سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۹

گزارش سینماپرس از نشست خبری جشنواره نشانه نوشته محمد(ص)

مجیدی: فیلم محمد(ص) عظیم‌تر از فیلم عقاد است

مجید مجیدی کارگردان در نشست خبری نخستین جشنواره طراحی نشانه  پیامبر اکرم

سینماپرس-گروه هفت هنر/ مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد (ص) در نشست خبری جشنواره نشانه نوشته محمد(ص) تأکید کرد: فیلم من از نظر دکور در مقایسه با فیلم مصطفی عقاد قابل مقایسه نیست چرا که دکور فیلم ما بسیار عظیم، کارشناسی شده و هنرمندانه ساخته شده است و در مجموع می‌توان ادعا کرد که فیلم ما به لحاظ فیزیکی بسیار بزرگ و عظیم است.

به گزارش سینماپرس، نشست جشنواره بین‌المللی نشانه نوشته محمد رسول الله با حضور مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی محمد (ص) و رئیس جشنواره بین‌المللی نشانه نوشته محمد (ص) به همراه ابراهیم حقیقی طراح گرافیک و دبیر این جشنواره و نمایندگان رسانه ها صبح امروز در برج میلاد برگزار شد.

 

آماده شدن فیلم محمد (ص) تا پایان سال 92

مجید مجیدی در آغاز نشست گفت: این جشنواره که به نام مبارک رسول‌الله است قرار است از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سال‌های آینده نیز برگزار شود ولی اولین دوره آن به بهانه تولید فیلم سینمایی محمد (ص) برگزار می‌شود که توفیق ساخت آن نصیب ما شده است.

وی افزود: هم‌اکنون این فیلم مراحل فیلمبرداری را پشت سر گذاشته است و در مرحله تدوین قرار دارد، بخش‌هایی از صحنه‌های فیلم که مربوط به اصحاب فیل است قرار است تا دو هفته دیگر در ژوهانسبورگ آفریقا فیلمبرداری شود و امیدوار هستیم که این فیلم تا پایان سال ۹۲ آماده نمایش شود.

این کارگردان درباره شهرک ساخته شده برای این فیلم سینمایی اظهار داشت: این شهرک که بخشی از آن ساختن مکه ۱۴۰۰ سال پیش است، برای عموم مردم پرده‌برداری خواهد شد تا مورد بازدید مردم ایران و دیگر کشورهای جهان نیز قرار گیرد که البته مسئولان دو کشور ترکیه و مالزی از این شهرک بازدید کرده‌اند و برای ساخت آثاری درباره تاریخ اسلام در این شهرک ابراز علاقه کرده‌اند.

 

*شروع یک جریان و هنری درباره پیامبر(ص)

وی درباره برگزاری جشنواره نشانه نوشته تصریح کرد: تصمیم گرفتیم در فیلمی که نام حضرت رسول را با خود دارد از همه ظرفیت‌های هنری جهان اسلام و همه هنرمندانی که در حوزه نشانه نوشته فارسی و عربی در سراسر دنیا فعالیت دارند،‌استفاده کنیم.

ریاست جشنواره با اشاره به تبلیغات عظیم دنیای غرب علیه پیامبر گرامی اسلام گفت:‌ با توجه به بی‌مهری‌های بسیاری که در طول سالیان مختلف نسبت به پیامبر اسلام صورت گرفته است،‌ فکر کردیم که برگزاری این جشنواره می‌تواند شروع یک جریان فرهنگی و هنری درباره پیامبر(ص) باشد که در سطح جهانی هم برگزار شود.

 

مجید مجیدی کارگردان در نشست خبری نخستین جشنواره طراحی نشانه  پیامبر اکرم

*بی ارتباطی جشنواره با مباحث انتخاباتی

وی با اعلام آمادگی نهادهای مختلف برای همکاری در برگزاری این جشنواره ادامه داد: در نهایت سازمان زیباسازی حمایت مالی در برگزاری این جشنواره را بر عهده گرفت که البته از این آثار نیز می‌تواند در زیباسازی فضای شهر تهران نیز استفاده کند.

مجیدی تأکید کرد: شهرداری به عنوان یک نهاد فرهنگی و هنری حمایت از این جشنواره را عهده دار شده است و من هیچ نسبتی با جریان انتخابات پیش رو ندارم و از هیچ فردی در انتخابات حمایت نکرده و نخواهم کرد.

وی افزود: نام مقدس حضرت رسول بر این جشنواره گذاشته شده است که معتقدم هر نهادی برای همراه شدن با این جریان جهانی باید مفتخر باشد ،‌بنابراین این جشنواره یک حرکت اعتقادی و ملی است که دست یاری خود را به سوی همه نهادهای فرهنگی و هنری دراز می‌کند و به منزله حمایت از هیچ جریان سیاسی نیست.

 * باید نشانه نوشته فیلم در حدو اندازه آن باشد

ابراهیم حقیقی طراح گرافیک و دبیر این جشنواره نیز گفت:‌همه پروژه‌های بزرگ دنیا معمولاً‌ روی نشانه نوشته فیلم به خوبی کار می‌کنند و حتی فونت طراحی شده برای بسیاری از فیلم‌ها بعدها مورد استفاده عموم نیز قرار می‌گیرد،‌ بنابراین تصمیم آقای مجیدی کارگردان فیلم محمد (ص) برای انتخاب یک نشانه نوشته با برگزاری یک جشنواره جهانی اقدام و تصمیم بسیار درستی است چرا که یک فیلم شایسته و درخور باید نشانه نوشته آن هم در حدو اندازه فیلم باشد.

وی همچنین از تداوم جشنواره در سال‌های آتی خبر داد و گفت: این دوره با عنوان نشانه نوشته نام حضرت محمد (ص) برگزار می شود و ممکن است در سال‌های بعد در حوزه‌های نقاشی خط، خوشنویسی و دیگر حوزه‌های گرافیک و هنرهای تجسمی این جشنواره تداوم یابد.

 

*داوران بین المللی با جوایز چندهزاردلاری

این طراح گرافیک در ادامه بیان داشت: فراخوان نخستین جشنواره نشانه نوشته محمد (ص) به زودی از طریق سایتی که در دست طراحی است اعلام می‌شود و به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه روی سایت قرار خواهد گرفت و طراحان باید نام نوشته «محمد» (ص) را به زبان فارسی یا عربی و همچنین لاتین برای ما ارسال کنند.

وی با اشاره به حضور داوران بین‌المللی در این جشنواره اظهار داشت:‌صادق قره مصطفی طراح ترکیه‌ای و رسام شوکت طراح عراقی ساکن امارات از داوران بین‌المللی این جشنواره هستند که در کنار طراحان داخلی شامل صداقت جباری، جلیل رسولی، حبیب‌الله صادقی و مسعود نجابتی آثار این جشنواره را داوری خواهند کرد.

دبیر این جشنواره جوایز برگزیدگان را نیز به شرح زیر اعلام کرد: به برگزیدگان اول تا سوم به ترتیب ۵ هزار دلار، ۴ هزار دلار و ۳ هزار دلار اهدا خواهد شد و به پنج برگزیده دیگر به انتخاب هیئت داوران نیز مبلغ هزار دلار هدیه می‌شود.

 

* انتخاب نهایی انتخاب کارگردان

وی همچنین از احتمال انتخاب نشدن اثر برگزیده به عنوان نام نوشته فیلم سینمایی محمد (ص) خبر داد و گفت:‌ ممکن است هیچ یک از آثار برگزیده مورد نظر آقای مجیدی برای انتخاب نام نوشته فیلم نباشد و اثر دیگری به عنوان منتخب نام نوشته فیلم ایشان انتخاب کنند که آن فرد منتخب کارگردان نیز جایزه ویژه خود را دریافت خواهد کرد، البته ما امیدوار هستیم که از میان همین برگزیدگان به انتخاب هیئت داوران،‌ نام نوشته نهایی برای این فیلم سینمایی انتخاب شود.

 

نشست خبری نخستین جشنواره طراحی نشانه  پیامبر اکرم

* نمایش آثار جشنواره در ایران و دیگر کشورها

شوشتری رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در ادامه نشست گفت: این جشنواره یکی از بزرگترین فعالیت‌های سازمان در طول مدیریت من خواهد بود. با توجه به هجمه‌های بسیاری که علیه پیامبر اسلام صورت گرفته است و هر حرکت تند و خصمانه‌ای را به اسلام نسبت می‌دهند،‌ تصمیم گرفتیم که به بهانه تولید فیلم سینمایی حضرت محمد (ص) که ساخت آن را آقای مجیدی بر عهده دارند، جشنواره‌ای در اندازه جهانی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: ‌این جشنواره در دوره‌های بعدی هم ادامه خواهد یافت و آثار راه یافته به آن در نقاط مختلف تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا مردم نیز از دیدن این آثار هنری حظ بصری ببرند.

شوشتری تأکید کرد:‌ ما در سازمان زیباسازی تلاش خواهیم کرد تا این جشنواره به یک رویداد دائمی و فاخر در دنیا تبدیل شود. ‌ مبالغ جوایز هم در مقایسه با ارقامی که غرب برای هجمه به اسلام هزینه می‌کند،‌رقم زیادی نیست.

 

ابراهیم حقیقی در ادامه نشست درباره مهلت ارسال آثار هم گفت: نیمه اردیبهشت‌ماه آغاز ثبت نام در این جشنواره است که از طریق سایت اختصاصی آن اعلام خواهد شد و طراحان تا ۱۵ شهریورماه مهلت دارند تا آثارشان را برای ما ارسال کنند.

وی افزود: آثار راه یافته به نمایشگاه علاوه بر تهران در استان‌های مختلف کشور و دیگر کشورها نیز به نمایش درخواهد آمد. با توجه به این که نشانه نوشته باید به زبان فارسی یا عربی نوشته شود، قطعاً هنرمندانی از جهان اسلام در آن شرکت خواهند کرد که با زبان فارسی و عربی آشنایی دارند.

مجیدی در ادامه این نشست هم درباره انتخاب نهایی نام نوشته فیلم سینمایی محمد (ص) که باید مورد قبول کارگردان فیلم باشد توضیح داد: داوران ممکن است در آثار برگزیده دنبال ویژگی‌ها و تکنیک‌های خاصی باشند و اثری را برگزیده اعلام کنند ولی به لحاظ هنری در انتخاب عنوان فیلم باید چیزی که مورد نظر کارگردان است انتخاب شود که مناسب فیلم باشد به طور مثال ممکن است یک نشانه نوشته برگزیده شود و بسیار زیبا و هنرمندانه کار شده باشد اما قابل خواندن نباشد بنابراین قابل استفاده برای عنوان فیلم نخواهد بود،‌بنابراین این حق را باید برای کارگردان فیلم قائل شد که اثری را انتخاب کند برای فیلم که ممکن است در میان آثار برگزیده داوران جشنواره قرار نداشته باشد.

 

* زاویه نگاه متفاوت فیلم محمد (ص) با فیلم مصطفی عقاد

در بخش دیگری از این نشست مجید مجیدی،فیلم سینمایی محمد(ص) ساخت ایران را در مقایسه با فیلم «رسالت» اثر مصطفی عقاد از نظر فیزیکی عظیم‌تر دانست و گفت: باید منتظر باشیم که فیلم به اکران عمومی گذاشته شود و خود فیلم از خود دفاع کند و مخاطبان آن را ارزیابی کنند ولی در مجموع می‌توان گفت که فیلم مصطفی عقاد درباره دوره دیگری از تاریخ اسلام بود و فیلم من هم دوره متفاوتی از تاریخ اسلام را به تصویر می‌کشد، اگر چه موضوع هر دو فیلم تاریخ اسلام است اما زاویه دید و نگاه ما به این موضوع متفاوت است.

 

 * محمد (ص) عظیم تر از فیلم مصطفی عقاد

مجیدی افزود: در فیلم مصطفی عقاد بیشتر به جنگ‌های پیامبر (ص) پرداخته شد به گونه‌ای که به نظر می‌رسید پیامبر (ص) سراسر عمر مبارک خود را در حال جنگ و مبارزه سپری کردند در حالی که طول همه جنگ‌های پیامبر (ص) بیش از ۶۰ روز نبوده است و همین در دنیای امروز به تفسیر اسلامی پر از جنگ و خشونت می‌انجامد.

وی گفت: فیلم من از نظر دکور در مقایسه با فیلم مصطفی عقاد قابل مقایسه نیست چرا که دکور فیلم ما بسیار عظیم، کارشناسی شده و هنرمندانه ساخته شده است و در مجموع می‌توان ادعا کرد که فیلم ما به لحاظ فیزیکی بسیار بزرگ و عظیم است.

این کارگردان ایرانی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ باور ما این است که قرائت صحیحی درباره پیامبر اسلام داریم و قرائتی که در جهان اسلام ارائه شده است، صحیح نیست،‌ما معتقدیم که دین اسلام دین رحمت ،‌محبت، اخلاق و انسانیت است که به کرامت انسانی احترام می‌گذارد و نگاه اسلام طالبانی و سلفی که اسلام را دین خشونت و ترور معرفی می‌کنند،‌ نگاه درستی به اسلام ندارند،‌بنابراین با نگاهی که در این زمینه داریم، تصور می‌کنم این فیلم تأثیرگذاری خود را بر فطرت پاک انسان‌ها خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اقدام قطر برای ساخت فیلم‌های پرهزینه درباره اسلام هم گفت: شاید آن‌ها با هزینه‌های میلیاردی بتوانند فیلم‌هایی با سروشکل خوبی بسازند اما روح اسلامی و تأثیرگذاری لازم را در آثارشان نخواهند داشت.

او درباره میزان هزینه‌ای که برای این فیلم صورت گرفته است گفت: در این باره نمی‌توانم بدون حضور تهیه کننده و مسئولان بخش مالی فیلم به طور دقیق صحبت کنم.

گفتنی ست، فیلم محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی مرحله فیلمبرداری را پشت سر گذاشته و صحنه‌های مربوط به اصحاب فیل آن نیز تا دو هفته دیگر در ژوهانسبورگ آفریقا انجام خواهد شد. این فیلم در مرحله تدوین قرار دارد و تا پایان سال ۹۲ آماده اکران خواهد شد.

انتهای پیام/ع/

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.