شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵

گزارش شب گذشته برنامه «هفت»/

شهاب حسینی بهترین بازیگر اصغر فرهادی شد

هفت

سینماپرس - گروه تلویزیون/ برنامه سینمایی هفت شب گذشته 21 تیرماه به نقد و بررسی فیلم سینمایی" گذشته" آخرین ساخته اصغر فرهادی که به تازگی در سینماهای ایران اکران شده است با حضورسعید قطبی زاده و حسین معززی نیا اختصاص داشت. همچنین در نظر سنجی این برنامه، شهاب حسینی به عنوان بهترین بازیگر فیلم های اصغر فرهادی انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی برنامه هفت، رویدادهای سینمایی هفته، آمار فروش فیلم ها و آیتم پلان صنوف که به طراحان صحنه سینمای ایران اختصاص داشت بخش های ابتدایی برنامه شب گذشته بودند.

 

نظرسنجی برنامه نیز به طرح این سوال اختصاص داشت که از بین بازیگران فیلم های اصغر فرهادی بازی کدامیک را بیشتر می پسندید که از میان ترانه علیدوستی، هدیه تهرانی، شهاب حسینی و علی مصفا در پایان برنامه شهاب حسینی به عنوان بهترین بازیگر فیلم های فرهادی انتخاب شد.

 

«محمود گبرلو» سردبیر و مجری برنامه با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به طرح اکران ویژه ماه رمضان اشاره کرده و گفت: این طرح اجرایی شده اما تاکنون نتوانسته موفق باشد. وی همچنین به لزوم پرداختن سینماگران به موضوع رمضان اشاره کرد و گفت: یکی از رفتارهای اجتماعی در جامعه ما، رفتارهایی است که در این ماه وجود دارد. بنابراین خوب است فیلمنانمه نویسان به این ماه نیز توجه کافی داشت باشند. وی ادامه داد:با وجود این که در ایام ماه رمضان هستیم فیلمی متناسب با این ایام برای اکران وجود ندارد و به نظرم این وظیفه مسئولان فرهنگی و سینمایی است و که دست به تولید به فیلم های متناسب با ماه رمضان بزنند،  همانطور که برای مناسباتی مانند نوروز و محرم آثاری تولید می کنیم برای ماه رمضان نیز آثار متناسبی تولید شود.

 

گبرلو در ادامه درباره صحبت هایی که از قول اصغرفرهادی هنگام ورودش به ایران منتشر شده بود، گفت: متاسفانه صحبت های ضد و نقیضی از جانب این سینماگر درباره شرایط سینمای ایران و دیگر موضوعات منتشر شده که به صورت نامناسب انتقال یافته  است. اصغر فرهای در گفت وگو با خبرنگار هفت اظهاراتی درباره شرایط سینما کرده بود که خبرنگاران حاضر در فرودگاه شاهد مساله بودند اما این صحبت ها توسط برخی رسانه ها با شیطنت به گونه ای دیگر منعکس شد.

 

فرهادی: ساختار فیلمسازی در ایران حرفه ای است

 

در ادامه برنامه این هفته، قبل از بخش نقد، خبرنگار هفت با اصغر فرهادی در زمان ورودش به ایران گفتگویی انجام داده بود. فرهادی در این مصاحبه با شبیه خواندن تجربه فیلمسازی در خارج از کشور و ایران عنوان کرد: معتقدم که ساختار فیلمسازی در ایران کاملا حرفه ای است و توانایی های تولید فیلم در ایران با اروپا هیچ تفاوتی ندارد.

 

وی درباره تولید فیلم های مشترک گفت: تولید محصول مشترک به کیفیت آن محصول ارتباط دارد و ساخت اثری به صورت مشترک با کشوری خارجی نمی تواند امتیاز یک اثر معرفی شود.فرهادی درباره بهره گیری از بازیگرانی با ملیتهای مختلف عنوان کرد: بخشی از این تفاوت ملیتی در فیلمنامه وجود داشت و داستان این زمینه را فراهم می کرد بخشی دیگر هم به تمرینات چند ماهه قبل از فیلمبرداری باز می گشت که توانستیم تعادل را بین بازیگران به وجود آوریم.

 

فرهادی در پایان با اشاره به اینکه  قدردان لطف و مهر مردم ایران است از استقبالی که از فیلمش در ایران شده است ابراز خرسندی کرد.

 

 

قطبی زاده: احساسات گرایی پایان "گذشته" منطبق با منطق فیلم نیست

 

در ادامه برنامه نقد فیلم سینمایی"گذشته" با حضور سعید قطبی زاده و حسین معززی نیا برگزار شد. معززی نیا در ابتدای صحبتهایش با موفق خواندن فیلم "گذشته" عنوان کرد: این فیلم برای مخاطب بین المللی ساخته شده و مقایسه درستی نیست که این فیلم را با آثار گذشته فرهادی مقایسه کنیم. "گذشته" به طور آگاهانه مخاطب اروپایی را مد نظر قرار داده است و تلاش می کند با همه سلایق کنار بیاید.

 

قطبی زاده نیز در ابتدای صحبتهایش با اشاره به اینکه فیلم را دوست ندارد گفت: در این بحث بیشتر از آنکه بخواهم مخالف خوانی کنم دوست دارم بحثی باب شود درباره فیلم های مهمی چون "گذشته. این فیلم با معیارهای بین المللی ساخته شده. معتقدم فرهادی افتخار سینمای ایران نیست بلکه یکی از مفاخر ملی ایران است. اما به عنوان یکی از علاقمندان سینمای فرهادی و کسی که فکر می کند فیلم"درباره الی..." یکی از 10 فیلم برتر سینمای ایران است فکر می کنم"گذشته"چیزهایی کم دارد.

 

وی ادامه داد: اگر فرهادی جزء فیلمسازان محبوب ماست و شخص محترمی هم هست دلیل نمی شود که هر فیلمش به عنوان اثری قابل دفاع معرفی شود. با وجود تاکید همیشگی فرهادی بر فیلمنامه و سابقه فیلمنامه نویسی اش در سینما و تلویزیون بیشترین مشکل "گذشته" با فیلمنامه اش است که فیلم را به اثری خسته کنده و ملال آورتبدیل کرده که در یک ساعت ابتدایی دلیل برای این همه مقدمه چینی برای آغاز بحران وجود ندارد.

 

معززی نیا نیز در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در طول مدتی که فیلم اکران شده برخی اظهارنظرهای هیجانی و جبهه گیری های عصبی شکل گرفته که مناسب نیست. باید این فیلم را در همان قالبی که فرهادی برای فیلمش در نظر گرفته سنجید. متاسفانه کیفیت نمایش فیلم در ایران از لحاظ صدا و تصویر اصلا قابل مقایسه با نسخه اکران شده در جشنواره کن نیست و این مسئله یکی از دلائلی است که مخاطب را خسته می کند. معقول نیست که فیلم را با ساختار کارهای قبلی فرهادی که اصولی کلاسیک را رعایت می کرده اند مقایسه کنیم.

 

قطبی زاده با اشاره به اینکه "گذشته" ادامه معقول فیلم های قبلی فرهادی است گفت: در این فیلم هم با تراکم شخصیتهای مرکزی مواجه هستیم. پایان اثر پایانی سانتی مانتالیسم است و معتقدم که این میزان احساسات گرایی که منطبق با منطق فیلم هم نیست در حد و اندازه های فرهادی قرار ندارد. پایان فیلم پایان اخلاق گرایی است. فرهادی به شیوه ای از قصه گویی علاقمند است که در مواقعی این شیوه، استراتژی خاصی پیدا می کند. اگر بدون این استراتژی به داستانهایش نگاه کنیم متوجه می شویم که بسیار جذاب هستند اما این قصه ها زیر این شیوه خاص قصه گویی دفن می شوند.

 

 

معززی نیا: فرهادی برای روایت داستانش ساختمان مناسبی برگزیده است

 

وی ادامه داد: فیلمسازی را نمی شناسم که انقدر در فیلم هایش مجذوب ایده پنهان کاری شده باشد. پرداختن به یک ایده خاص فیلمساز را به فیلمسازی مولف بدل نمی کند. فرهادی از"چهارشنبه سوری" به بعد یک موضع را دارد بیش از حد تکرار می کند. چهار فیلم قبلی فرهادی به خاطر غافلگیری ها و بازی های درخشانی که داشتند تبدیل به آثار بسیار خوبی شدند اما در این فیلم اتفاقات به صورت کودکانه ای رخ می دهد. این شیوه استراتژی روح ندارد و فرهادی مجبور شده به شیوه غیر منطقی از بحران هایی که ایجاد کرده فرار کند.

 

معززی نیا نیز در ادامه بحث با اشاره به اینکه فیلم پایانی نسبتا امیدوارانه و غیر سانتی مانتالیسم دارد گفت: معتقدم که پایان فیلم از لحاظ عاطفی باز است. من نمی خواهم تمام اشکالات فیلم را توجیه کنم اما معتقدم در نهایت این اثر استراکچر مناسبی را برای روایتش انتخاب کرده است و ساختمان عمومی فیلم ایرادی ندارد. ما چه فیلم را دوست داشته باشیم یا نه باید بپذیریم فرهادی که فیلمسازی قصه گو است بدون قصد مهاجرت دائم از ایران در ساخت یک فیلم فرانسوی مشارکت کرده و در راستای سینمای بین المللی موفق عمل کرده است. از این جهت فیلم فرهادی قابل مقایسه با آثار کیارستمی نیست.

 

قطبی زاده در پایان عنوان کرد: فرهادی تنها فیلمساز ایرانی است که دارد در یک پروداکشن جهانی فیلم می سازد و در ابعاد تجربی و کوچک فیلمسازی نمی کند. او تنها کسی است که توانسته سینمای قصه گو و حرفه ای ایران را در عرصه بین المللی مطرح کند. یکی از جلوه های کارگردانی فرهادی هدایت درست بازیگران و گرفتن بازی های درخشان از آنهاست.

 

تازه های اکران، گزارش تولید فیلم انیمیشن "آخرین داستان" نوشته و کارگردانی اشکان رهگذر که برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه است و نقل قول های هفته که به صحبتهای مطرح شده توسط هنرمندانی چون ابوالفضل جلیلی، حسن هدایت، مسعود ده نمکی، جمشید مشایخی، مسعود کیمیایی، فرهاد توحیدی و... درطول یک هفته اخیر می پرداخت بخش های بعدی برنامه شب گذشته بودند.

 

انتهای پیام/ ع.ن -ب. ب 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.