرلک؛ دبیر جشنواره توضیح داد: اگر رهبر انقلاب امام (ره) و روحانیون هستند و هنر هفتم هنری اثرگذار است تلاقی این دو در جاهایی سوء تفاهماتی را ایجاد کرده و لازم بود افرادی میان دار باشند و مبتکر و جسور وارد میدان شوند. طرح این جشنواره از اسفند ماه سال 90 در ذهن من ایجاد شد و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که باید جشنواره ای در این زمینه برگزار کنیم.

 

وی ادامه داد: در این زمینه با بزرگان دو بخش یعنی روحانیت و سینما وارد گفت و گو شدیم البته در اولین دوره از جشنواره تنها مسائل مطرح می شوند و حل مشکلات موجود به دوره های بعدی موکول می شود چرا که بار زیادی وجود دارد و نمی توان همه بارها را به یکباره برداشت.

 

سرلک در مورد هدف های جشنواره اظهار کرد: هدف این جشنواره ابهام زدایی منصفانه از روابط سینما و روحانی است. روحانیت جایگاه ماورایی برای خود قائل نباشد و از سوی دیگر در سینما چندان به موضوع روحانی بی دقتی نشود که به هویت دینی ما لطمه وارد شود.

 

وی با اشاره به استقبال از جشنواره و میزان بالای آثار رسیده به دبیرخانه گفت: 140 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان این آثار 88 فیلم مستند و 55 فیلم کوتاه بودند که با داوری هیات انتخاب 15 مستند و 8 اثر کوتاه از میان این آثار انتخاب شدند و 6 فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش گذاشته می شوند.

 

دبیر جشنواره ادامه داد: هیات انتخاب از میان جمعی انتخاب شده اند که با رسانه و هنر آشنا هستند. حاج آقا معتمدی، کریمان، بهمن حبشی و محمدرضا عرب اعضای این هیات را تشکیل می دهند. این جشنواره 10 تا 12 اردیبهشت در سینما فلسطین برگزار می شود.

 

وی درباره جوایز این جشنواره توضیح داد: جایزه ویژه دبیر همایش به یک فیلم بلند سینمایی که به موضوع روحانیت نزدیک است تعلق می گیرد. همچنین در این جشنواره جایزه ویژه هیات داوران به بهترین فیلم دانشجویی اهدا می شود. علاوه بر این به سه اثر برتر مستند و سه اثر کوتاه جوایز نقدی و تندیس تعلق می گیرد.

 

دبیر جشنواره «روحانی در قاب سینما» تصریح کرد: مرتضی آقاتهرانی؛ رئیس کمیسیون فرهنگی، محمد قائم مقامی، کشن فلاح؛ رئیس دانشگاه هنر، کمال اکبری؛ رئیس دانشکده صدا و سیمای قم، جعفری جلوه، سید احمد میرعلایی؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حسن نجاریان و جمال شورجه اعضای شورای سیاست گذاری این جشنواره را تشکیل می دهند.

 

وی با تاکید بر حمایت های بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: این بنیاد علی رغم محدودیت ها جوانمردانه وارد عرصه شد و پردغدغه تر از ما برای جشنواره اقدام کرد. خبرگزاری ایکنا و انجمن سینمای جوان از  دیگر مراکزی بودند که از ما حمایت کردند.

 

وی در توضیح همایش هایی که بنا است در جشنواره برگزار شود، خاطرنشان کرد: در مدت زمان برگزاری جشنواره نشست هایی جهت نشان دادن هست ها و موجودیت ها برگزار می شود تا ابهامات سینماگران برطرف شود. این نشست ها با حضور روحانیون، دانشگاهیان و اساتید کارشناس برگزار می شود. که در این زمینه از روحانیون منتقد سینما، روحانیون فعال در تلویزیون، روحانیون مدیر و سیاست گذار در عرصه سینما، روحانیون مشاور فیلمنامه بهره گرفته شده است.

 

جعفر گودرزی در تکمیل صحبت های سرلک گفت: جشنواره افتتاحیه نخواهد داشت و با نمایش فیلم آغاز به کار می کند. روز 12 اردیبهشت ماه در سینما فلسطین اختتامیه این جشنواره برگزار می شود. سایت جشنواره با آدرس www.rohanicinema.ir  از امروز فعالیت خود را آغاز کرده است و هیات داوران از فردا داوری آثار را آغاز می کنند.

 

وی ادامه داد: ما با کمترین بودجه این جشنواره را برگزار می کنیم چرا که اگر غیر این بود ما برگزاری جشنواره را برعهده نمی گرفتیم.

 

در ادامه این نشست علی سرلک با تاکید بر این که خط قرمزها موضوع ما نیست مگر در نگاه تبیین اظهار کرد: ما بیشتر مسوول فرهنگسازی و تبیین از نگاه علمی هستیم. شاید فیلمی را به خاطر فاصله از خط قرمزها نقد کنیم اما همه فیلم ها را نشان می دهیم تا در مورد آن ها بحث کنیم.

 

وی با اشاره به این که این جشنواره مستقل برگزار می شود، خاطرنشان کرد: ما برای تولید فیلم در زمینه روحانیت سفارشی ندادیم اما 70 درصد آثار مستقل هستند و 30 درصد مابقی از آثار مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان محسوب می شوند. از میان آثار ارسال شده به دبیرخانه 20 اثر را روحانیون سینماگر ساخته بودند که از میان آن ها حدود 6 اثر پذیرفته شد.

 

انتهای پیام/ف/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.