سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷

گزارشی از نشست سومین جشنواره و نمایشگاه بازی های تهران/

دبیر جشنواره: آماده‌ایم بازی رایانه‌ای را همراه با ساخت فیلم بسازیم

مینایی مدیر عامل بنیاد بازی های ملی رایانه ای در نشست خبری

سینماپرس-گروه سینما/ بهروز مینایی در مورد ساخت بازی رایانه بسیاری از فیلم های سینمایی گفت: ما در بازار فیلم جشنواره فجر در کنار هنرمندان حضور داشتیم اما مقداری از این همکاری ها منوط به همکاری بنیاد فارابی و سازمان سینمایی با ماست. ما به خیلی از سازندگان فیلم ها اعلام همکاری کرده ایم که به صورت مشترک همزمان با ساخت فیلم بازی آن را هم بسازیم اما هنرمندان هنوز به جایگاه خطیر این رسانه نوظهور پی نبرده اند. امیدواریم در این باره فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست سومین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران ظهر امروز 11 تیر با حضور بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، محمد بیطرف مدیر سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای و حسن معظمی معاون ارتباطات بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و نمایندگان رسانه ها برگزار شد.

 

در ابتدای نشست بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای و دبیر جشنواره درباره وظایف این بنیاد گفت: 3 وظیفه ای که بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 85 بر عهده این بنیاد است، نظارت بر محتوای بازی در بازار، حمایت از تولید مناسبات کشور و فراهم کردن زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی کارآمد هستند.

 

وی در مورد عملکرد این بنیاد اعلام کرد: در سال 87 و 88 حمایت از تولید بازی توسط کسانی که توان تولید ندارند، در سال 89 و 90 جریان سازی در محتوای 15گانه و در سال 91 و 92 فرهنگ سازی در استفاده از بازی های رایانه ای کارهایی بود که این بنیاد در سال های پس از تاسیس انجام داده است.

 

مینایی ادامه داد: در سال 89، 13 بازی، سال 90، 22 بازی، سال 91 با وجود کسری بودجه 33 بازی و در سه ماهه اول امسال 7 بازی را مورد حمایت قرار داده ایم.

 

وی در مورد نظارت بر بازی سراها گفت: وظیفه جمع آوری بازی های قاچاق در بازار و برخورد با تکثیر و توزیع خلاف بر عهده ستاد صیانت از محصولات فرهنگی ست ولی تنها نهاد قانونی برای ساماندهی گیم نت ها بنیاد بازی های رایانه ای است. ما با ستاد صیانت در رصد  نامحسوس این مراکز همکاری داریم و اطلاعات جمع آوری شده بیش از 2200 مرکز در تهران و شهرستان ها را در اختیار نهاد های ذی ربط قرار داده ایم.

 

مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای درباره انستیتو بازی های ملی گفت: بیش از 2 سال از سال 90، 300 دانشجو خروجی های این انستیتو بوده اند که در استودیوهای تولید ملی مشغول به کار شده اند و این انستیتو نخستین مرکز بازی های رایانه ای در خاورمیانه به حساب می آید.

 

 

در ادامه محمد بی‌طرف، قائم‌مقام بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به استقبال خوب بازی‌سازان و خانواده‌ها از دومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای گفت: این مسئله باعث شد با تلاش بیشتری برگزاری سومین دوره نمایشگاه را پیگیری کنیم که در این نمایشگاه دو هدف عمده ترویج فرهنگ استفاده از بازی و نمایش توانمندی‌های کشور در حوزه تولید بازی رایانه‌ای را دنبال کنیم.

 

وی اضافه  کرد: بر اساس نظرسنجی که داشتیم بیش از 90 درصد بازدیدکنندگان معتقد بودند که ادامه برگزاری نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای بسیار اهمیت دارد و 85 درصد معتقد بودند که بهترین زمان برگزاری تابستان است و بیش از 89 درصد نیز با مکان برگزاری نمایشگاه موافق بودند. سال قبل 50 درصد بازدیدکنندگان با خانواده در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای حاضر شدند و میانگین بازدید 5/3 ساعت بود، 73 درصد بازدیدکنندگان زیر 29 سال و 40 درصد زیر 20 سال بودند و بخش‌های سرگرمی، خانواده و تولیدات پرمخاطب‌ترین بخش‌های نمایشگاه شناخته شدند.

 

قائم‌مقام بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به آموزش فرهنگ استفاده از بازی رایانه‌ای در بخش خانواده نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای گفت: امسال برای نخستین بار بخش همراه «اسرا» را در نمایشگاه خواهیم داشت و تست روان‌شناسی و سینمای «اسرا» را نیز در این بخش داریم.

 

وی درباره بخش دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌‌ای خاطرنشان کرد: سال قبل هشت دانشگاه در نمایشگاه شرکت داشتند و امسال پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 15 دانشگاه شرکت کنند و علاوه بر این مسابقات مسابقات بازی‌سازی دانشجویی را نیز در نمایشگاه خواهیم داشت. پارسال در بخش کارگاه‌های آموزشی 30 کارگاه داشتیم که امسال تعداد و کیفیت این بخش را افزایش می‌دهیم و در بخش بین‌الملل نیز نیتی برای حضور باز‌ی‌های بین‌المللی نداریم بلکه هدف ما ارایه بازی‌های رایانه‌ای به بازارهای خارجی است.

 

مدیر سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در مورد بخش ویژه سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران اظهار داشت: در این بخش در دو نگاه به بازی پرداخته می‌شود. در قسمت پنجره روند بازی‌سازی در دو دهه اخیر در کشورمان در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و در قسمت بازی پنهان اثرات مخرب بازی و نگاه جدی به مقوله فرهنگ‌سازی و بررسی تحلیلی در حوزه جنگ نرم مدنظر قرار می‌گیرد.

 

در انتهای نشست مینایی دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی درمورد لزوم همکاری بنیاد با سینماگران گفت: ما در بازار فیلم جشنواره فجر در کنار هنرمندان حضور داشتیم اما مقداری از این همکاری ها منوط به همکاری بنیاد فارابی و سازمان سینمایی با ماست. ما به خیلی از سازندگان فیلم ها اعلام همکاری کرده ایم که به صورت مشترک همزمان با ساخت فیلم بازی آن را هم بسازیم اما هنرمندان هنوز به جایگاه خطیر این رسانه نوظهور پی نبرده اند. امیدواریم در این باره فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

 

بر اساس اعلام حسن معظمی، معاون ارتباطات بنیاد رایانه‌ای در این نشست سومین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران 22 تا 26 مرداد از 10 صبح تا 8 شب در مصلی تهران برگزار می‌شود.

 

پایان پیامع/ن.ف/

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.