یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۶

بر اساس فیلم نامه ای از «علیرضا نادری»/

سیروس مقدم سریالی درباره زندگی صدام حسین می‌سازد

سیروس مقدم

سینما پرس ـ گروه تلویزیون/ سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت 2، در تازه ترین گفت و گوی خود اعلام کرد قصد دارد سریالی با موضوع زندگی صدام حسین، دیکتاتور کشور عراق بسازد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، «سیروس مقدم» در گفت و گوی روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه با روزنامه اعتماد، در پاسخ به سوالی درخصوص فیلم نامه نویسانی که با آنها همکاری می کند، به همکاری با «علیرضا نادری» نمایشنامه نویس مطرح کشورمان اشاره کرده و می گوید: «در زمينه ايده‌هاي خاص‌تر به سراغ «عليرضا نادري» مي‌روم كه اين روزها فيلمنامه «صدام» را براي من مي‌نويسد. اين قصه در 30 قسمت نوشته شده و فيلمنامه‌اش آماده است. هيچ كس هم بهتر از عليرضا نادري نمي‌توانست فيلمنامه اين قصه را بنويسد.

 

مقدم درخصوص فضای قصه این سریال اینچنین توضیح می دهد: «صدام تراژدي آدم‌هايي است كه فساد سرتاپاي وجودشان را مي‌گيرد و اين فساد به مرور باعث نابودي خودشان و در ادامه سرزمين‌شان مي‌شود. اينها حرف‌هاي بزرگي است كه در سال‌هاي اخير در ليبي، يمن، مصر و... اتفاق افتاده است. قصه صدام صرفا محدود به عراق نيست و سليقه نادري هم معمولا به گونه‌يي است كه سعي مي‌كند حرف‌هاي جهانشمول‌تري بزند.

 

نکته جالب توجه اینکه سیروس مقدم با وجود آنکه فعالیت هنری خود را با سریال «دایی جان ناپلئون» آغاز کرد و بعدها در دو سریال تاریخی «کوچک جنگلی» و «امام علی (ع) » نقشی کلیدی ایفاء کرد، در زمینه سریال سازی صرفا به ساخت سریال های ملودرام پرداخته و برخلاف کارگردان های دیگر تلویزیون تمایلی به ساخت سریال های تاریخی طولانی مدت نداشته است. وی در سال 1374 و با بروز اختلاف میان «فریبرز صالح» کارگردان سریال شیخ مفید و «مجید اوجی» تهیه کننده این سریال، بخش هایی از این سریال تاریخی را کارگردانی کرد اما در ادامه فعالیت مستقل در زمینه سریال سازی، با انرژی فراوان 22 سریال تلویزیونی را در فاصله سال های 1377 تا 1392 در کارنامه خود ثبت کرد. فیلم سینمایی «عقاب صحرا» نیز اثر تاریخی دیگری بود که قرار بود به کارگردانی سیروس مقدم ساخته شود که در نهایت با عدم تمایل او، «مهرداد خوشبخت» ساخت آن را به عهده گرفت.

 

مقدم در گفت و گوی خود با اعتماد، با اشاره به سبک و سیاق خاص آثارش و ویژگی هایی همچون: تعدد پلان ها، دوربین متحرک و... گفته است: «قطعا اگر بخواهم سريال «صدام» را بسازم، با قواعد كلاسيك مي‌سازم چون فيلمنامه اين سبك را مي‌طلبد.

 

نکته جالب توجه اینکه این سریال برای سازمان صدا و سیما ساخته نمی شود، چرا که در گفت و گوی اخیر «علی دارابی» معاون سیما که در آن به سریال های تاریخی در دست ساخت صدا و سیما اشاره شده بود، نامی از پروژه «صدام» برده نشده بود و اینگونه به نظر می رسد که این پروژه به سازمان صدا و سیما تعلق ندارد و در جایی خارج از این سازمان تولید خواهد شد.

 

قصه زندگی صدام حسین پیچیدگی ها و حواشی فراوانی دارد و مشخص نیست با وجود مسائل و مشکلاتی همچون مساله «حجاب» که سال هاست تولیدات سیما با آن درگیر هستند، این فیلم نامه چگونه و با چه تمهیداتی اجرایی خواهد شد؟ نحوه نمایش خشونت ها و قصاوت صدام حسین، محل فیلم برداری احتمالی این پروژه، ترکیب بازیگران حاضر در این اثر و... نیز ازدیگر سوال هایی است که به نظر می رسد یافتن پاسخ آن می تواند به ساخت این پروژه کمک شایانی کند.

 

انتهای پیام/م/ب/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.