سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸

در نشست رسانه ای نمایش «باغبان مرگ» مطرح شد/

مسئولان تئاتر با ما مانند یک مهاجر افغانی رفتار می‌کنند

نشست خبری نمایش «باغبان مرگ» به کارگردانی آروند دشت آرای

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ نشست خبری نمایش «باغبان مرگ» نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی آروند دشت آرای امروز -سه شنبه 11 تیر ماه- در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران با حضور آروند دشت آرای کارگردان نمایش، بامداد افشار طراح صدا، امیرحسین دوانی مدیر تولید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، آروند دشت آرای کارگردان نمایش «باغبان مرگ» در نشست رسانه ای این نمایش در مورد فرآیند به صحنه بردن این نمایش اظهار داشت:  فرآیند این نمایش فرآیند بی‌عدالتی بود. تئاتر شهر و مرکز هنرهای نمایشی به عنوان ارگان‌های دولتی قانونی دارند که در آن هر کسی که بخواهد تئاتری را اجرا کند باید از شورای هنری و شورای نظارت و ارزشیابی مجوز بگیرد تا بتواند برای اجرای خود سوبسید دریافت کند. من بعد از 8 سال با 11 اجرایی که اکثر آنها موفق بوده اند در تئاتر شهر هیچ اجرایی نداشتم و هیچ سوبسیدی از مرکز هنرهای نمایشی دریافت نکرده‌ام.

 

دشت‌آرای تصریح کرد: سال گذشته برای اجرای این نمایش در تئاتر شهراقدام کردم در ابتدا طرح در شورای هنری تئاتر شهر تصویب شد اما بعدا به ما گفتند که تصویب نشده است. این کار در شان هیچ هنرمند و گروهی نیست که بری به صحنه بردن نمایش خود در انتظار خذف اجرای گروهی دیگر باشد.

 

این کارگردان با بیان اینکه ید طولانی در اجرای نمایش در سالن های تازه تأسیس دارد بیان کرد: گروه ما و گروهی مثل گروه آقای آتیلا پسیانی به نوعی پیشمرگان اجرا در سالن های تازه تأسیس محسوب می شوند اما در حال حاضر هم این سالن های تازه تأسیس نیز فرصتی برای اجرا به ما نمی دهند.

 

وی در رابطه با شرایط اجرا در سالن های تازه تأسیس گفت: سالن های تازه تأسیس با مشکلات فراوانی رو به رو هستند که یکی از این مشکلات این است که این سالن ها در محله هایی هستند که مخاطبان حرفه ای تئاتر در آنجا نیستند اما با این وجود نباید عقب کشید زیرا ما به سالن های تئاتری در بخش های مختلف شهر نیازمندیم زیرا جمیت تهران زیاد اما سالن ها کم هستند.

 

نشست خبری نمایش «باغبان مرگ» به کارگردانی آروند دشت آرای


کارگردان نمایش «تن تن و راز قصر مونداس» ادامه داد: در حال حاضر تئاتر دارد در سطح شهر پخش می شود و این اتفاق خیلی خوب است، مسئولان با ما و گروه هایی مثل ما که آغاز گر جریان تئاتر آزاد بوده ایم همانند مهاجران افغانی رفتار می کنند. امیدورام در دولت جدید شرایط تغییر کند و با تئاتر کارشناسی شده تر برخورد شود.

 

دشت آرای اظهار داشت: فرآیند«باغبان مرگ» به دلیل بی برنامگی تئاتر شهر تغییر کرد و ما تصمیم گرفتیم این نمایش را در جای دیگری اجرا کنیم تا اینکه با تالار شمس به توافق رسیدیم و مراحل پیش تولید آن طی دو هفته انجام شد و 20 جلسه نیز تمرین مفید داشتیم که در هفته اول اجرای نمیایش ما بازخورد خوبی هم مواجه بودیم که امیدورایم این روند ادامه پیدا کند.

 

 

دشت آرای درباره شکل گیری نمایش و داستان آن عنوان کرد: محمد چرمشیر جزو معدود نویسندگان معاصر ایران  است که همچنان پرچم نمایشنامه نویسی را بالا نگه داشته است و اگر چه با رنج می نویسد اما همچنان می نویسد. او در نظر داشت سه گانه ای را در رابطه با جرم و جناینت به نگارش در بیاورد که از میان این سه گانه «باغبان مرگ» نصیب ما شد، این متن که ریشه در واقعیت دارد داستان مردی است که 25 زن را به قتل می رساند و بعد جسد آنها را به صورت مجسمه ای در باغ منزلش می سازد. وی دو هفته قبل از اعدامش یک خبرنگار زن را برای مصاحبه می پذیرد و بعد او را به عنوان آخرین اثر هنری که می خواهد خلق کند مسموم می کند. البته در داستان اصلی این زن نمی‌میرد و چرمشیر گفتگوی بین این دو نفر را در نمایشنامه اش آورده است. فضای این نمایش با فضایی که در نمایش «تن تن و راز قصر مونداس» می بینید کاملا متفاوت است.

 

 

نشست خبری نمایش «باغبان مرگ» به کارگردانی آروند دشت آرای

 

همچنین در ادامه این نشست بامداد افشار طراح صدای نمایش «باغبان مرگ» بیان کرد: این نمایش دومین کار مشترک من با دشت آرای بود چندان با سلایق او آشنا نبودم اما در همین مدت کوتاه توانستیم به هم نزدیک شویم، مشکل اصلی ما فضای آکوستیک است در واقع ما داریم در یک پارکینگ کار را اجرا می کنیم. هنوز هم که اینجا نشسته ام دغدغه ام این است که به این پارکینگ رفته و صدا را برای اجرا آماده کنم.

 

گفتنی است نمایش «باغبان مرگ» به کارگردانی آروند دشت آرای و با بازی آتیلا پسیانی و طناز طباطبایی تا نیمه مردادماه هر شب ساعت ۲۱ در تالار شمس تبریزی به روی صحنه می رود.

 

انتهای پیام/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.