شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴

نعمت‌الله در واکنش به انتقادهای مخاطبان سریال مادرانه/

ترجیح می‌دهم سرباز زنده باشم تا ژنرال مُرده

سعید نعمت الله

سینماپرس-گروه تلویزیون/ نمایش سریال تلویزیونی مادرانه از شبکه سه سیما در دو هفته اخیر بازتاب های مختلفی داشته و ایرادهای مختلفی به نحوه روایت داستان آن وارد شده است. سعید نعمت الله نویسنده فیلم نامه این سریال اخیرا با انتشار مطلبی در فضای مجازی، درخصوص این ابهام ها و ایرادها توضیح داده و اشاره کرده در این سریال تلاش کرده تا در بخش هایی از سریال «باج» دهد تا در عوض در بخش های دیگر سریال انگشت اشاره را به كار بيندازد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در طول پخش سریال مادرانه چند صحنه عجیب در آن وجود داشته که با واکنش اهالی رسانه مواجه شده است. صحنه اول جایی است که در قسمت های آغازین سریال، اردلان خطاب به دخترش رها می گوید: «آرایشت رو پاک کن». این جمله در حالی بیان می شود که رها نه تنها آرایشی ندارد بلکه روسری خود را هم تا پیشانی جلو کشیده است.

 

صحنه دوم جایی بود که در آن مریم زمان ( با بازی شقایق فراهانی) در اتاق و در رختخواب خود را به خواب زده بود. در این زمان مادرش وارد شده و به او می گوید: «از کی تا حالا با روسری می خوابی»؟!

 

این جمله در حالی بیان می شود که در سریال های ایرانی شخصیت های زن حتی در حضور همسر خود نیز روسری بر سر دارند و عملا طرح چنین سوالی بسیار ساده لوحانه می آید.

 

در واکنش به این انتقادها سعید نعمت الله نویسنده فیلم نامه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «امشب مهدي سلطاني بهم مي گفت ما يا بايد كار كنيم يا نكنيم. مي گفت با همه شرايط سانسور و كج فهمي ها ترجيح ميده سرباز زنده باشه تا ژنرال مُرده و كار كنه. موافقم. طوبي به مريم مي گه چرا با روسري خوابيدي! اين چرا رو من نوشتم تا سرباز زنده باشم و از محدوديت ها تصوير ساخته باشم. اردلان زير سر دخترش با بالشت بلند مي كنه تا سرباز زنده باشه و سانسور رو پانتوميم اجرا كنه. من نوشتم كه اردلان به رها بگه آرايشت رو پاك كن و در تصوير رها اصلا آرايشي نداره اين كار رو كردم تا سرباز زنده باشم و با انگشت اشاره محدوديت ها رو انگشت نما كنم. من جاهايي باج دادم تا جاهايي انگشت اشاره رو به كار بيندازم»

.

گفتنی است فیلم نامه نویسان و کارگردان های سریال های ایرانی همیشه برای روایت قصه های خود در تلویزیون با محدودیت های عجیبی مواجه هستند و امکان خلق صحنه های واقعی و طبیعی را ندارند. یکی از این محدودیت ها نمایش زنان در موقعیت های مخلتف است. بر اساس قوانین تلویزیون نمی توان هیچ گاه بازیگر زنی را با آرایش نشان داد. چنین محدودیتی زمانی که یک سریال می خواهد تصویری منفی از یک شخصیت خلق کند به شدت مشکل ساز شده و تفکیک شخصیت های مثبت و منفی را برای مخاطب سخت می کند.

 

انتهای خبر/ م.ف/ب/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.